Přišla krize..
Závod v Jižní Americe se pomalu blíží do své poloviny, k sobotnímu odpočinkovému dni.
Na ten se jistě těší všichni účastníci letošní rally, protože se pořadatelům letos skutečně podařilo připravit náročnou trať. Pro mnohé závodníky byla etapa likvidační.
Po středeční nejdelší etapě pro kamiony od roku 2005, ve které v cíli zkolaboval i Martin Kolomý, následovala neméně náročná etapa, v pořadí pátá z Chilecito do Tucumánu. Na jezdce v kategorii aut a kamiónů čekalo 384 km spojovacích úseků a 527 km ostré speciálky proložené jednou neutralizací.
Úspěchy Bonver Dakar Projectu, problémy Marina Kolomého a Jardy Valtra
Už během této neutralizační zóny se začaly projevovat technické problémy u Martina Kolomého, které stáli za zastavením vozu v druhé polovině rychlostní zkoušky, Martinovo odešel kompresor, takže se Fat Boy ocitl bez brzd a možnosti řazení. V časovém limitu nedojel do cíle ani Jaroslav Valtr pro poruchu motoru.. Jaroslav Valtr stejně jako loni Dakar nedokončí. Martin Kolomý, který svou Tatru nakonec opravil a v noci dojel do bivaku, čeká na ortel komisařů. Ve výsledkové listině nefiguruje, ale na startovní ano… Náročnost terénu spolu s extrémními teplotami kosí řadu posádek. Jen mezi kamiony se do cíle včas dostalo jen 40 vozů.
Dařilo se naopak zbývajícím vozům Bonver Dakar Projectu, kdy Artur Ardavichus (ten v minulé etapě asistoval u převráceného Liazu Jardy Valtra) dojel těsně pod stupni vítězů se ztrátou 21 minut na vítěze etapy Sotnikova s Kamazem.
S druhou Tatrou dojel Tomáš Vrátný jedenáctý se ztrátou 50 minut. Oba si tak polepšili v celkovém pořadí, kde je Tomáš 17. a Artur 25.
Rozvážnou jízdou se ke svému nejlepšímu dosavadnímu pořadí blíží i druhý pilot KM Racing Teamu Vlastimil Vildman, který včera dojel 21. se ztrátou 01:20:59 a celkově je potom 14.
Po včerejšku nejlepší český kamioňák Aleš Loprais dokončil etapu na 9.místě se ztrátou 00:42:04 a v celkovém pořadí mu patří 7.místo. Jeho týmový kolega Jan Tománek jede také ustálené výkony, které mu včera přinesly 15. místo a celkově je 22.
Slovák Kašák dojel 43 a tato pozice mu patří i celkově.
S problémy se potýkal i Josef Macháček na své buggy, byť měl i on měl pěkně rojetou první část etapy kdy stahoval deficit z první etapy. U něho by mělo jít o zadřené ložisko.
Jako na houpačce
Až na stálé výkony továrního týmu Kamaz, jež i po odstoupení Ayrata Mardejeva v druhé etapě, obsazuje první desítku (v 5. etapě všechny Kamazy do 6.místa), či vozy Iveco týmu de Rooye, se u ostatních týmů a posádek neustále mění etapové umístění. Pohoršil si například Marcel van Vliet, dosud jedoucí na třetím místě, naopak si polepšil Peter Versluis co by šéf týmu VEKA EUROL. Pořadí na čelních místech je zajímavé pak sledovat i mezi osobními vozy, kdy je čelo startovního pole značně vyrovnané, takže stačí drobná chyba a vítězové etap se pravidelně mění.
Zmatek mezi motorkáři
Ve včerejší etapě se opět vyznamenali pořadatelé. Po 4.etapě kdy část jezdců nahnali do úzkého kaňonu, kde dvacítka jezdců havarovala a řada musela odstoupit (včetně našeho Jana Veselého), v 5.etapě se zase povedlo rozdat špatné roodbooky a ve druhé měřené speciálce poslat jezdce omylem proti jedoucím vozům. Tato druhá speciálka pak musela být zrušena. Náš David Pabiška dokončil zkrácenou etapu 21. a stejné místo mu patří i v celkovém pořadí.
Naštěstí si letos Dakar nevybral žádné oběti na životech, jen shořelo několik strojů, avšak zmatky pořadatelů možná vstoupí do historie…
Výsledky – 5. etapa (428 km): 1. Sotnikov (RUS) Kamaz 4:47:46, 2. Karginov (RUS) Kamaz +2:56, 3. De Rooy (NED) Iveco +12:07, 4. Ardavičus (KAZ) Tatra +21:03, Nikolaev (RUS) Kamaz +24:45, 9. Loprais (CZE) Tatra +42:04, 11. Vrátný (CZE) Tatra +49:28, 15. Tománek (CZE) Tatra +1:07:34, 21. Vildman (CZE) Liaz +1:31:28, DNF Valtr (CZE) Liaz, Kolomý (CZE) Tatra Buggyra.