Plynovod Gazelle
Ten kdo se pohybuje po západočeském kraji si už možná všiml stavební činnosti v okolí některých silnic a někteří měli možná i štěstí, že mimo skrývku zeminy zahlédli i některé netypické stavební stroje v pracovním nasazení.
Většina z nás si pod slovem plyn představí jen stoupající ceny této suroviny, plynový spotřebič a někteří starší ještě pak z televizních zpráv reportáže o stavbě plynovodu Družba dopravujícího tuto startegickou surovinu z bývalého Sovětského svazu.
Dnešní postupy a technologie už pokročily dále a většinu prací už zastupují právě speciální stroje. Po trase plynovodu se vytvořily v dosahu pozemních komunikacích sklady potrubí odkud byly na nízkoložných podvozcích rozváženy po trase,
Jelikož však nežijeme v rovinatém Holandsku a i trase se klikatí, je nutno potrubí o průměru 1400 mm předem naohýbat do požadovaného tvaru. Pro tento účel je sestrojen mobilný hydraulický lis – ohýbačka firma CRC EWANS z Kanady specializující se na stroje a zařízení pro výstavbu plynovodů a ropovodů.
O rozvoz se postaraly terénní podvozky z Kopřivnické produkce TATRY v provedení s předsazenou nízkou kabinou tak jsme je znali jako mobilní jeřáby, Zde však mají jen objímky pro uložení potrubí a malý nakládací jeřáb. Chybět nesmí samozřejmě stavební jeřáby a desítky stavebních strojů na přepravu zeminy.
Samotné montáž potrubí připomíná výrobní linku. Na začátku je rýpadlo s obřím soustruhem upravujícím konce potrubí, po té přichází ke slovu pásové zakladače trub které sezazují jednotlivé kusy k sobě. Podél potrubí se přesunuje kolona pásových podvozků, které se starají o svařování, otryskání, povrchovou úpravu a izolaci potrubí na konci dochází k rentgenové kontrole a postupnému ukládání potrubí do země.
Pár dat o stavbě
Plynovod Gazelle zastřešují společnosti ALPINE, DENIS a NET4GAS. Na stavbě se podílí celkem 15 národů, takže mimo Čechy zde potkáte Rakušany, Němce, Francouze, Belgičany, Italy, Holanďany a další.
Se stavbou se započalo 3.10.2011, plánovaný termín dokončení je letos 30.10. Celkem se postaví 106 kilometrů potrubí mezi Přimdou a Syrovicemi. Rychlost výstavby je přepočítaná na 1 vyrobený metr za 2 minuty a 54 vteřin.