Drama vrcholí
Do konce letošního Dakaru už chybí jen tři dny a tři etapy. Už včerejší etapa z Iquique do Antofagasty byla náročná – rozestupy dojezdy vozidel se výrazně zvětšily, například u kamionů, kde mezi prvním. a desátým byla hodina.
Dnešní etapa z Antofagasty do El Salvadoru byla ještě horší – 144 km spojovacího úseku a 605 km ostré speciálky bez sebemenší neutralizace. To vše navíc v terénu nejsuššího místa na Zemi – pouště Atacama. prachem fesh fesh (jemný písek chovající se jako bláto a zároveň zvířený za vozy vytváří hustá mračna), s kamenným povrchem i zrádnými dunami u Copiapo, to vše s překročením hor ve výšce přes 3 000 m.n.
Je to záběr jak pro soutěžící, tak pro techniku, která už má za sebou hodně ran, kilometrů i oprav. O lidech okolo nemluvě
Modrá steč
O síle týmu továrního Kamaz se ví a výsledky každé etapy nemohou nechat nikoho na pochybách. Odchod hvězdy Čagina, který překonal v počtu vítězství i našeho Karla Lopraise, znamenal oslabení jen na chvíli. Nové generaci pod vedením Čagina a se silným továrním zázemím za zády, lze jen stěží konkurovat. Pilování konstrukce vozidel, množství najetých testovacích kilometrů spolu s přesně danou týmovou strategií je to co dělá KAMAZ MASTER dominantním. Přestože byl donedávna týmovou jedničkou Eduard Nikolajev, neuvěřitelnými výkony letos nechává za sebou soupeře Andrej Karginov a nebýt nehody Mardějeva v 2.etapě, mohlo být kandidátů více.
I v dnešní etapě zvítězil stylem start – cíl Andrej Karginov s Kamazem šíslo 506 v čase 06:22:32. Po čtvrt hodině dojel Eduard Nikolajev (No.500) před třetím Gerardem de Rooyem (+00:15:51). Aleš Loprais si až do cíle udržel bramborovou čtvrtou pozici s odstupem +00:22:36. Za ním pak dojely Kamazy Antona Shibalova (No.545) a Dmitrije Sotnikova (No.549). Sedmý dojel Viazovich vozem MAZ a až osmé místo zbylo na další Iveco Hanse Staceyho.
14. skončil Artur Ardavichus s Tatrou Jamal. Je škoda počátečních technických potíží, neboť výsledky posledních etap naznačují, že by tento Kazach ve službách Bonver Dakar Projectu mohl více zasáhnout do celkového pořadí. Na druhou stranu, auto přijelo na start přímo z dílny s 0 testovacími kilometry, takže dosavadní výkon je nad očekávání
17.příčka patřila Vlastimilu Vildmanovi a jeho posádky Liazu KM Racing Teamu. I on jede skvělý závod a nebýt několika technických problémů a jedné pokažené dunové pasáže, mohl být ještě lepší. Ale o tom Dakar je….
19. dojel také výborný Jan Tománek s bratry Kašpárkovými na palubě Tatry 815. Na to, že přešel od osobních aut do těžké váhy a má za sebou jen letošní Silk way rally, klobouk dolů!
Do kompletního výčtu českých posádek chybí už jen šéf Bonver Dakar Projectu Tomáš Vrátný. I on a jeho Tatra se už jistě těší na sobotní cíl. Po kolizi s terénní nerovností se Tomáš potýká s řadou technických překážek. ..přesto dojel v této náročné etapě na slušném 24. místě se ztrátou +02:43:12 na prvního Karginova.
C elkové pořadí po 11.etapě:
Dle očekávání přišel o vedoucí příčku Gerard de Rooy, kterého nahradil se 4 etapovými vítězstvími Karginov s KAMAZEM č.506 a celkovým časem 48:25:17, 2. Gerard de Rooy na Ivecu (501) ztrácí 00:07:56 hod., 3. Nikolajev (KAMAZ č.500) už s odstupem +01:35:51 a 4. Aleš Loprais (TATRA č.504) + 02:17:51. Dvacetiminutové manko na 3. Nikolajeva se bude těžko ve zbývajících dvou etapách stahovat, ale naděje umírá poslední. Druhým Čechem je Vlastimil Vildman na Liazu č.525 na 13. místě s rozdílem +11:52:10. Vildman zajíždí své nejlepší umístění na soutěži Dakar. Hned za ním je na 14. místě Jan Tománek (TATRA č.519) s časem +13:41:59, 16. Artur Ardavichus (TATRA č.542) se ztrátou +14:47:46 a konečně 17. Tomáš Vrátný (TATRA č.515) se ztrátou 15:35:40