Další speciální využití vozidla TATRA PHOENIX – Přesazovač stromů
Flexibilní využití jedinečného tatrováckého podvozku potvrzuje svým dalším projektem společnost POLYOS, spol. s r.o., která pro svého významného německého zákazníka připravila nový podvozek TATRA se speciální nástavbou určenou pro přesazování stromů.
Tento podvozek vychází z nové modelové řady TATRA PHOENIX, ve srovnání se standardní sériovou verzí se ale v mnohých technických oblastech liší. „Jedná se o první čtyřosý bezrámový podvozek TATRA PHOENIX,“ upřesňuje Milan Hrubý sen., hlavní konstruktér společnosti POLYOS, spol. s r.o. „Hlavní rám podvozku je ukončený za sestupnou převodovkou, kde je napojený na rám nástavby. Na zadních nápravách jsou použité tzv. široké nápravy, které jsou odpružené listovými pružinami.“
Speciální nástavba, která je na podvozku vozidla TATRA PHOENIX posazená, je demontována a upravována z původního podvozku vozidla TATRA TERRNo. Tato nástavba uživateli umožňuje přesadit strom i s kořeny, tzn. převézt jej v transportní poloze a nasadit na novém místě určeném klientem.
Maximální komfort řidiče je zaručen střední kabinou s lůžkem. Standardní výbava vozidla zahrnuje multifunkční volant, tempomat, autorádio a klimatizaci. Na přání je vozidlo vybaveno nezávislým topením WEBASTO, přídavnými sdruženými světlomety umístěnými v nárazníku a hlavními xenonovými světlomety. Poháněcí jednotka vozidla je tvořená šestnáctistupňovou manuální převodovkou ZF a trhem ověřeným kapalinou chlazeným motorem PACCAR MX340 o výkonu 340 kW, který plní emisní normy a limity EURO V. „Tento motor byl kromě osvědčeného tatrováckého podvozku jedním z hlavních požadavků zákazníka, a to z důvodu stále se zpřísňujících legislativních omezení v západoevropských zemích, ve kterých zákazník tato vozidla používá,“ vysvětluje Vojtěch Svoboda, jednatel společnosti POLYOS, spol. s r.o. „Vzhledem k tomu, že od 1. ledna 2014 budou muset nákladní vozidla kategorie N3 plnit emisní normy a limity EURO VI, je to z našeho pohledu správný krok, protože veškerá nová vozidla s motorem EURO VI budou dle dostupných údajů a předpokladů dražší přibližně o 10 000 až 15 000 EUR, než vozidla s motorem EURO V. Zákazníkům, kteří zvažují koupi nákladního vozidla TATRA nebo kterékoliv jiné značky, se tak vyplatí koupit vozidlo letos.“
Důvěra ve značku TATRA
Společnost POLYOS, spol. s r.o., která pro tohoto významného německého zákazníka připravila již třetí vozidlo TATRA, a jejíž primární podnikatelskou činností jsou speciální úpravy a přestavby vozidel TATRA, už více než 15 let úzce spolupracuje s kopřivnickou automobilkou, kterou v březnové dražbě koupili noví, ryze čeští majitelé. Stejně jako zástupci společnosti TATRA TRUCKS a.s., i zástupci společnosti POLYOS, spol. s r.o. věří, že tato změna přispěje k lepším a úspěšnějším zítřkům této slavné kopřivnické automobilky.
„Většina našich stávajících i potenciálních zákazníků, se kterými jsme byli v loňském roce v kontaktu, byla situací ve společnosti TATRA, a.s. nepříjemně překvapena a zklamána. Stejně jako my, i oni ale vnímají vstup nových, ryze českých majitelů do této společnosti jako pozitivní krok k tomu, aby se TATRA vrátila tam, kam patří. To znamená, aby se stabilizoval její chod, zkvalitnila se, zlevnila a zrychlila výroba vozidel, pro které by se získaly nové trhy a tato třetí nejstarší automobilka světa by tak opět prosperovala a vrátila se tam, kam patří. Tedy mezi ty nejlepší výrobce nákladních a speciálních vozidel,“ přeje si Svoboda.
Unikátní řešení podvozku
Jedinečný tatrovácký podvozek, který je tvořený centrální nosnou rourou a s ní pomocí příčníků spojeným páteřovým rámem tvořícím společně s nezávisle odpruženými výkyvnými polonápravami extrémně tuhý celek a nosný systém vozidla, stále nalezne uplatnění nejenom u vojáků a hasičů, ale i v civilním sektoru, například ve stavebnictví, těžařství, lesnictví, zemědělství či v komunální sféře. To dokazuje společnost POLYOS, spol. s r.o. svými jinými technickými projekty. „Náš prototyp unikátního multifunkčního vozidla, o kterém zatím nemůžu konkrétněji hovořit, je toho zcela jasným a zdárným příkladem. Mimo jiné jsme pro našeho českého zákazníka právě dokončili podvozek, který svým technickým řešením vychází z robustního armádního podvozku TATRA T 815-7, ale má vyvýšenou a prodlouženou kabinu a několik dalších nestandardních úprav,“ nastiňuje Svoboda další speciální zakázky, které společnost POLYOS, spol. s r.o. nyní řeší. „Podvozek bude používán jako expediční vozidlo s obytnou nástavbou, kterou by měl dodávat nástavbář z Opavy. Toto vozidlo bude díky jedinečnému tatrováckému podvozku optimalizováno pro provoz i v těch nejtěžších terénních podmínkách,“ dodává.