Smolná středa
Středeční etapa nebyla pro naši výpravu na Dakaru příliš šťastná. Začalo to už vlastně předešlý den – motorkáře Czech Dakar týmu Jana Veselého zastavila závada cívky motocyklu a když jej vzal do vleku Tomáš Vrátný, spadl a motocykl poškodil. Zbytek etapy a celou spojovačku tak odjel i s motocyklem v Tatře Tomáše Vrátného, čímž ale neprojel kontrolní body a byl diskvalifikován. Jaroslava Valtra s Liazem KM Racing Teamu zase začal v úterý těsně před bivakem zlobit motor a přestože na opravě celou noc až do středečního dopoledne pracovalo osm mechaniků včetně Robina Dolejše z Buggyry a vyměnilo se co se dalo, motor nenaskočil a Jarda Valtr tak skončil také.
Pátá etapa z peruánské Arequipy do chilské Arici byla dlouhá 509 km se 172 km dlouhou speciálkou pro auta a kamiony a 337 km dlouhou spojovací částí. Trasa vedla převážně po šotolinovém povrchu z dvoukilometrové nadmořské výšky do bivaku ve zhruba 900 m.n.m. Celkově tak patřila v letošním Dakaru co délky k těm středním a zavedla závodníky poprvé na území Chile.
Těsně před koncem rychlostní speciálky se zastavila Tatra Aleše Lopraise pro poruchu elektroniky. Následná oprava stále vedoucího muže průběžného pořadí bezmála dvě hodiny, takže cílem projel až na nelichotivém 62. místě a v celkovém pořadí se propadl na osmou pozici se ztrátou na prvního Gerarda de Rooye 1:54:25, což už je docela dost.
Účastnící jsou stále v první polovině závodu a na Dakaru se může stát ještě hodně zvratů, nicméně pro nejvyšší umístění by muselo nyní vypadnout sedm jezdců před Alešem a jsou zde jezdci a vozy za kterými stojí silné týmové zabezpečení, kterému Aleš Loprais jako solitér může jen ztěží konkurovat. Věřme však, že se ještě leccos změní. Pro Aleše by bylo především důležité letos závod dokončit a pokud to bude v první desítce či pětce, bude to výborné.
Výpadek Aleše samozřejmě znamenal celkový posud jezdců na 2.-7. místě v celkovém pořadí.
Našim nejlepším jezdcem v kategorii kamińů je po včerejšku Martin Kolomý, který dojel v 5.etapě šestý a celkově je čtvrtý se ztátou 21 minut na vedoucího de Rooye.
Rozestupy dojezdů včerejší etapy byly těsné, kamiony dojížděly zhruba po minutě, za to v celkovém pořadí se samozřejmě s přibývajícími etapami zvětšují. Ustálené výkony podávají zbývající kamioňáci – Vlastimil Vildman, Marek Spáčil, Tomáš Vrátný a zlepšuje se nizozemec Marcel Schoo s Tatrou Phoenix.
5.Etapa | |||||
p.č. | start.č. | řidič | stát | vozidlo | čas |
1 | 504 | Hans Stacey | NL | Iveco | 02:07:34 |
2 | 501 | Eduard Nikolajev | RUS | Kamaz | +00:01:53 |
3 | 500 | Gerard de Rooy | NL | Iveco | +00:02:32 |
4 | 505 | Ayrat Mardejev | RUS | Kamaz | +00:02:34 |
5 | 510 | Andrej Karginov | RUS | Kamaz | +00:03:05 |
6 | 506 | Martin Kolomý | CZ | Tatra | +00:03:54 |
7 | 507 | Miki Biason | ITA | Iveco | +00:04:51 |
8 | 502 | Marcel van Vliet | NL | MAN | +00:09:12 |
9 | 521 | Jos Smink | NL | Ginaf | +00:11:44 |
10 | 511 | Martin van den Brink | NL | Ginaf | +00:12:50 |
16 | 530 | Marcel Schoo | NL | Tatra | +00:23:41 |
20 | 545 | Vlastimil Vildman | CZ | Liaz | +00:27:03 |
22 | 512 | Tomáš Vrátný | CZ | Tatra | +00:27:53 |
30 | 536 | Marek Spáčil | CZ | Liaz | +00:42:12 |
62 | 503 | Aleš Loprais | CZ | Tatra | +01:57:53 |
CELKOVĚ | ||||||
p.č. | start.č. | řidič | stát | vozidlo | čas | penalizace |
1 | 500 | Gerard de Rooy | NL | Iveco | 13:04:43 | |
2 | 501 | Eduard Nikolajev | RUS | Kamaz | +00:05:33 | |
3 | 505 | Ayrat Mardejev | RUS | Kamaz | +00:17:06 | |
4 | 506 | Martin Kolomý | CZ | Tatra | +00:31:18 | |
5 | 504 | Hans Stacey | NL | Iveco | +00:50:20 | |
6 | 510 | Andrej Karginov | RUS | Kamaz | +01:21:58 | |
7 | 511 | Martin van den Brink | NL | Ginaf | +01:52:59 | |
8 | 503 | Aleš Loprais | CZ | Tatra | +01:54:25 | |
9 | 514 | Rene Kuipers | NL | Iveco | +01:58:02 | |
17 | 536 | Marek Spáčil | CZ | Liaz | +03:09:00 | |
19 | 545 | Vlastimil Vildman | CZ | Liaz | +03:26:51 | |
23 | 512 | Tomáš Vrátný | CZ | Tatra | +04:37:54 | |
25 | 530 | Marcel Schoo | NL | Tatra | +04:45:13 | |