Se vzrůstající cenou ropy na světových trzích a s tím související cenou pohonných hmot je spotřeba vozidel alfou a omegou každého dopravce. Německý výrobce nákladních vozidel MAN nabídl alternativu v podobě speciální edice vozidel nazvaných EfficientLine. Anglický překlad zní efektivní, účinný, výkonný či schopný. A čeho že je schopný? Je to právě úspora paliva, která se posouvá pod hranici 30 litrů na 100 kilometrů. Určit průměrnou spotřebu u nákladních vozidel je samozřejmě obtížné, neboť v tom hraje roli spousta faktorů od hmotnosti přepravovaného nákladu, profilu trasy, odporu vzduchu po zručnost řidiče. Právě na posledně jmenované faktory se Mnichovský výrobce zaměřil.
Tahač z edice Efficient Line vychází z nejprodávanější specifikace podvozku: TGX 18.440 4×2 BLS s kabinou XLX, neboli osmnácti tunový tahač výrobní řady TGX s druhou největší kabinou se dvěma lůžky a motorem D2066LF40 o výkonu 440 koní a točivým momentem 2100 Nm.
Vozidlo má kompletní sestavu spojlerů – Aeropaket za kabinou a mezikolní spojlery, což celkově snižuje odpor vzduchu a vylepšuje proudění okolo soupravy vozidla s návěsem.
O řazení se stará automatizovaná převodovka ZF 12 AS 2131 DD TipMatic s intarderem a softwarem FLEET, neboli s omezeným zásahem řidiče do řazení. Převodovka řadí dle požadavků vozidla a odpadá nevhodné řazení ze strany řidiče. Využitím intarderu se šetří brzdové obložení a zároveň lepé využívá hybnosti vozidla.
Ve výbavě palubního počítače je i sledování tlaku v pneumatikách (TPM), které rovněž výrazně ovlivňuje jízdní odpory a tedy i spotřebu.
Všechna vozidla EF splňují podmínky ADR pro kategorii AT. Na silnici ediční řadu poznáte díky výraznému značení na bocích kabiny a při bližším setkání pak elegantním značením na dveřích.
Pozvánka na akci EFFICIENT TOUR 2011
V úterý 17.5. 2011 u generálního importéra MAN pro ČR v Čestlicích u Prahy – dálnice D1 exit 6.
Mnichovská automobilka chystá předváděcí jízdy těchto vozidel spolu se speciálními návěsy pod názvem EFFICIENT TOUR 2011. Kolona vyráží z Mnichova 16.5.2011 a následující den má první zastávku právě v České republice u generálního importéra MAN pro ČR v Čestlicích u Prahy – dálnice D1 exit 6.
text: Jiří Fiala