Boule na dálnici D5

Vysoké teploty negativně působí na povrch vozovek

Vlivem vysokých teplot došlo k poškození povrchu dálnice D5 na 122km u městečka Bor u Tachova ve směru na Prahu. Poškození postihlo jednu polovinu dálnice tzn. jeden jízdní pás přes celou jeho šíři.

Vše začalo v pondělí

Ještě v 17 hod v pondělí bylo vše v pořádku, ale již o 2 hod později zaznamenali dálniční policisté telefonáty řidičů, kteří začali po takto poškozené dálnici „skákat“. Okamžitě tedy kontaktovali p.Miroslava Mužíka ze Střediska správy a údržby dálnice v Ostrově. Silničáři poškozené místo ihned označily dopravním značením. Ale to nebylo by to Česko, aby se uvedené omezení rychlosti nedodržovalo. Důsledkem nedostatku disciplíny si dva řidiči kamiónů způsobili škodu. Jednomu prasklo přední sklo a druhý si pro změnu poškodil osobní automobily, které převážel.

Od 22hod je vyznačena objížďka

Důsledkem těchto incidentů se stal fakt, že uvedený směr dálnice mezi 119 km a 128 km silničáři v 22 hod uzavřeli a vytvořili objížďku po okolních komunikacích. Správci komunikace však plánují, že dnes převedou dopravu do protisměru na druhý jízdní pás, který zůstal neporušen. S omezeními se tak řidiči setkají v obou směrech dálnice D5.

Příčina poškození se již vyšetřuje

Ihned druhý den po vzniku „boulí“ se na místo dostavili pracovníci pražské laboratoře Ředitelství silnic a dálnic, aby odebrali vzorky ke zkoumání.
“Vzorky už jsou odebrané a provádějí se testy,” uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Jedině správná analýza odhalí skutečnou příčinu poruchy krytu vozovky a napomůže tak stanovit nejvhodnější způsob opravy. Analýza tak může potvrdit nebo vyvrátit dohady o údajných chybách v projektu příp. v nedodržení technologické kázně při výstavbě.

Oprava potrvá týdny

Vzhledem k zatím nepotvzeným příčinám deformací je pravděpodobné, že odstranění havárie bude trvat řádově několik týdnů.

Teplota vozovky je důležitější než si mnozí z nás myslí

I když nejsou výsledky rozboru ještě známé, je jisté to, že k poškození došlo na styku cementobetonové desky a asfaltobetonového koberce. Pravděpodobný sled událostí v krytu vozovky je tak následující: betonová deska se vlivem vysoké teploty roztáhla a vytvořila tlak na sousední asfaltovou část jejíž únosnost se vzrůstající teplotou klesá. Asfatová část vozovky nedokázala pohltit tlak sousední cementobetonové desky a tak se vyboulila. Jednoduché je i vysvětlení proč k deformaci došlo až pozdě odopoledne a ne po poledni, kdy je sluneční svit nejintenzivnější. Příčinou tohoto jevu je rozdílná tepelná setrvačnost obou druhů povrchů komunikace. Asfaltobetonový kryt se tak rychleji rozpáli než její cementobetonový soused, který je co se týče teploty mnohem stabilnější.

(redakce, foto: ČT24)

 
Na cestách, Nezařazené, Novinky , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Slovenská výheň upekla pro Buggyru těžký víkend, přinesl i dakarskou vložku

Další porci smůly si o víkendu vybrali piloti týmu Buggyra ZM Racing v závodě ME tahačů na okruzích na Slovakia Ringu. Adam Lacko podruhé v této sezoně odjel domů bez bedny v celkovém pořadí, přesto si udržel průběžně čtvrtou příčku. … Číst dále →

číst dále »

První prázdninový víkend je nabitý akcemi

Začátek prázdnin je ve znamení závodu kamiónů a to jak na okruzích, tak v terénu. Po dvouleté přestávce se na Slovakiaring vrací evropský šampionát ETRC – závod tahačů na okruzích. O další cenné body bude bojovat i náš Adam Lacko, kterému … Číst dále →

číst dále »

Premiéra nových elektrických vozidel Scania: S dojezdem až 350 kilometrů vyhoví regionální přepravě

Scania představuje kompletní čistě elektrické řešení pro regionální dálkovou přepravu. Výkon, dojezd a rychlost dobíjení umožňují bezproblémový každodenní provoz. Scania pokračuje na své cestě elektrifikace, aby ve spolupráci se zákazníky dosáhla stanovených vědecky podložených cílů pro snížení emisí CO2. Věrna … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno