Svoz dřeva, klád pomocí specální nástavby – tzv. openu, po strmých a kluzkých lesních cestách klade při převážení nákladů o hmotnosti 74 tun nesmírné nároky na vlastnosti souprav pro přepravu kmenů. Proto společnost Volvo v rámci projektu svážení dřeva „One More Pile“testuje hydraulický pohon přední nápravy nákladních vozů.
„Už nyní můžeme pozorovat značné zlepšení jízdních vlastností,“říká vedoucí projektu Lena Larsson.
Jeden ze tří zkušebních nákladních vozů v projektu „One More Pile“ byl před krátkým časem vybaven hydraulickým pohonem přední nápravy, který se může zapnout, když vůz zdolává kluzkou cestu, strmé svahy se špatným přístupem nebo ostré zatáčky. Souprava – Volvo FH16-660 s tažným závěsem a přívěsem – převáží náklady o hmotnosti 74 tun, čímž testuje možnost svážení dřeva z lesa k tahači pomocí tažného závěsu a přívěsu a také možnost svážení dřeva během celé cesty až k pile nebo k jiným průmyslovým uživatelům.
„Tento test nám dává unikátní příležitost k tomu, abychom zjistili, jak nejlépe optimalizovat hydraulický náhon přední nápravy pro různé jízdní podmínky,“ říká Lena Larsson, manažerka společnosti Volvo pro projekt „One More Pile“. „Velmi vysoká hmotnost soupravy nám poskytuje značné množství informací a zkušeností ohledně toho, jak nejlépe využívat hydraulický pohon.“
Dobře známá technologie v nové aplikaci
Samotný hydraulický pohon není žádnou novinkou, ale jeho použití při velmi náročném provozu – svozu dřeva – je zcela nové. V tomto testu se společnost Volvo rozhodla instalovat dva samostatné hydraulické motory (do každého z předních kol jeden), integrovat je do nábojů kol a pohánět je hydraulickým čerpadlem připojeným k hnacímu výstupu vyvedenému z motoru.
„Tímto způsobem jsme získali možnost pohánět přední kola nezávisle na převodovce a můžeme udržovat pohon předních kol v běhu i během řazení převodových stupňů nebo při zařazeném neutrálu,“vysvětluje Lena Larsson.
Zlepšení jízdních vlastností je zřetelně viditelné. Na extrémně strmých svazích a na kluzkých površích pokračuje nákladní vůz v jízdě i tam, kde by normálně uvázl.
„Náš test jsme teprve zahájili, ale už jsme odhalili významný potenciál,“pokračuje Lena Larsson. „Budeme pokračovat v naší analýze v průběhu trvání projektu až do roku 2012 a po ní bude následovat zkoumání toho, jak tuto technologii nejlépe využít při zdokonalování jízdních vlastností.“
Fakta o hydraulickém pohonu
Takto pracuje testovací nákladní vůz Volvo s hydraulickým pohonem přední nápravy:
- Hydraulické čerpadlo je poháněno hnacím výstupem vyvedeným z motoru, přičemž čerpadlo pohání hydraulické motory v každém z předních kol.
- Hydraulické motory jsou integrovány do nábojů kol a mohou se až do určitých otáček automaticky nebo manuálně zapínat.
- Hydraulické motory mohou pracovat nezávisle na tom, jestli je pohon zadních kol zapnut, nebo vypnut.
Fakta o projektu „One More Pile“
Projekt „One More Pile“ byl zahájen v lednu 2009 s pevným záměrem dosáhnout radikálního snížení postihu životního prostředí v důsledku provozu při svážení dřeva. Cílem je snížení počtu vozů, nižší emise a pokračující zvyšování bezpečnosti dopravy. Test bude probíhat tři roky a jeho výsledky budou ověřovány v běžném každodenním provozu, čímž budou získávány cenné zkušenosti pro následující práce při vývoji klimaticky efektivních a bezpečných dopravních řešení, příznivých pro životní prostředí i pro dopravce.
Cílem projektu je využít nové technologie tak, aby dva nákladní vozy pro svoz dřeva zvládly tutéž práci, která nyní vyžaduje použití tři vozidel. Dosavadní výsledky naznačují, že spotřeba paliva a emise oxidu uhličitého byly sníženy asi o 20 procent na jeden tunokilometr.
Společný výzkumný projekt spojuje do jednoho celku zkušenosti Švédského výzkumného lesnického ústavu, Švédské správy silnic, Švédské federace lesnického průmyslu, Švédské asociace společností silniční dopravy, SCA, společnosti Volvo Trucks, řady představitelů automobilního průmyslu, Švédské vládní agentury pro inovativní systémy a Národní asociace soukromých silnic.