První pořádné duny a je tu bedna |
Třetí etapa Africa Eco Race 2020, letos zatím nejdelší dunové pole a Tomáš Tomeček poprvé dovezl stoprocentní Tatru na bedně, stupních vítězů. Čtvrtek 9. ledna se tedy z pohledu českých barev vydařil. Méně štěstí prožívá většina dalších účastníků závodu, které nejspíš čeká dlouhá noc, než se také dostanou do bivaku.Mělo to být o vytrvalosti, navigačních schopnostech a umění jízdy v dunách. Závodníci jich poměrně zkraje téměř pětisetkilometrového speciálu absolvovali 28 kilometrů a nejrychleji jimi projela oranžová Tatra. „Duny byly perfektní. Jinak to zase bylo převážně rychlé a rozbité,“ hodnotí třetí etapu Tomáš Tomeček. „Neměl jsem defekt, ani jsem nebloudil, takže jsem spokojený. Akorát jsem musel asi na pět minut zastavit za jedním checkpointem a opravit napájení GPS.“ Nejrychlejších časů dnes dosahovala špička jezdců na motocyklech, v tomto ohledu se svět po včerejším triumfu Bouwense zase vrátil do normálních kolejí. Ve smíšeném hodnocení automobilů, SxS a kamionů vyhrály dvě francouzské automobilové posádky, hned za nimi následovala trojice kamionů. V top ten nakonec trucky obsadily polovinu pozic.Přitom někteří měli potíže hned zkraje etapy a sedm kamionů zřejmě do bivaku dorazí až za hluboké noci. „V dunách jsem jako prvního potkal Fazekase s červenou Scanií. Kopali tam a kopali. Pak jsem předjel Elfrinka s Mercedesem. Stál a něco opravoval,“ přibližuje Tomeček. „Taky jsem tam předjel Esserse, ale nechtěně. Měl jsem v plánu jet chvíli za ním, jenže se mu tam jeden úsek nějak nepovedlo dobře projet a najednou jsem byl před ním,“ s úsměvem pokračuje český pilot a přidává úvahu: „Všiml jsem si, jak to panu Essersovi letos náramně jede. Myslím si, že v tom autě má nový, daleko silnější motor. Obecně mi přijde, že se hodně zrychluje. A taky, že mi letos dělá větší problém zároveň se dívat na trať, řídit, pracovat s tlaky, navigovat. Asi na rozdíl od Esserse stárnu.“V této souvislosti je na místěpřipomenout, že Noelu Essersovi je úctyhodných 76 let, zatímco Tomáši Tomečkovi se blíží padesátka.Kromě předjíždění soupeřů zažil šéf týmu Tom Racing v dunách ještě další příjemnou chvíli. „V jeden moment jsme se potkali s bílým baléčkem Poldy Paďoura a najížděli jsme duny zároveň. To byl moc příjemný pocit, dvě Tatry vedle sebe,“ přitakává Tomáš Tomeček a dodává: „Dívám se kolem sebe, jak málo je nás v cíli. Nevím, jak to ostatní pojedou potmě. Bude to ještě dlouhé. Naposledy baléčka dorazila do bivaku až ráno a teď to bude podobné.“Takový problém se jej naštěstí netýká. Ani slovenských jezdců kategorie moto. Martin Benko se sune pořadím a už je v desítce, Ján Zaťko si dnes stěžoval na bolavé ruce od nekonečného kamení, ale je také bezpečně v cíli.Čtvrtá etapa odstartuje rovnou z bivaku a po 385 kilometrech bude končit necelých 20 kilometrů od dalšího bivaku v okolí města Smara. Pojede se po rychlých pistách, uprostřed speciálu přijdou na řadu nepříjemné kamenité úseky a v závěru pořadatelé slibují přejezdy wádí vyšperkované kličkovanou mezi stromy a dírami.3. etapa Africa Eco Race 2020: Mhamid – Oued Draa, 9. ledna 2020 Celková délka: 516 km Přejezd: 5 km z bivaku Etapa: Mhamid – Assa 497 km Přejezd: Assa – Oued Draa 14 kmAER 2020 – výsledky 3. etapy (497 km): Kamiony: 1. Kovács (Maď./Scania) 6:29:19, 2. Bouwens (Bel./Iveco) +07:03, 3. Tomeček (ČR/Tatra) +23:34. Moto: 1. Botturi (It./Yamaha) 5:52:01, 2. Ullevalseter (Nor./KTM) +04:13, 3. Jensen (Nor./KTM) +06:56,… 8. Benko +36:36, 34. Zaťko +2:12:59 (oba SR/KTM). Auta/SxS: 1. Fromont (Fr./Buggy) 6:00:54, 2. Martin (Fr./Mercedes) +4:20, 3. Frebourg (Fr./Can-Am) +52:37. AER 2020 – v ýsledky po 3. etapě: Kamiony: 1. Kovács 10:52:59, 2. Bouwens +29:52, 3. Essers (Bel./Man) +1:23:26, 4. Fazekas (Maď./Scania) +1:34:51, 5. Tomeček +1:43:11 . Moto: 1. Botturi 10:24:49, 2. Ullevalseter +02:44, 3. Jensen +23:49,… 9. Benko +1:20:59, 31. Zaťko +3:28:44. Auta/SxS: 1. Fromont 10:52:06, 2. Martin +1:03, 3. Debanne (Fr./Can-Am) +1:19:30. Tradiční harmonogram Africa Eco Race obsahuje 12 etap a jeden volný den v západosaharské Dakhle. Trasa od první etapy 7. ledna povede převážně dosud nevyužívanými částmi Maroka a Mauritánie, kde se poprvé dostane také do dříve dakarsky proslavené oblasti Tidjikja. Úspěšní závodníci absolvují přibližně šest tisíc kilometrů, z toho asi čtyři tisíce v ostrém tempu a do Dakaru dorazí v neděli 19. ledna. |