Opona se zvedla
Letos obráceně
Dnes na tiskové koncerenci v Paříži byl představen scénář nového dramatu s názvem DAKAR 2013. Pořadatelská organizace ASO, která již poslední půl roku ve svých zasílaných newsletterech informovala o tvorbě nové trasy a postupném získávání zvučných jmen a týmů do startovní listiny, mohla dnes prezentovat konečnou podobu závodu.
Start soutěže je datován k 5.lednu na pláži poblíž peruánské metropole Limy. Trasa tedy letos vede obráceně z Peru přes Argentinu s cílem v Santiagu de Chile. Na soutěžící čeká opět čtrnáct etap v celkové délce přes 8 000 kilometrů (trasy pro jednotlivé kategorie se mírně odlišují v rozmezí od 8 121 km až po 8 574 km) Samotné speciálky pak měří okolo 4 000 km, zde opět odlišně pro kategorie motocyklů, osobních aut a nákladních vozidel, na které čeká “jen” 3 541 kilometrů rychlostních úseků. Většinu vzdálenosti tedy závodníci absolvují přesuny či tzv neutrálizačními zónami. Nejvíce je to markatní právě v kategorii kamiónů, kdy z 8 574 kilometrů budou závodit jen na 3 541 kilometrech.
Hned po počátečním prologu, třináctikilometrové speciálce čekají na závodníky etapy plné dun a těžkého terénu, takže se dá očekávat, že už zde dojde na pomyslnému lámání chleba..Po překonání And 13. ledna budou mít jezdci možnost odpočinku v San Miguel de Tucumán, aby se po krátkém výletu na území Argentiny přesunuli opět přes Andy do chilské části soutěže s cílem v Santiagu 20.ledna 2013.
Posádky
Na startovní listině figuruje 196 motorkářů, 40 čtyřkolek 161 aut a buggy a 75 kamiónů z celého světa. Najdeme zde zástupce všech světadílů s výjímkou Arktidy a Antarkitidy a svou stopu zde má samozřejmě i Česká a Slovenská republika.
Dočkali jsme se mnohých novinek a překvapení, například v podobě návratu Carlose Sainze startujícího opět po boku Nasera Al Attiyaha, tentokrát v buggy v barvách Red Bull. Nejznámější energy drink letos sponzoruje jedničky mezi motocykly – Cyrila Desprese a Marca Comu, zmiňované osobní vozy a i letos tým KAMAZ, takže má zastoupení ve všech kategoriích.
Na startovní rampě ovšem letos nespatříme známého bouřliváka a šoumena Roba Gordona s jeho Hummerem. Adam Malysz vyměnil vůz Mitsubishi Mirka Zapletala za značku Toyota a mezi buggy se objeví i otec Stefana Svitka ze Slovenska stejného jména. Slovensko má mezi motocykly další želíska v osobě Ivana Jakeše a Dušana Cipka.
Mezi favority v osobních autech bude zcela jistě opět patřit Monster Energy X-Raid Team na vozech MINI s piloty: Stephanem Peterhanselem – Leonidem Novitskym – Krysztofem Holowczycem a Nani Romou.
Mezi kamiony se bude nejspíše rozhodovat mezi ruskou sbornou na vozech Kamaz (některé Kamazy budou k vidění i na konkutrenčním podniku Africa Eco Race – že by návrat ke kořenům?) , letos pod novým vedením bývalého rekordmana Čagina, týmem Eurol Veka s vozy MAN a silnou ekipou stáje Petronas Team de Rooy Iveco. My samozřejmě doufáme, že čelní pozice budou dobývat i naše kamiony….
A co naši?
V kategorii motocyklů se mimo stálici Jana Veselého na Yamaze se startovním číslem 68 z Czech Dakar týmu vrací za řidítka i zkušený David Pabiška také na Yamaze s číslem 65 týmu KM Racing Martina Macíka.
Tím se dostáváme ke kamiónům, protože letos opět nemáme obsazenu kategorii osobních aut a po loňských peripetiích bude chybět i Pepa Macháček na čtyřkolce či buggy. Kolega Dušan Randýsek na buggy spolu s Mirkem Zapletalem na voze Hummer startují na soutěži Africa Eco Race……..
Nejsilnější kavalerii bude ze startovní pozice 3 zastupovat Aleš Loprais (503) s Tatrou 815 verzí 2011. Alešovi se nepodařilo po loňské havárii postavit nový Jamal a nestartuje ani s vozem MAN týmu Veka jak mnozí očekávali. Původní Tatra je však osvědčená a po několika testech ve slovenské Senici i prověřená pro další pokus o zdolání nejvyšších met.
Na loňské krásné umístění bude určitě chtít navázat i Martin Kolomý (506) a Tomáš Vrátný (512), oba s Tatrou 815 a motory Caterpillar C13 nově pod stejnou hlavičkou Czech Dakar Teamu. Třetím ze zelených je Marek Spáčil (536) s Liazem a implantovaným motorem Caterpillar C13. Další dva Liazy ve žlutém provedení z týmu KM Racing bude pilotovat Jaroslav Valtr (524) a Vlastimil Vildman (545) . Naši fanoušci ale mohou držet palce ještě jedné Tatře, byť v holandských barvách. První závodní Tatra 158 Phoenix pilotovaná Marcelem Schooem bude ostře sledovaným vozem s potenciálem pro další objednávky.
Bez zajímavosti není ani grafika, jež je mimo Princeznu 69 Aleše Lopraise všem jmenovaným vozům podobná….
Takže 5.ledna u obrazovek nočního zpravodajství a našeho webu nashledanou!
Hurá, jdeme na to!