TATRY za exotikou
Přestože se náš poslední výrobce nákladních vozidel TATRA již delší dobu potýká s finanční krizí a počet vyrobených kusů za rok zaujímá zcela poslední místo mezi ostatními značkami, vznikají zajímavé kousky, lépe řečeno zajímavá odbytiště. Díky spolupráci s výrobcem komunálních nástaveb KOBIT Jičín pronikají podvozky Tatra na vzdálené a exotickétrhy. Přes zástupce Tatry v Austrálii už v nedávné době putovalo na tento kontinent několik speciálů do místních dolů. Jedná se o několikakomorové cisterny a zároveň servisní vozidla pro obří důlní stroje, které nemají jinak šanci na pravidelný servis a doplňování paliv a maziv.
Tyto doly vzdálené od civilizace tisíce kilometrů jsou odkázány právě na servis těchto našich speciálů. Díky jedinečné konstrukci podvozku a poměrně jednoduché stavbě vozidla je to správné vozidlo pro tato nehostinná místa. Jen prozajímavost, případný servis Tater či jiných vozidel se zajišťuje letecky…
Poslední dodaný kus je už s novým faceliftem a navíc poprvé s automatizovanou převodovkou Allison, kterou si tamní trh žádá. V těchto dnech se v dílnách Jičínského nástavbáře pracuje na v pořadí šestém podvozku Tatry se znakem náprav 10×10. Právě na těchto podvozcích je montována nástavba kombinující mobilní servis a výdej PHM.
Podvozek
Samotný podvozek vychází z modelu T815-23PR60 8×8, kde na základě požadavku byla přidána jedna zadní hnací náprava rozvor mezi2. a3. nápravou zvětšen na4362 mm, takže celková délka šasi dosahuje úctyhodných12 325 mm! Upraveno bylo i odpružení zadních kol kde byly nahrazeny zadní listová pera vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči.
Zvětšily se samozřejmě hmotnosti :
- provozní hmotnost vozidla 15 000 kg
- užitečné zatížení 35 500 kg
- největší technicky přípustná hmotnost jízdní soupravy7 0 500 kg
Stoupavost při max. naloženém vozidle (50 500 kg) 82% v soupravě (70 500 kg) 50 % a poloměr zatáčení25 m.
Vozidlo pohání vzduchem chlazený osmiválcový motor Tatra T3D-928-30 Euro IV se systémem SCR, o objemu 12 667 cm3 a výkonu 325 kW/1800 min-1.
Nástavba
Několika komorové provedení umožňuje převážet více druhů paliv a maziv a zároveň je převáženo nářadí, svařovací souprava a další příslušenství pro údržbu a servis.
Jasným znakem odlišujícím toto vozidlo od zdejších vozidel je mimo již zmíněný pětinápravový podvozek, umístění volantu a pracoviště řidiče na pravé straně. Jak určitě každý ví, v Austrálii jako bývalé britské kolonii se jezdí vlevo.
Další atypickou záležitostí je ochranná konstrukce kabiny – kšilt známý u lomových damprů. Právě pro nasazení vozidel v důlním prostředí je nezbytnou podmínkou toto zařízení chránící posádku proti padajícím předmětům (FOPS – falls object protective structure).
Mimo tyto pětisosé podvozky putovaly k protinožcům i klasické čtyřosé cisterny. I tento a příští rok budou expedovány další vozidla Tatra na australský kontinent.
Další tři kousky, které před nedávnou dobou opouštěli brány firmy Kobit byly cisterny na převoz surové ropy pro daleký Dagestán. Jednalo se o tří a čtyřosá vozidla Tatra 815.