Biopalivo

VOLVO-FH12

O používání Biopaliv v automobilové dopravě se vedou v odborných kruzích neustálé spory. Ano, jedná se sice o obnovitelný zdroj, ale je to cesta správným směrem? Není jeho výroba přílišným plýtváním přírodními zdroji a  zemědělskou půdou? A konečně není nakonec samotná výroba biopaliva ne-ekologická a ekonomicky se nevyplácející? I přes tyto otazníky výrobci nákladních vozů neopouští tento technologický směr a intenzivně pracují na zavedení biopaliva do praxe.

Volvo Trucks – Bio-DME vozidlo od Volva v unikátním testu:

V roce 2010 se společnost Volvo Trucks stane prvním výrobcem nákladních automobilů, který zahájí důkladné provozní testy zaměřené na Bio-DME, což je biopalivo, které produkuje velmi nízké emise oxidu uhličitého. Jeho potenciál by měl v budoucnosti umožnit náhradu až 50% současné spotřeby nafty při přepravě v Evropě.

Provozní zkoušky mohou být zahájeny na základě širokého společného projektu, jehož se účastní mimo jiné EU, Swedish Energy Agency (Švédský úřad pro energii), společnosti vyrábějící paliva a dopravní průmysl. Cílem projektu je ověřit možnost použití DME (Di-Methyl-Etheru) jako paliva pro vozidla.

Palivo DME, které se vyrábí z biomasy, je známé jako Bio-DME a v celém řetězci od zdroje až k vlastnímu pohonu kol zaručuje nízké emise skleníkových plynů i vysokou energetickou účinnost. Jako surovina se používá sulfátový výluh, vedlejší produkt při výrobě celulózy, který je značně viskózní a má velký energetický obsah. Pokud se Bio-DME použije místo motorové nafty, sníží se emise oxidu uhličitého o 95%.

Společnost Volvo Trucks se na projektu bude podílet tím, že dodá 14 nákladních vozů Volvo FH, které budou v letech 2010 až 2012 testovány jejími vybranými zákazníky ve čtyřech lokalitách v různých oblastech Švédska. Olejářská společnost Preem vybuduje síť čerpadel, takže vozy bude možné testovat v běžném regionálním i místním provozu. První nákladní vůz pro provozní zkoušky se předvede ve městě Piteå, v němž se bude palivo Bio-DME vyrábět.

Stejný výkon, minimální emise

Nákladní vůz Volvo na palivo DME používá běžný motor D13, který po úpravách palivového a vstřikovacího systému a změně softwaru pro řízení motoru využívajícího biopalivo perfektně funguje.

„Práce za volantem je úplně stejná jako obvykle. Výkon a jízdní vlastnosti jsou zcela stejné jako u naftové varianty. Rozdíl a také hlavní přednost Bio-DME spočívá v jeho nízkých emisích oxidu uhličitého,” říká Mats Franzén, produkt manažer pro motory společnosti Volvo Trucks.

Ideální palivo pro vznětové motory

Ve srovnání s konvenčními motory poskytuje použití Bio-DME jako paliva stejně vysoký stupeň účinnosti, provázený nižší úrovní hluku. Při spalování se generují velmi nízké emise částic i oxidů dusíku, takže pro dodatečnou úpravu výfukových plynů může být použit jednodušší systém. Motor také může při startu dodávat vyšší točivý moment, čímž se zdokonalují jízdní vlastnosti. To vše činí z Bio-DME ideální palivo pro vznětové motory.

Modifikace palivového systému

DME se doplňuje v kapalném stavu a přechovává se v samotěsnicím systému v přetlakových nádržích. Tlak udržuje palivo v kapalném skupenství po celé cestě až po vstřikování. Pro dosažení optimálně vysokých vstřikovacích tlaků se používá technologie common rail. Nižší energetický obsah DME, o trochu vyšší než poloviční ve srovnání s naftou, se kompenzuje instalací větších nádrží.

„Pozorujeme neobyčejný zájem o alternativní paliva mezi našimi zákazníky a věříme, že Bio-DME může nabídnout značný potenciál. Provozní zkoušky budou probíhat tři roky a při následujícím vyhodnocení se stanoví, jestli projekt povede k průmyslové velkovýrobě,” říká Claes Nilsson, president evropské divize Volvo Trucks.

Nákladní vozy Volvo DME

Nádrže: DME se plní v kapalném stavu speciální pistolí a v kapalném skupenství se uchovává v nádržích.

Čerpadlo: Speciální palivové čerpadlo reguluje tlak ve vstřikovacím systému common rail.

Vstřikovače: Speciální vstřikovače pro DME byly vyvinuty společně ve spolupráci společností Volvo a Delphi.

Motor: Jeho pohyblivé díly jsou stejné jako u naftového motoru.

Řízení motoru: Programové vybavení bylo upraveno, aby odpovídalo nižšímu energetickému obsahu.

DME (Di-Methyl-Ether)

DME je plyn, ale pod účinkem tlaku 5 barů přechází do kapalného stavu. Je samozřejmé, že se zpracovává podobným postupem jako zkapalněný ropný plyn (LPG). Dnes se nejčastěji používá jako tlaková náplň do sprejů. DME se může vyrábět ze zemního plynu, ale také z různých typů biomasy, potom je známý jako Bio-DME.

Bio-DME

Z pohledu EU má Bio-DME potenciál k tomu, aby do roku 2030 v oblasti těžké silniční dopravy nahradilo více než 50 % motorové nafty.* Nejobtížnějším úkolem přitom bude vybudování infrastruktury pro distribuci tohoto paliva.

Biopaliva druhé generace

Jde o jednu z nejslibnějších technologií biopaliv druhé generace – zpracování lignocelulózy, která je již výrazně vyvinutá. V Evropské unii byly vybudovány tři zkušební továrny ve Švédsku, ve Španělsku a v Dánsku. Další technologie zpracovávající biomasu na kapalná biopaliva (BtL) zahrnují bionaftu získávanou na základě Fischer-Tropschovy syntézy a bio-DME (dimethylether). V Německu a ve Švédsku jsou v provozu ukázkové továrny.

zdroj www.eur-lex.europa.eu

parametry Bio-DME:

  • O 95 % nižší emise oxidu uhličitého než motorová nafta, nulové emise sazových částic.
  • Všeobecně nízké úrovně emisí.
  • Pětkrát lepší využití zemědělské půdy pro výrobu než například v případě bionafty.
  • Vysoká energetická účinnost ve srovnání s ostatními biopalivy.

testované vozidlo:

Model: Volvo FH
Konfigurace: 6 × 2, 4 × 2
Motor: D13 440k DME, Euro 5

zdroj: VOLVO TRUCKS

čtěte také: OMEZENÍ KAMIONOVÉ DOPRAVY O VÍKENDECH

 
Autodoprava, Na cestách , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Slovenská výheň upekla pro Buggyru těžký víkend, přinesl i dakarskou vložku

Další porci smůly si o víkendu vybrali piloti týmu Buggyra ZM Racing v závodě ME tahačů na okruzích na Slovakia Ringu. Adam Lacko podruhé v této sezoně odjel domů bez bedny v celkovém pořadí, přesto si udržel průběžně čtvrtou příčku. … Číst dále →

číst dále »

První prázdninový víkend je nabitý akcemi

Začátek prázdnin je ve znamení závodu kamiónů a to jak na okruzích, tak v terénu. Po dvouleté přestávce se na Slovakiaring vrací evropský šampionát ETRC – závod tahačů na okruzích. O další cenné body bude bojovat i náš Adam Lacko, kterému … Číst dále →

číst dále »

Premiéra nových elektrických vozidel Scania: S dojezdem až 350 kilometrů vyhoví regionální přepravě

Scania představuje kompletní čistě elektrické řešení pro regionální dálkovou přepravu. Výkon, dojezd a rychlost dobíjení umožňují bezproblémový každodenní provoz. Scania pokračuje na své cestě elektrifikace, aby ve spolupráci se zákazníky dosáhla stanovených vědecky podložených cílů pro snížení emisí CO2. Věrna … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno