Velké zklamání i očekávání, Dakar v krizi
Jak jsme již včera avizovali, po tiskové konferenci Bonver Dakar Projectu, Big Shock racing teamu se dnes v Praze konala tisková konference Tatra Buggyra Racing teamu. Na již tradičním místě ve Parkhotelu v pražských Holešovicích se sešla kompletní sestava účastníku letošní soutěže Dakar včetně Josefa Kaliny, který zůstal letos doma, a dělal mediální podporu v Čechách. Konferencí, opožděnou díky dopravní situaci na dálnicích, provázel Martin Pouva z televize NOVA. Na úvod vyzval manažera týmu Jana Kalivodu, aby zhodnotil bezprostřední postřehy po návratu z jižní Ameriky. Jan Kalivoda, stejně jako ostatní, hodnotil letošní Dakar jako ten nejhorší. Problémy s počasím se daly očekávat, vzhledem k prognózám i zkušenostem místních obyvatel, takže to bylo zbytečné trápení účastníků i techniky. Ačkoli je brzy na vyhodnocení, připustil možnost, jet příští rok na nějakaký jiný závod, třeba Africa Eco Race dle toho jak se bude vyvíjet situace s Dakarem či jednání s konkurenčními týmy. Tento Dakar by ale už nechtěli.
David Vršecký a Robin Dolejš zhodnotili práci servisu a problémy techniky. David Vršecký projevil lítost nad roční přípravou zhacenou opakovanými problémy s čerpadlem řízení a tedy dodávkou nekvalitních dílů a obdivoval Aleše Lopraise, který dokázal i tak dojet na sedmém místě jako nejlepší český účastník napříč kategoriemi. Robin Dolejš zodpovědný především za hnací agregát vlastní výroby – motor GYRTECH byl spokojený, protože všechny motory, tedy nejen ty v Tatrách Phoenix, ale i v klientských vozech, dojely do cíle.
Za posádku doprovodného vozu MAN promluvil Karel Trněný. Popsal první zkušenosti s Dakarem i pilotováním velkého nákladního vozu. Uznal svou jezdeckou chybu, která stála za zapadnutím a velkou časovou ztrátou hned v úvodu soutěže a rád by se na Dakar vrátil, pokud bude doprovodný MAN ještě technicky zdokonalen.
Jako druhá se představila posádka Tatry č.503 Aleše Lopraise. Aleš Loprais samozřejmě projevil rozpaky nad problémy se servořízením, ale ve finále byl rád za dobrý výsledek a už s odlehčeným humorem odpověděl na otázku Martina Pouvy jak by jednou větou ohodnotil letošní Dakar : „Servo“ a na otázku naší redakce jak vidí návrh pořadatelské organizace A.S.O na 3 týdenní Dakar? : „ 100 servopump do zásoby“.
Jiří Stross přirovnal letošní Dakar k “cestě po silnici do Chorvatska“, ale práci na opravách vozu bral sportovně. Navigátor Jan Tománek jako jediný nabádal ke zdrženlivosti v hodnocení Dakaru pod vlivem čerstvých negativních emocí, ačkoli jeho shrnutí Dakaru do jedné věty popsal jako „horko a studené mokré nohy“
Ostřílená posádka Tatry č.508 Martina Kolomého zopakovala předešlá hodnocení soutěže od kolegů, David Kilián navíc upozornil na navigátorské záludnosti letošních roadbooků, ve kterých byla trasa popsána dvojsmyslně: „Můžete jet vlevo, ale taky můžete jet doprava…“ Na návrh třítýdenního Dakaru Martin Kolomý odpověděl, „že by bylo potřeba navíc jedno auto náhradních dílů z Tatry Kopřivnice a pak samozřejmě víc klobás!“
Jiří Zita z České televize se zeptal na možnost startu na Africa Eco Race a možnost účasti více týmů, především Kamazu a holandských posádek. Zde přišly dvě odpovědi. Jan Kalivoda i Marin Kolomý tvrdili, že je to možné, jde o medializaci a obchodní partnery. Ruský Kamaz navíc prý díky novým technickým pravidlům pro kamiony (objem motoru a další) zvažuje dvouletou přestávku na Dakaru v jižní Americe, Josef Kalina naproti tomu tvrdí, že“Dakar je pro Rusy silná obchodní značka a Čagin se ji nevzdá“.
Vše je tedy otevřené, ale jisté je, že pokud se pořadatelům soutěže nepodaří pro příští rok návrat do Chile a Peru či do podobných lokalit odpovídajícím africké rally, dá se očekávat revolta a odliv dosavadních účastníků, třeba právě na Africa Eco race.