AER 2019: Zrušená šestá etapa, mlha nepustila do vzduchu helikoptéry


Šestá etapa na Africa Eco Race vždy následuje po volném dni a je relativně krátká, přejezdová. Jenže, hustá mlha nad Dakhlou, odkud se ještě za tmy brzy ráno celá karavana dala do pohybu směrem k marocko-mauritánské hranici, nedovolila vzlétnout helikoptérám. A tak bylo 177 měřených kilometrů z bezpečnostních důvodů zrušeno. Tomáš Tomeček se aspoň mohl v poklidu přesunout do dalšího bivaku a nachystat na maratónskou dvojetapu.

Při Africa Eco Race se etapy málokdy ruší nebo zkracují. Naposledy k podobnému kroku museli pořadatelé přistoupit v roce 2017, kdy byla kvůli následkům povodní o 185 kilometrů zkrácena etapa vedoucí do Dakhly. Letos tedy zasáhla mlha. Počítat se rovněž musí se silným větrem. Právě v ročníku 2017 málem ovlivnil 11. etapu, která je vždy poslední opravdu závodní. “Když jsme ráno vstali, tak foukal velmi silný vítr a prach byl doslova všude,” popisoval tehdy dění před startem navigátor Ladislav Lála. “Říkali jsme si, že bude etapa nejspíš zrušená, protože nebudou moci odstartovat helikoptéry.” Podle Tomáše Tomečka foukalo tak silně, že bylo vidět možná na 20 metrů. Pak se to trochu uklidnilo, helikoptéry vzlétly a nerušilo se nic. Letos ale 177 kilometrů škrtáme.

Z hlediska vývoje závodu se naštěstí jedná o asi nejméně hodnotnou etapu. V loňském roce ji pořadatelé postavili na úsecích, které byly pro všechny závodníky nové, a stejně v cíli nejpomalejší z deseti kamionů ztrácel na vítězného de Rooye necelou hodinu. Duny teprve přijdou na řadu, a v nich bude mít Tomáš Tomeček daleko lepší možnosti na stáhnutí veliké ztráty, kterou nabral po páté etapě. „Technické závady se stávají, to k Dakaru a k závodění patří,“ nestěžuje si Tomeček. Naopak: „Myslím, že jsme měli dlouhá léta i trochu štěstí, že se nám větší problémy vyhýbaly. Teď si s tím poradíme. Moc děkuji klukům mechanikům a baléčkářům. A Petru Čapkovi, bez kterého bych už v závodě nebyl.“

Tomeček měl totiž v páté etapě potíže se spojkou a dokončil ji tažený na tyči za oranžovým balai Petra Foltýna. V bivaku se zjistilo, že problém způsobila ukroucená spojková hřídel. Jediná možnost byla vyměnit ji za stejnou hřídel z bílého balai, které je ale k dispozici pořadateli a nesmí zůstat nepojízdné. Začal tak nový závod pro mechaniky Leopolda Paďoura a Pavla Kletenského, kteří ve vypůjčeném hyundai vyrazili nazpět do 1500 kilometrů vzdáleného města Zagora, tam vymontovali spojkovou hřídel z porouchané Tatry Petra Čapky, a zase se s ní vrací 1500 kilometrů k Dakhle. Tam zprovozní čekající bílé balai, vrátí hyundaie a pojedou do Mauritánie za závodním konvojem. Dohnat by ho mohli okolo poledne v úterý 8. ledna.

V té době už bude v plném proudu 7. etapa. Ta bude startovat po dvacetikilometrovém přesunu z bivaku. Do něj se pak všichni závodníci zase vrátí, a svá auta, kamiony a motocykly odstaví do uzavřeného parkoviště. Za sebou totiž budou mít 481 kilometrů první části maratónské dvojetapy. Na ní je čeká písek, spousta dun a také 30 kilometrů nepopulární velbloudí trávy.

Tomeček dostal ve výsledcích za nešťastnou pátou etapu řádně naloženo. Pořadatelé penalizují neprojetý waypoint 20 minutami a vynechaný checkpoint dvěma hodinami. Český pilot před etapou kamiony o sedm minut vedl. Po ní je šestý a na první Jacinto ztrácí 16 hodin a 40 minut.

Ty nejnáročnější etapy ale na účastníky Africa Eco Race 2019 teprve čekají. Poperou se s nimi také čeští a slovenští závodníci kategorie moto, třetí Martin Benko, celkově 14. a druhý ve své kategorii Ján Zaťko a 32. Lukáš Kvapil.

Výsledky po 6. etapě:
Kamiony: 1. Jacinto (Por./MAN) 22:02:08, 2. Essers (Bel./MAN) +1:40:03, 3. Bouwens (Bel./Iveco) +2:07:43, 4. Van Velsen (Niz./Ginaf) +2:15:39, 5. Elfrink (Niz./Mercedes) +2:39:21, 6. Tomeček (ČR/Tatra) +16:40:40, 7. Levickij (Rus./GAZ) +16:41:12, 8. Den Hartigh (Niz./Ginaf) +18:12:59, 9. Škljajev (Rus./GAZ) +19:36:08.
Moto: 1. Botturi (It./Yamaha) 16:31:57, 2. Ullevalseter +7:16 (Nor./KTM), 3. Benko +2:02:08, … 14. Zaťko (oba SR/KTM) +5:14:54, 32. Kvapil (ČR/Husqvarna) +10:42:34.
Auta: 1. Laure 19:36:13, 2. Strugo +22:30, 3. Julien +1:28:00 (vš. Fr./Optimus).

 
Dakar, Novinky , , , , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Frigoblock spolupracuje s Mercedes-Benz na chlazení prvních kamionů eActros napájených bateriemi

Nová téměř sériová nákladní vozidla Mercedes-Benz eActros s chladicími systémy Frigoblock zahájila potravinářskou logistiku pro zákazníky v Německu a Nizozemsku. Essen, Německo, 4. listopadu 2021 – Frigoblock, jeden z předních výrobců dopravních chladicích jednotek v Evropě a značka Thermo King®, … Číst dále →

číst dále »

DAKAR 2022 – FESH FESH S HISTORICKY NEJVĚTŠÍ FLOTILOU

44. ročních Rallye DAKAR se blíží mílovými kroky. Odstartuje 2. ledna 2022 a profesionální závodní tým FESH FESH na něj vypravuje historicky největší flotilu, co se týká počtu závodních speciálů a doprovodných vozů. V době vydání tiskové zprávy je flotila vozidel … Číst dále →

číst dále »

Dodáno již 300 elektricky poháněných nákladních vozidel! Daimler Truck a FUSO eCanter dosáhly dalšího milníku v elektromobilitě

Stuttgart/Tokio/Praha – Společnost Daimler Truck vynakládá veškeré síly, aby závod k nulovým emisím vyhrála. Dobrým příkladem je FUSO eCanter, lehké nákladní vozidlo se zcela elektrickým pohonem. Počet vozidel z malosériové výroby předaných zákazníkům na celém světě nyní překročil už hranici tří set. … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno