Volvo Trucks vylepšuje výrobní proces

Volvo začíná vyvíjet ve spolupráci se zákazníkem

 

Doba, která uplyne od návrhu nového produktu, až k jeho předání zákazníkovi se stále zkracuje. Této tendence si je vědom i švédský výrobce nákladních automobilů Volvo

Trucks a proto se snaží vtáhnout zákazníka do vývoje svých produktů. O skutečnosti, že se mu to velmi daří, vypovídá nový vůz určený pro stavebnictví Volvo FMX, který vznikl právě díky spolupráci se zákazníky ve fázi výrobním procesu.

Výroba nákladních automobilů je jedním z oborů průmyslu, pro který je typická orientace na zákazníka. Životnost nákladního automobilu je relativně dlouhá 10-20 let, ale požadavky zákazníků na úpravy a individuální variace jsou stále častější.

Gunnar Eliasson, manažer pro segment stavebnictví společnosti Volvo Trucks v Evropě doslova situaci komentuje: „Můžeme pozorovat vývoj neustále rozmanitějšího trhu, v němž se čím dál tím méně zákazníků spokojuje se standardními vozy. Většina našich zákazníků ovlivňuje konstrukci tak, aby nákladní vůz odpovídal jejich individuálním požadavkům.“

Globální konkurence klade vyšší požadavky na schopnosti výrobců uvádět na trh nové produkty. „Soutěž se stále přiostřuje,“ konstatuje Jeffrey Liker, světově proslulý profesor z Michiganské univerzity ve Spojených státech.

Tajemství úspěchu Toyoty

 

Jeffrey Liker je profesorem v oblasti průmyslového a zpracovatelského strojírenství, který se zapsal do povědomosti svojí publikací nazvanou „The Toyota Way“ což znamená v překladu „Cesta Toyoty“. V tomto díle shrnul poznatky svého výzkumu spočívajícím v hledání příčiny, které dělají tohoto japonského výrobce automobilů tak unikátním. Toto hledání ho vedlo k důkladnému prozkoumání tzv. „štíhlého“ způsobu výroby, zaměřeného na zkrácení doby vývoje produktu a na vyloučení všeho nedůležitého ze samotného procesu výroby.

„Doba životnosti všech výrobků se zkracuje následkem toho, že konkurence podněcuje urychlení vývoje. Nikdo nechce, resp. si nemůže dovolit, riskovat ztrátu tržních podílů“ , objasňuje Liker.

Způsobem, kdy zákazníci vstupují do procesu vývoje, však staví mnoho technologicky orientovaných společností před nové problémy. I když všechny společností tvrdí, že pracují nejblíže svým zákazníků, jen málokterá společnost to opravdu činí. Jako příčinu neshody v tomto přístupu vidí Liker nesnadnost. Realizace takovéhoto přístup totiž stojí mnoho času stráveného se zákazníky s vymýšlením metod identifikace požadavků a následnou přeměnou takto získaných dat do technických specifikací.

Nový přístup poprvé u Volva FMX

Když společnost Volvo Trucks vyvíjela svůj nový model automobilu pro stavebnictví – Volvo FMX, byl ve vývojové části výrobku použit nový přístup.

Vývoj byl prováděn za neustálého kontaktu se zákazníky, řidiči, pracovníky vývoje a marketingovými specialisty. Všem zúčastněným jsme kladli takové otázky jako například: Co je na stávajícím modelu dobré? Nebo: Jaké vylepšení či změny by na jeho nástupci rádi viděli? Tak popisuje spolupráci Gunnar Eliasson.

Gunnar Eliasson a jeho kolegové podnikli sérii cest po Evropě s cílem vytvořit seznam požadavků na budoucí model. Po vyhodnocení tohoto průzkumu bylo třeba stanovit priority. V seznamu požadavků figurovala především tato vylepšení: nový exteriér kabiny, lepší zpětná zrcátka, robustnější nárazníky se snadnější údržbou, lépe umístěné vstupní otvory vzduchu pro motor a snadněji udržovatelné hlavní světlomety.

Následně se designéři chopili úlohy přenesení těchto požadavků do maket ve skutečné velikosti.

„Nestačí ale udělat jen to, co je na seznamu požadavků. Musíme je předejít o krok dále a naše zákazníky překvapit, přidat něco málo navíc. Náš tým tvořila smíšená skupina lidí z marketingu a vývoje výrobků, kteří společně mají tu schopnost seznam požadavků trochu přikořenit,“ doplňuje s důrazem Gunnar Eliasson.

 A to je to, v čem spatřuje Jeffrey Liker největší rozdíl mezi prozákaznicky orientovaným a standardním způsobem výroby. Ten prozákaznicky orientovaný se vyznačuje spoluprácí odborníků napříč všemi odděleními s cílem lépe splnit požadavky a očekávání zákazníků. Naproti ten tradiční způsob probíhá odděleně v jednotlivých fázích, kde každá vývojová skupina se snaží udělat maximum ve své specifické oblasti bez výměny zkušeností mezi odděleními navzájem.

Pod rouškou nejpřísnějšího utajení a po sepsání dohod o mlčenlivosti se tak pravidelně setkávali zákazníci u makety nákladního vozu, aby ohodnotily a připomínkovali nový model vozu. V případě Volva FMX zákazníci oceňovali výkonně působící vzhled.

Na dalším pracovišti zákazníci shlédli novou kabinu se vším vybavením a opět měli možnost si vše vyzkoušet a následně se pak vyjádřit k jednotlivým částem až do nejmenšího detailu.

Gunnar Eliasson hodnotí projekt velice úspěšně především pak krátkou dobu implementace, která byla důsledkem zapojení zákazníků a řidičů již do vývojové fáze, díky níž mohli vývojoví inženýři věnovat více času k řešení záležitostí, které mají pro uživatele největší význam.

(redakce, foto: Volvo)

 
Novinky, Technika, Vývojové trendy , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Reklama


Kamioňáci.com

Krátké novinky

Silk Way Rally 2017 – 12.etapa – Kolomý mimo hru o trůny

Pilot týmu TATRA Buggyra Racing Martin Kolomý dvanáctou etapu z důvodu prasklého monobloku řízení nedokončil a přišel tak o možnost atakovat pódiová umístění. Závod je ale odhodlaný v rámci možností dokončit.

číst dále »

Silk Way rally 2017 – 11.etapa – Kolomý vítězí

V 11.etapě Silk way rally dokázal Martin Kolomý porazit ruské kamazy a získat třetí etapové vítězství. Dojel celkově sedmý a v průběžném pořadí mu patří .....

číst dále »

Silk Way Rally 2017 – 10.etapa – Bez Lopraise a Kolomajz zase na třech kolech!

Pilot týmu TATRA Buggyra Racing Martin Kolomý se v 10. etapě Hedvábné stezky opět dokázal probít mezi ruské Kamazy a dokončil etapu na druhém místě jen s minimální ztrátou na prvního Rusa Nikolaeva. V průběžném hodnocení se přiblížil k pódiovému umístění.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno