Obecná definice, že Doprava je součástí hospodářského procesu je realitou. Pro její realizaci je třeba technického zázemí, jako jsou dopravní stavby, infrastruktura a v neposlední řadě DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY. Ty tvoří podstatnou část základních fondů dopravních podniků, jejichž hlavní činností je osobní a nákladní doprava.
Dopravní prostředek jenž je svojí konstrukcí určen převážně pro dopravu nákladů.,tedy nákladní dopravu se nazývá motorové vozidlo kategorie N – tedy nákladní automobil.
Nákladní automobil může být například v provedení:
- pikap má otevřený nákladní prostor krytý plachtou nebo laminátovou (kovovou) skořepinou s uzavřenou budkou pro řidiče,
- valníkový nákladní automobil, jenž má valníkovou karoserii a uzavřenou kabinu řidiče. Ložný prostor může být krytý plachtou, nataženou přes odebíratelnou nosnou konstrukci, může být s navijákem, hydraulickou rukou, zdvihacím čelem apod.,
- sklápěcí nákladní automobil, jenž má sklápěcí valníkovou karoserii nebo korbu lžícového nebo korýtkového tvaru se sklápěním do strany, dozadu, či do strany i dozadu, případně vybaven navijákem, nakladačem atd.,
- skříňový nákladní automobil se skříňovou karoserií, na skříni jsou jedny, nebo několik dveří, lze vybavit navijákem, čelem apod.,
- speciální nákladní automobil je nákladní automobil, jenž svojí konstrukcí a vybavením je určen jen pro dopravu určitých druhů nebo skupin nákladů, pro který jsou nutné zvláštní úpravy (např. automobil chladírenský či s klimatizovanou skříní, cisternový pro přepravu mouky, krmných směsí, cementu, betonu – domíchávač, pro odvoz odpadu, dopravu živých zvířat, přepravu dlouhého dřeva, stěhovací vozy, pojízdná prodejna apod.
Mezi hlavní výrobce nákladních vozidel bych uvedl: MAN, MERCEDES, VOLVO, DAF, IVECO, RENAULT, SCANIA a TATRA