Boule na dálnici D5

Vysoké teploty negativně působí na povrch vozovek

Vlivem vysokých teplot došlo k poškození povrchu dálnice D5 na 122km u městečka Bor u Tachova ve směru na Prahu. Poškození postihlo jednu polovinu dálnice tzn. jeden jízdní pás přes celou jeho šíři.

Vše začalo v pondělí

Ještě v 17 hod v pondělí bylo vše v pořádku, ale již o 2 hod později zaznamenali dálniční policisté telefonáty řidičů, kteří začali po takto poškozené dálnici „skákat“. Okamžitě tedy kontaktovali p.Miroslava Mužíka ze Střediska správy a údržby dálnice v Ostrově. Silničáři poškozené místo ihned označily dopravním značením. Ale to nebylo by to Česko, aby se uvedené omezení rychlosti nedodržovalo. Důsledkem nedostatku disciplíny si dva řidiči kamiónů způsobili škodu. Jednomu prasklo přední sklo a druhý si pro změnu poškodil osobní automobily, které převážel.

Od 22hod je vyznačena objížďka

Důsledkem těchto incidentů se stal fakt, že uvedený směr dálnice mezi 119 km a 128 km silničáři v 22 hod uzavřeli a vytvořili objížďku po okolních komunikacích. Správci komunikace však plánují, že dnes převedou dopravu do protisměru na druhý jízdní pás, který zůstal neporušen. S omezeními se tak řidiči setkají v obou směrech dálnice D5.

Příčina poškození se již vyšetřuje

Ihned druhý den po vzniku „boulí“ se na místo dostavili pracovníci pražské laboratoře Ředitelství silnic a dálnic, aby odebrali vzorky ke zkoumání.
“Vzorky už jsou odebrané a provádějí se testy,” uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Jedině správná analýza odhalí skutečnou příčinu poruchy krytu vozovky a napomůže tak stanovit nejvhodnější způsob opravy. Analýza tak může potvrdit nebo vyvrátit dohady o údajných chybách v projektu příp. v nedodržení technologické kázně při výstavbě.

Oprava potrvá týdny

Vzhledem k zatím nepotvzeným příčinám deformací je pravděpodobné, že odstranění havárie bude trvat řádově několik týdnů.

Teplota vozovky je důležitější než si mnozí z nás myslí

I když nejsou výsledky rozboru ještě známé, je jisté to, že k poškození došlo na styku cementobetonové desky a asfaltobetonového koberce. Pravděpodobný sled událostí v krytu vozovky je tak následující: betonová deska se vlivem vysoké teploty roztáhla a vytvořila tlak na sousední asfaltovou část jejíž únosnost se vzrůstající teplotou klesá. Asfatová část vozovky nedokázala pohltit tlak sousední cementobetonové desky a tak se vyboulila. Jednoduché je i vysvětlení proč k deformaci došlo až pozdě odopoledne a ne po poledni, kdy je sluneční svit nejintenzivnější. Příčinou tohoto jevu je rozdílná tepelná setrvačnost obou druhů povrchů komunikace. Asfaltobetonový kryt se tak rychleji rozpáli než její cementobetonový soused, který je co se týče teploty mnohem stabilnější.

(redakce, foto: ČT24)

 
Na cestách, Nezařazené, Novinky , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

SPOLEČNÁ PREZENTACE KAR GROUP, ADIP A NIKEY NA CZECHBUS 2017

Skupina firem kolem ČSAD Ostrava se prezentovala na významném veletrhu CZECHBUS 2017, zaměřeném na problematiku hromadné silniční dopravy. Společnosti KAR group, ADIP a NIKEY prezentují komplexní řešení potřeb pro dopravce v rámci České i Slovenské republiky.

číst dále »

Vánoční kamión

I letos objíždí města Čech a Moravy vánoční kamión - Freightliner, podívejte se kde bude k vidění.

číst dále »

Speciální vozy Tatra pro západní Evropu

Objem výroby kopřivnické TATRA TRUCKS i její zisk rok od roku roste. Vedle tradičních trhů se vozy TATRA v rostoucí míře dostávají i do západní Evropy a prosazují se v konkurenci tamních silných značek.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno