VOLVO pro bezpečnost v kolonách

VOLVO pro bezpečnost

Popojíždění v kolonách je únavné

VOLVO pro zvýšení bezpečnosti

Bezpečněji v dopravních kolonách s novou technologií

 

K více než 20% nehodám s účastí nákladních automobilů dochází v dopravních kolonách nebo v podobných situacích. Proto společnost Volvo Trucks vyvinula systém nazvaný Automated Queue Assistance (AQuA, automatický asistent v kolonách), který řidičům pomáhá v pomalu se pohybujících kolonách tím, že převezme kontrolu nad vozidlem. Systém byl předveden na závěrečné prezentaci projektu HAVEit ve švédském Göteborgu.

 

HAVEit, což je zkratka pro Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport (Vysoce automatizovaná vozidla pro inteligentní dopravu), je projekt EU zaměřený na vývoj inteligentních vozidel příští generace. Protože projekt probíhá už od roku 2008, bylo už vyvinuto sedm inteligentních autonomních řešení. Ta jsou nyní předváděna, protože se projekt blíží ke svému zakončení. Jedním z předváděných systémů je i Automated Queue Assistance, AQuA, od společnosti Volvo Trucks, který byl vyvinut ve spolupráci se společností Volvo Technology.

Jízda v dopravní koloně je velmi monotónní činnost. Řidič může na dlouhou dobu setrvávat v klidu, a v takové situaci snadno dojde k rozptýlení pozornosti, což vede k nehodám,” říká Carl Johan Almqvist, ředitel pro bezpečnost dopravy a produktů společnosti Volvo Trucks.

Technologie vyvinutá pro AQuA pomáhá minimalizovat rizika v kolonách. Řidič získává pomoc při řízení a při udržování patřičného stupně koncentrace díky tomu, že je nákladní vůz vybaven řadou technických pomůcek, které mohou převzít kontrolu nad řízením a nad rychlostí vozidla. Když se vytvoří dopravní kolona, řidič se může rozhodnout, jestli systém, který pracuje při nízkých rychlostech, aktivuje, nebo ne. V kterémkoliv okamžiku může převzít zpět manuální ovládání řízení. Za vozidlo je vždy konečně odpovědný řidič, proto je pro zajištění jeho koncentrace na řízení zabudována kamera, která sleduje, jak je řidič pozorný. V případě, že systém pozoruje pokles pozornosti, vydává varování.

Cílem systému AQuA je snížit vypětí, kterému je řidič za volantem vystaven, zvýšit bezpečnost díky předcházení nehodám, které by mohly opět vyvolat další dopravní kolony. Nicméně ještě nějaký čas potrvá, než uvidíme AQuA na trhu – tato technologie ještě vyžaduje další doladění. A navíc: kritickým faktorem je přijetí nové technologie koncovými zákazníky

AQuAO systému Automated Queue Assistance (AQuA)

AQuA je systém pro podporu řidičů nákladních vozů v dopravních kolonách. Cílem systému AQuA je snížit vypětí řidiče a zvýšit bezpečnost. Systém s použitím řady inteligentních komponentů jako jsou laserové měřiče, radarové snímače a kamery monitoruje dopravu před a podél vozidla. Například může detekovat označení dopravních pruhů, vozidla před sebou nebo směr silnice. S pomocí těchto informací řídí, akceleruje nebo brzdí vozidlo v koloně. Systém, který s řidičem komunikuje prostřednictvím monitoru na přístrojové desce, informuje řidiče, když začne provoz řídnout a když je čas, aby on (nebo ona) znovu převzal řízení vozu. Navíc k tomu je tu ještě kamera, která registruje, jak je řidič pozorný a vydává varování, když se řidič dostatečně nekoncentruje. Pokud varování nepřiměje řidiče k reakci, vozidlo se během několika sekund zastaví.

 

 
 

AGD

O systému Active Green Driving (AGD)

Systém AGD zlepšuje spotřebu paliva díky tomu, že předvídá, jaké budou parametry dopravy v příštích dvou nebo třech minutách. Výpočty systému jsou založeny na údajích z laserových měřičů, které zjišťují, jestli je před nákladním vozem další vůz nebo jiný objekt, a také z barevné kamery, která sleduje dopravní signalizaci. Další informace poskytuje systém GPS. Do této jednotky GPS jsou předem nahrány mapy a jednotka ukazuje všechny překážky, které by se mohly vyskytnout podél plánované trasy, a rovněž také stav cesty: objížďky, dopravní signalizaci, stoupání a plánované zastávky. Díky AGD může být zvoleno palivo, které je pro současnou situaci nejvhodnější: elektřina, nafta nebo jejich kombinace. Systém AGD umožňuje další snížení spotřeby paliva o 6-8% (elektro-hybridní pohon Volvo už sám o sobě umožňuje snížení spotřeby paliva o 30 % ve srovnání s konvenčním vznětovým motorem). Systém pracuje bez jakéhokoliv zásahu řidiče.

O systému Brake-by-Wire

Systém Brake-by-Wire je plně elektro-mechanický brzdicí systém, který má potenciál ke zvýšení výkonu a stability během brzdění. Systém zajišťuje zvýšený brzdicí výkon pro zabrzdění a pokročilý systém řízení pro zvýšení stability brzdění a rovněž i pro zkrácení brzdné dráhy ve srovnání s jinými systémy. Pro vytvoření brzdné síly používá systém principu samosvornosti. To znamená velmi nízkou spotřebu energie ve srovnání s ostatními systémy a také nižší generovaný hluk.

O programu HAVEit

Výzkumný projekt HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport) financovaný EU byl ustaven pro vývoj výzkumných koncepcí a technologii pro vysoce automatizované řízení vozidel. To umožní snížit zatížení řidiče, zabránit nehodám, snížit dopad na životní prostředí, a tím zajistit dopravu bezpečnější. Počínaje únorem 2008 se 17 evropských partnerů z oboru dopravy a zásobování i z vědecké obce spojilo ve spolupráci na tomto projektu.

 
Nezařazené, Novinky, Technika, Vývojové trendy , , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Reklama


Kamioňáci.com

Krátké novinky

Silk Way Rally 2017 – 12.etapa – Kolomý mimo hru o trůny

Pilot týmu TATRA Buggyra Racing Martin Kolomý dvanáctou etapu z důvodu prasklého monobloku řízení nedokončil a přišel tak o možnost atakovat pódiová umístění. Závod je ale odhodlaný v rámci možností dokončit.

číst dále »

Silk Way rally 2017 – 11.etapa – Kolomý vítězí

V 11.etapě Silk way rally dokázal Martin Kolomý porazit ruské kamazy a získat třetí etapové vítězství. Dojel celkově sedmý a v průběžném pořadí mu patří .....

číst dále »

Silk Way Rally 2017 – 10.etapa – Bez Lopraise a Kolomajz zase na třech kolech!

Pilot týmu TATRA Buggyra Racing Martin Kolomý se v 10. etapě Hedvábné stezky opět dokázal probít mezi ruské Kamazy a dokončil etapu na druhém místě jen s minimální ztrátou na prvního Rusa Nikolaeva. V průběžném hodnocení se přiblížil k pódiovému umístění.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno