Africa Eco Race 2019 – 3.etapa

AER 2019: Dvojité tatrovácké deja vu

Třetí etapa Africa Eco Race měla typický charakter rychlé, prašné a místy kamenité marocké rozbíječky. Tatru Tomáše Tomečka v ní postihl defekt, jehož výměna znamenala časovou ztrátu a přepuštění pozice vedoucího kamionu. V daleko horší situaci se ocitla posádka druhé české Tatry, která musela ze závodu odstoupit.

Startovalo se z bivaku. První motorky vyjížděly před devátou ráno, auta a kamiony následovaly hodinu po nich. Cíl více než čtyřsetkilometrové etapy byl umístěn k městu Assa, kterým projelo všech 11 ročníků Africa Eco Race. „Stejně jako loni byla tahle etapa bez dun, vlastně skoro úplně bez písku,“ srovnává Tomáš Tomeček a mračí se: „Byla opravdu hodně rychlá a kamenitá. Samé pevné pisty, kde se auto musí držet maximálně pod plynem. Vůbec nemám tenhle typ etap rád.“

Před rokem měl Tomeček právě v této etapě defekt levého zadního kola. Naštěstí se jej dařilo dohušťovat a žádná větší ztráta nevznikla. Přesto tehdy klesl z druhého na třetí místo. A letos? No přece defekt levého zadního kola a pád pořadím, z první na druhou příčku. „Stalo se to asi v půlce etapy v jedné kamenité pasáži,“ přibližuje Tomeček. „Kolo bylo během dvou, tří sekund úplně prázdné. Musel jsem ven a pneumatiku přezout. Takže mě všichni předjeli.“ Tomeček jezdí v kamionu sám, a tak mu každá výměna a oprava zabere o něco více času. Ztráta proto činila přibližně půl hodiny. V dalším průběhu etapy se i kvůli lehčímu, rychlému terénu téměř neměnila. V cíli z toho bylo šesté místo mezi kamiony a 18. ve spojené kategorii s automobily.

V celkovém pořadí Tomečka přeskočila Elisabete Jacinto, která opět potvrdila, že jí rychlé úseky svědčí. Rozdíl mezi nimi ale činí pouhých devět minut, a vše je zcela otevřené. „Jsem spokojený, všechno funguje. Máme natankováno a v podstatě na autě jen dotahujeme povolené věci,“ hodnotí Tomeček stav své stoprocentně mechanické Tatry po třetí etapě. „Včera jsme preventivně vyměnili pravou přední pneumatiku, takže po dnešku jsme mínus dvě pneumatiky. Máme jich ale ještě dost,“ ujišťuje a uzavírá: „Jen mě moc mrzí, co se stalo Petru Čapkovi a Zdeňku Vodovi. Přál bych jim, aby dokázali dát auto spravit, ale obávám se, že se to nepodaří.“

Nálada druhé české posádky s Tatrou 815 se totiž nachází na bodu mrazu. Čapka s Vodou začali závod devátým časem. Ve druhé etapě se nejprve zdálo, že výrazně zrychlí, ale pak přišla katastrofa. „Od startu se nám jelo výborně. Neměli jsme ani problém s navigací,“ přibližuje Petr Čapka. „Na 50 kilometrech jsme předjeli dva nebo tři kamiony a čtyři auta, takže jsme se přesvědčili, že rychlostně na to máme. Jenže pak auto náhle začalo ztrácet výkon a po 500 metrech se zastavilo. Zřejmě s přidřeným válcem.“ Sen o Dakaru se tak Čapkovi s Vodou rozplynul.

Nezbylo, než s nepojízdnou Tatrou absolvovat 200 kilometrů terénem na tyči za Tatrou balai Petra Foltýna. „Cesta byla očistec, ještě nám nechtíc tyčí rozbili předek,“ říká smutně Čapka. „Ale nejhorší je, že jsme auto museli nechat v Zagoře, na přesně stejném místě, jako před třemi lety porouchanou asistenci Tomáše Tomečka. To je šílené deja vu.“ Aby té smůly nebylo dost, Čapkovi s Vodou ještě poté o deset minut uletělo letadlo z Marrakéše…

S motocyklem značky Husqvarna startuje Lukáš Kvapil. Ve třetí etapě zajel 28. čas, v celkovém pořadí se zlepšil o tři příčky na 32. místo. Ve výborných výkonech pokračují oba slovenští jezdci. Martin Benko je čtvrtý a těch absolutně nejrychlejších se drží i v etapách: „Přitom nejedu nějakou hranu, spíš bezpečně. Jsem spokojený, baví mě to,“ komentuje lakonicky své dosavadní počínání. Jeho krajan Ján Zaťko dnes upadl na skále a také trochu bloudil, ale zásadní ztráta z toho nebyla. Průběžně drží 13. místo.

Čtvrtá etapa z Oued Draa do Fort Chacal bude měřit téměř 500 kilometrů. Start i cíl bude v bivaku. Mělo by se jednat o další rychlou etapu, tentokrát ale zpestřenou písky a hlavně navigačně velmi obtížnými úseky.

3. etapa Africa Eco Race 2019: Agdal – Assa, 3. ledna 2019
Celková délka: 415 km
Přejezd: 0 km, start z bivaku
Etapa: Agdal – Assa 401 km
Přejezd: Assa – Oued Draa-Assa 14 km

Výsledky 3. etapy (415 km):
Kamiony: 1. Bouwens (Bel./Iveco) 4:45:15, 2. Jacinto (Por./MAN) +1:30, 3. Elfrink (Marcedes) +13:18, … 6. Tomeček (ČR/Tatra) +29:39.
Moto: 1. Botturi (It./Yamaha) 4:36:26, 2. Ullevalseter (Nor./KTM) +2:38, 3. Agazzi (It./Honda) +18:32, 4. Benko +32:29, … 13. Zaťko (oba SR/KTM) +1:10:48,28. Kvapil (ČR/Husqvarna) +2:06:42.
Auta: 1. Laure 4:24:43, 2. Strugo +1:42, 3. Julien +7:26 (vš. Fr./Optimus).

Výsledky po 3. etapě:
Kamiony: 1. Jacinto (Por./MAN) 12:17:57, 2. Tomeček (ČR/Tatra) +9:00, 3. Essers (Bel./MAN) +1:12:48.
Moto: 1. Botturi (It./Yamaha) 11:08:58, 2. Ullevalseter +7:07 (Nor./KTM), 3. Agazzi (It./Honda) +45:53, 4. Benko +1:16:38, … 13. Zaťko (oba SR/KTM) +3:16:39, 32. Kvapil (ČR/Husqvarna) +6:13:46.
Auta: 1. Laure 10:45:41, 2. Strugo +16:46, 3. Julien +48:59 (vš. Fr./Optimus).

 
Dakar, Technika , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

TANKUJTE BEZ FRONT. NAFTA ZA SUPER CENY A K DISPOZICI JE I HVO100!

V Červeném Kříži u Jihlavy funguje od ledna tohoto roku nová čerpací stanice. Jedná se o společný projekt společnosti NIKEY, provozovatele sítě čerpacích stanic a mycích center, a společnosti EUROWAG, předního poskytovatele platebních řešení pro nákladní dopravu v rámci celé Evropy. Jedná … Číst dále →

číst dále »

DHL rozšiřuje svůj udržitelný vozový park v Německu o 178 nových vozidel IVECO S-WAY CNG

  Skupina DHL objednala pro svou divizi Post & Parcel Germany celkem 178 nových vozů IVECO S-Way CNG.   Technologie stlačeného zemního plynu je v současné době nejvyspělejší na trhu, a proto je infrastruktura rozvinutější a vozidla snadněji dostupná ve … Číst dále →

číst dále »

Tatra Trucks investuje 700 milionů korun do výrobních technologií pro dosažení objemu produkce až 2500 vozů za rok

Kopřivnická automobilka odstartovala investice do špičkového strojního vybavení, aby zefektivnila výrobní procesy a zvýšila objem produkce až na 2500 vozidel za rok. Tatra také spustila rozsáhlý proces digitalizace výroby s využitím moderních systémů podnikového řízení a chystá modernizace a úpravy … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno