Kraken vypuštěn….
Titulek jsme si vypůjčili z filmu Souboj Titánů. Zde sice nejde o obávaného podmořského tvora , ale o obří startovní pole závodníků, které se zakouslo do prvních kilometrů nového ročníku soutěže Dakar…..
Po sobotním večerním ceremoniálu, kdy závodníci projeli okolo či přes startovní rampu a byli představeni přítomným divákům, následoval krátký exhibiční prolog.
Vlastní závod začal dnes první etapou z Rosaria do San Luis.
Trasa byla pro všechny kategorie stejná – 405 km spojovací úsek, pak 180 km úvodní speciálky a 224 km dojezdu do dalšího bivaku. Cesta s šotolinovým povrchem s úseky známými z rallyových soutěží WRC byla zahřívacím kolem, které už mohlo naznačit ambice zúčastněných.
Ukázal to náš Aleš Loprais, který vedl v prvním měřeném bodě před holandským MANY Marcela van Vlieta a Petera Versluise týmu Eurol Veka a čtvrtým Ivecem Geparda de Rooye.
Aleš, který i přes pochyby o legalizaci jeho vozu Tatra a po řadě technických problémů – dětských nemocí – nového vozu na soutěži Silk Way , zatím prokazuje roli favorita a to že na Dakar patří. Z našich kamioňáků měl také nejvíce času pro testování. Výborně si vede také Jaroslav Valtr z Liazem, ale i další naše vozy. Druhým nejlepším z našich v prvním měřeném bodu byl i Martin Kolomý, avšak v cíli byl nakonec 32. O výbornou šestou pozici přišel při dotahování Gerarda de Rooye přišel 80 km před cílem po prasknutí pružiny zadních paken brzd a následnému požáru kola a pak 50 km před cílem pro defekt chladiče oleje řízení po skoku. Tomáš Vrátný měl zase defekt pneumatiky při najetí na ostrý kámen. Nejlepší tak byly nosaté Tatry Aleše Lopraise a Artura Ardavichuse na 16. místě spolu s Liazem Jardy Valtra na 9. místě. Vedení neudržel ani Aleš, který dojel nakonec druhý za Kamazem Ayrata Mardeeva. Od týmu Kamaz lze opět očekávat stejně jako loni taktickou jízdu vozů do cíle.
Závod je teprve na začátku a je příliš brzy na odhady a soudy o vítězovi Dakaru 2014.
Bohužel hned v úvodu selhal informační servis oficiálních stránek www.dakar.com, kdy nebylo možné sledovat průjezdy jednotlivých jezdců kontrolními body. Doufejme, že se tato chyba nebude opakovat.
pozice | pilot | vozidlo | pozice na WP1 | výsledný čas |
1 | 503 – MARDEEV AYRAT (RUS) | 4326 | -5 | 2h46m52s |
2 | 504 – LOPRAIS ALES (CZE) | T815-2 | -1 | +00:00:10 |
3 | 508 – VAN VLIET MARCEL (NLD) | TGS 480 | -2 | +00:00:21 |
4 | 501 – DE ROOY GERARD (NLD) | TORPEDO | -4 | +00:01:33 |
5 | 500 – NIKOLAEV EDUARD (RUS) | 4326 | -8 | +00:04:00 |
6 | 516 – VILA ROCA PEP (ESP) | TRAKKER | -15 | +00:06:56 |
7 | 545 – SHIBALOV ANTON (RUS) | 4326 | -22 | +00:07:05 |
8 | 507 – STACEY HANS (NLD) | TRAKKER EVOLOLUTION III | -9 | +00:08:09 |
9 | 513 – VALTR JAROSLAV (CZE) | 111.154 | -11 | +00:09:18 |
10 | 511 – VAN GINKEL WUF (NLD) | X2222 | -13 | +00:10:31 |
16 | 542 – ARDAVICIUS ARTUR (KAZ) | T 163 | -30 | +00:16:22 |
20 | 525 – VILDMAN VLASTIMIL (CZE) | 111.154 | -32 | +00:21:38 |
29 | 515 – VRATNY TOMAS (CZE) | 815 | -12 | +00:32:29 |
32 | 502 – KOLOMY MARTIN (CZE) | 815 | -6 | +00:36:09 |
44 | 519 – TOMANEK JAN (CZE) | T 815-2 | -17 | +00:51:49 |
60 | 536 – SZUSTKOWSKI ROBERT JAN (POL) | T 815 | -41 | +01:07:51 |