Mýtné – sazby mýtného

Mýtné – sazby mýtného.

Kolik musí aktuálně platit dopravci mýtné za přepravu? Výši sazeb mýtného stanovuje Nařízení Vlády České republiky č. 272/2007 Sb. Pro účtování mýtného za užití určitého úseku zpoplatněné komunikace je zatím ještě stále rozhodující délka úseku a kategorie daného vozidla, která je závislá na počtu náprav vozidla a emisní třídě vozidla.

Lukrativní státní zakázku na stavbu mýtných bran vyhrála společnost Kapsch. Elektronický mýtný systém v České republice používá mikrovlnnou technologii a dodnes vyvolává diskuse odborníků, zda se jedná o zastaralý a zbytečně předražený systém v době GPS přístrojů, pracujících s přesností na několik málo metrů až centimetrů.

Vozidla, která podléhají mýtnému, jsou povinně vybavena malým elektronickým zařízením – jednotkou premid – která komunikuje s mýtným systémem. Mýtné za užití jednotlivého mýtného úseku je účtováno v okamžiku průjezdu vozidla pod mýtnou stanicí, příslušnou danému úseku. Vlastní sazbu mýtného za užití 1 km zpoplatněné komunikace stanovuje Nařízení Vlády ČR:

Tarifní tabulka mýtného

mýtné sazby [Kč/km]
  emisní třída Euro0-2                                   emisní třídy Euro3-5
  počet náprav
  2 3 4+      2 3 4+
D + R 2,30 3,70 5,40     1,70 2,90 4,20
silnice I.třídy 1,10 1,80 2,60     0,80 1,40 2,00

Kontrola platby mýtného

Velkou výhodou elektronického systému mýtného je okamžitá akustická signalizace řidiči o tom, že mýtná transakce proběhla správně a zůstatek nabití na palubní jednotce je dostatečný.

Kontrola před jízdou

Správnou funkci jednotky premid je řidič ze zákona povinen ověřit před každým vjezdem na zpoplatněnou komunikaci. Palubní jednotka po krátkém stisknutí tlačítka opticky signalizuje správnou funkci, viz Návod k použití jednotky premid Premid Guide.

Kontrola za jízdy

Při každém průjezdu mýtnou stanicí palubní jednotka akusticky signalizuje správné provedení mýtné transakce. Jakákoliv nesrovnalost je signalizována palubní jednotkou premid řidiči, který je povinen zastavit na distribučním nebo na kontaktním místě premid point a nesrovnalost vyřešit. V opačném případě bude informována mobilní kontrola a uživatel bude postižen.
V režimu pre-pay navíc jednotka upozorní řidiče i na to, že je nutné dobití kreditu.

Kontrola po jízdě

Je důrazně doporučeno provádět kontrolu stavu palubní jednotky premid i po užití zpoplatněné komunikace a ujistit se tak, že nedošlo k žádným nesrovnalostem. Výše uvedená kontrola je doporučena všem provozovatelům vozidla, zejména při střídání řidičů. 

Kontrola platby mýtného

Řádný odvod mýtného a možnost zkontrolovat správně odvedené mýtné zajišťují na síti zpoplatněných vybraných komunikací stacionární, přenosná a mobilní kontrolní zařízení.
Kontrolní systém elektronického mýtného je v provozu 24 hodin denně a automaticky identifikuje všechna vozidla, u nichž odečet mýtného neproběhl, či proběhl jen částečně. V případě vzniku nesrovnalosti je ihned automaticky informována mobilní kontrola.

Stíhání neplatičů mýtného a způsob vypořádání mýtných nesrovnalostí

Mobilní kontrolu provádí pracovníci Generálního ředitelství cel ČR, kteří mají ze zákona oprávnění zastavovat mýtným systémem označená vozidla, ověřit nesrovnalosti a v případě jejich potvrzení požadovat pokutu nebo zahájit správní řízení, případně vozidlo odstavit. Řidiči tak musí počítat s významným zdržením a komplikacemi. Přístup pracovníků mobilní kontroly k informacím o nesrovnalostech není nijak časově omezen. Vozidlu tedy hrozí zadržení i dlouhý čas po vzniku nesrovnalostí.

zdroj: permid.cz

 
Autodoprava, Legislativa v dopravě , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Tomeček by rád letos jel na Dakar i do Dakaru

Tomáš Tomeček se dakarskému závodění věnuje od roku 1995. Letos si naplánoval, že během jednoho roku pojede na Dakar i do Dakaru. V lednu úspěšně zvládl první štaci, Dakar Rally v Saúdské Arábii. Pokračovat měl v březnu na Africa Eco … Číst dále →

číst dále »

DAKAR 2022 – ostravský tým FESH FESH si veze domů 12. místo

V pátek 14. ledna dojeli účastníci Rallye DAKAR do cíle. Ostravský tým FESH FESH si odváží z kategorie kamionů 12. místo. Všech 12 náročných etap zvládla litevská posádka s vozidlem Tatra Jamal se startovním číslem 529. Tatra 815 „Puma“ v závodě DAKAR Classic dojela … Číst dále →

číst dále »

Poslední etapa ve znamení jedniček

Jeddah/Chvalín – S jedničkami zakončil poslední 12. etapu severočeský tým MKR Technology letošní 44. ročník Rallye Dakar. Pilot Pascal de Baar závěrečnou rychlostní prověrku projel v 11. nejrychlejším čase a úspěšně dostal svůj renault do cílové Džiddy. V konečném ranku se po všech … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno