Scania uvedla do provozu první elektrifikovanou dálnici na světě
Představte si kamion s nulovými emisemi, který dokáže jezdit pouze s využitím elektrické energie. Zdá se vám to jako sci-fi? Díky společnosti Scania to brzy může být realita. Scania opět potvrdila svou pověst průkopníka, když 22. června spustila na švédské dálnici E16
“E-highway” – první elektrifikovanou dálnici na světě.
Projekt budování prvního elektrifikovaného úseku dálnice se začal v listopadu 2015, a již v červnu 2016 byl slavnostně uveden do provozu. V praxi jde o klasickou dálnici, jejíž pravý pruh má elektrické vedení. Na toto vedení se může jednoduše připojit nákladní vozidlo, a jezdit tak jen s využitím elektrické energie, s nulovými emisemi.
Prvním vozidlem, které využilo možnosti elektrifikovaného úseku, bylo elektricky poháněné nákladní vozidlo Scania G 360 4 x 2. Vozidlo je vybaveno napájecím kolektorem sběrače, který je namontovaný na rámu za kabinou. Tento pantograf se pomocí vodivé technologie vyvinuté firmou Siemens připojí do nadzemního elektrického vedení, které je umístěno nad pravým pruhem cesty. Vozidlo je možné libovolně připojit a odpojit od horních drátů, zatímco je v pohybu. Když se pohybuje po elektrifikované cestě, chová se jako elektromobil. V ostatních případech se chová jako běžné hybridní vozidlo. Všechna vozidla Scania, která budou jezdit na této cestě, jsou hybridní a mají certifikaci Euro 6. I při jízdě mimo elektrifikovaný úsek tak šetří životní prostředí.
I když toto elektrické vozidlo využívá jinou technologii, jeho jízdní vlastnosti zůstaly zachovány. „Když jsem poprvé vyzkoušela elektrické vozidlo Scania, z pohledu jízdy jsem necítila žádný rozdíl. Palubní deska má o několik tlačítek víc, a když přepnete na elektrický režim, v kabině je ticho, což je skvělé,“ říká Therese Phersson, řidička firmy Ernsts Express, která měla tu čest podílet se na testování vozu pro elektrifikovanou dálnici. Pantograf řidiče neomezuje ani při předjíždění. Vozidlo se jednoduše odpojí, předjede vozidla jedoucí před ním, a po návratu do pravého pruhu se opět připojí k elektrickému vedení.