nikey.cz

DAKAR 2012 – shrnutí

Kam kráčí Dakar?

Slavnostním ceremoniálem v peruánské Limě v neděli skončil 34. ročník soutěže Dakar a nyní přichází  čas vše zrekapitulovat a zhodnotit.
Jednalo se o už čtvrtý ročník konaný na americkém kontinentu a je jasné, že do Afriky se asi hned tak nevrátí. Zájem sponzorů i médii se soustředí právě do nynějšího místa konání ať už z hlediska bezpečnosti, reklamy či zájmu místního obyvatelstva.
                        Nedořešena zůstává ještě otázka jak to bude dále s názvem soutěže, když o Dakaru jako cílovém městě už dávno nemůže být řeč. Dakar je dnes pojmem a zároveň jistou obchodní značkou, ale bylo by na místě vymyslet jiné označení poplatné novému působišti.
Paradoxně vlastní nový název si musela vymyslet skupina nadšenců okolo úspěšného dakarského závodníka a konstruktéra buggy Jeana Luise Schlessera, která se vrátila do Afriky a jezdí původní trasy Dakaru pod označením Africa Eco Race. Zde nás mimo jiné už dvakrát vítězně zastupoval v kategorii kamiónů Tomáš Tomeček.
Mimo jiné závody, jež se pořádají v Africe (rally Faraónů, Tuniská rally,..), probíhá právě v těchto dnech také jedna zajímavá soutěž – rally Budapest-Bamako. Jedná se o amatérský závod spojený s dobročinnou pomocí pro tamní lid a závod, který se vrací ke kořenům soutěže Dakar.
Dnešní Dakar je už opravdu zcela na úrovni velkého byznysu a jaksi se vytratil soutěžní duch a kolegialita. Řada problémů se řeší na základě vyšších zájmů od zeleného stolu.
Ukázkou byla letos diskvalifikace našeho Josefa Macháčka v kategorii čtyřkolek či problémy jež měl americký závodník v kategorii automobilů Rob Gorden.

 
Pořadatelská organizace A.S.O jakožto francouzská asociace až příliš okatě napomáhala vlastním závodníkům. Také v bulletinech zasílaných z Dakaru či televizních spotech bylo minimum zpráv týkajících se jiných strojů a závodníků – vypadalo to, jako by nejel nikdo jiný než Cyril Després a Stephane Peterhansel. Nechceme těmto závodníkům ubírat jejich jezdecké schopnosti a dosažená vítězství, avšak výborné výkony podali i ostatní.

Jak si vedli naši.

Po neštastné deváté etapě se u nás nemluvilo o ničem jiném než o nehodě Aleše Lopraise a tak trochu jako by jeho odstoupením pro nás závod skončil. Jeho souboj s vedoucím a nakonec i vítězným Gerardem de Rooyem na Ivecu Torpedo (rovněž v kapotovém provedení jako Aleš s Tatrou Jamal) přitahoval zájem všech našich fanoušků.
Je pravda, že na toto téma se jistě ještě dlouho povedou diskuze, zda k tomu muselo dojít či ne, ale žádné kdyby není. Aleš měl skvěle rozjetý závod a pokud by se nastalo co přišlo, určitě by stál na bedně a dost možná by v ruce držel ocenění za první místo.

 
Stejné kdyby by však šlo užít i pro další naše zástupce – kdyby Jaroslav Valtr nemusel měnit spojku a neztratil díky tomu 5 hodin, kdyby neměl problémy Martin Kolomý,….
Účast našich kamioňáků byla ovšem senzační na to proti komu všemu museli bojovat. Mimo tým Kamaz, byť oslabený odstoupením Nikolajeva a s nováčky za volanty, tu byl silný tým Iveco ale i tým Veka s MANy, tým Ginaf či třeba japonský tým s vozy HINO.

 
Když se podíváme na průběžné výsledky jednotlivých etap, je zřejmé, jak se perfektně rozjeli nováčci na Dakaru v kategorii kamiónů – Tomáš Vrátný s Tatrou Bonver Teamu a Jaroslav Valtr s Liazem KM Racing Teamu. Oba jezdci se každou etapou zlepšovali a prodírali se celkovým pořadím vpřed a je u nich také nejvýraznější posun v průběhu soutěže.

 

 

 
Po odstoupení Aleše převzal funkci nejlepšího jezdce Martin Kolomý s Tatrou Czech Dakar týmu a prokázal, že zvěsti o jeho formě nelhaly (první místo na rally El Chott) .
Jeho konečné 7. místo na Dakaru to potvrzuje.

 

 

 

 

 
Nesmíme zapomínat ani na Tatru pilotovanou Andre de Azavedem s mechanikem Jaromírem Martincem a naší doprovodnou Tatrou s mechaniky jakožto polovinou Letka Racing teamu (druhá byla v Africe). André jel ustáleným a postupně se zlepšujícím se výkonem a obsadil nakonec osmé místo za Martinem Kolomým. I on se potýkal s technickými problémy – dvakrát měněná spojka či propálené trubky nafty a vzduchu od děravého výfuku – jež ho zdržely a znemožnily lepší umístění….

 
Nejhorším výsledkem skončil Mirek Zapletal s MANem na 40. místě, ale zde musíme vzít v potaz, že jeho prvořadou úlohou byla asistence pro polský tým Mitsubishi (s Adamem Malyszem). Díky nim musel několikrát nocovat na trase a dojíždět kvůli opravám či odtahu až ráno přímo na start další etapy. Nebýt této povinnosti, umístění MANu s číslem 557 by asi bylo také jiné. Tato posádka má však jedno unikum oproti ostatním. MAN vydržel bez oprav celý závod a vrací se domů na původních pneumatikách z Čech.
Letošní výprava se nemá vůbec za co stydět ba naopak. Naši dokázali, že s nimi musí soupeři i pro příště počítat.
Dakar zase se svými 8 400 kilometry absolvovanými za 14 dnů v nehostinných podmínkách dokázal, proč má tato soutěž pověst nejtěžší rally.

 

 

 
Dakar, Novinky , , Zobrazit komentáře

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama

nikey.cz

Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Tatra získala prestižní ocenění Red Dot za design vozidel nejnovější generace řady Force

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks si před pár dny zapsala další velký úspěch. Poprvé ve své historii totiž získala ocenění Red Dot v kategorii Product Design, a to hned dvakrát. Tímto oceněním, patřícím k mezinárodně nejprestižnějším v oblasti designu, byly dekorovány … Číst dále →

číst dále »

Testování v Mostě

Stalo se už dobrou tradicí, že se před nastávající sezónou evropského šampionátu truck racingu vydávají jednotlivé týmy na tréninky a testování techniky k nám na mostecký autodrom. Dalo by se říci, že se jedná o takový nultý závod, protože zde … Číst dále →

číst dále »

Scania dodala Správě státních hmotných rezerv sedm nosičů kontejnerů. Využijí je hasičské sbory po celé republice

Hasičský záchranný sbor České republiky dnes slavnostně převzal do užívání sedm nových Scanií určených pro převoz kontejnerů. Vozidla pořídila v rámci výběrového řízení Státní správa hmotných rezerv přímo od společnosti Scania Czech Republic s.r.o. Vozidla budou sloužit u sborů v Libereckém, Olomouckém, … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno