DAKAR 2018 – 12.etapa

Boj do poslední chvíle a dechu

Během dvanáctého závodního dějství z Fiambaly do San Juan čekala na posádky nejdelší měřená část letošního 40. ročníku. Samotná rychlostní zkouška dlouhá 375 km byla rozdělena do dvou částí oddělených neutralizační zónou s možností krátkého servisu. Závodníci  v úvodu překonali 3 600 výškových metrů. První část pak vedla řečišti řek, z části kamenitými vyschlými, částečně bahnitými plnými vody, druhá polovina se pak odehrávala na měkkém písku v horách.  Jednalo se o předposlední náročnou etapu před koncem závodu v Cordobě. Tato etapa byla šancí ztratit či získat pro kategorii osobních a nákladních aut, motorkáři a čtyřkolkáři měli “pouze” 700 kilometrový přesun do bivaku v San Juanu.

Nejrychlejším z osobních aut byl včera Nasser Al Attiyah s časem 5H 49´57″a celkově je třetí ze druhým Stephanem Peterhanselem, jenž dojel druhý i ve včerejší etapě.pouhé dvě minuty za Nasserem. O další dvě minuty později pak dojel týmový kolega Nassera, Ginile de Villiers na Toyotě. Vedoucí klasifikace, Španěl Carlos Sainz po technických potížích s řazením v druhé polovině závodu dojel včera až na devátém místě, nicméně ztráta na vítěze byla jen 18 minut, jen o tolik se tak snížil odstup druhého Peterhansela, kterému tak zbývá ještě 46 minut na získání dalšího titulu do sbírky. Otázkou je však týmová strategie Peugeotu.           Martin Prokop   si drží celkovou osmou příčku a pokud se nestane něco neočekávaného, asi se mu nepodaří napodobit dosavadní nejlepší umístění Miroslava Zapletala z roku 2017, případně jej překonat, protože na sedmého Sheikh Khalida Al Qassima s loňským modelem Peugeotu DKR3008 mu chybí čtyři hodiny. Ve včerejší etapě dojel Martin Prokop s Janem Tománkem na 19. místě se ztrátou 1 H 29´25 “na vítěze a s hodinovou penalizací za jeden neprojetý kontrolní bod.  Jako 32. projel cílem i Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem a celkově se posunuly na 33. místo, přestože měli opět problémy. Hned v úvodu přišel Ford nárazem o skrytý kámen o zavěšení zadního kola, které musel opravovat David Křípal a později i Mathias Beringer v MAN rychlé asistence týmu. Později pak Tomáš zapadl do písku, vyprostil je  opět Mathias.

Největší boj bude do posledních chvil v kategorii kamiónů, kde jsou stále velmi těsné rozestupy a vítězem se může stát několik kandidátů, co platí i o dalších příčkách. Pořadí se měnilo i na jednotlivých měřených bodech a pozitivní je, že o premiérové etapové vítězství dlouho usiloval i Martin Kolomý, který nakonec dojel o 4 minuty druhý ze vítězným Ton van Genugtenem na Ivecu. Martin musel měnit pneumatiku po defektu a ke konci etapy mu ještě došla nafta. Velké potíže měl tým Kamaz, ale Nikolajev přesto dojel třetí se ztrátou 6 minut, těsně před Federicem Villagrou na dalším Ivecu. Oba dělí pouhá vteřina v celkovém hodnocení. Nutno říci, že domácí Federico už měl ve dvou etapách blízko získat značný náskok na Nikolajeva, ale nakonec je o sekundu za ním. I ruská komanda letos nedosahuje takových výsledků, jak jsme za poslední léta zvyklí vídat. Projevuje se nejspíš experimentování s novou technikou – odlišné převodovky a motory jednotlivých Kamazů, ze kterých by měl vyjít zcela nový model dle regulí FIA. Jako 13. dojela posádka Martina Šoltyse s druhou Tatrou Phoenix a toto pořadí platí i v průběžném pořadí. Martin Kolomý je s novou zadní nápravou od Adrie na 11. místě přičemž Top Ten potřebuje umazat 37 minut na desátého Maurika van den Heuvela se Scanií týmu Dakar Speed.  Náš nejmladší a letos nejlepší pilot Martin Macík dokončil 12. etapu na 14. místě se ztrátou 1 H47´36″ na Genugtena. Posádka Martina Macíka měla také ve 12. etapě technické problémy po té, co prorazili chladič motoru a museli neustále dolévat vodu získanou od místních obyvatel, kterou vozili v kabině v mnoha kanytsrech a PET lahvích. Bohužel je zázračná třetí příčka v nenávratnu a současné sedmé místo je ohrožováno Japoncem Sugawarou s vozem HINO na kterého má Martin Macík náskok 10 minut, naopak na šestého Ardavichuse s Ivecem mu chybí přes dvě hodiny. Napínavé to ještě může být mezi 4.-6. místě mezi Mardějevem, Genugtenem a Ardavichusem,  kteří se pohybují v rozmezí 16 minut.

 

 
Dakar, Novinky , , , , , , , , , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Pocta Karlu Lopraisovi

30. prosince to byly už dva roky, kdy do dakarského nebe odešel Karel Loprais, šestinásobný vítěz rally Dakar v kategorii kamiónů za co si vysloužil přezdívku Monsieur Dakar. Tento skromný a přátelský Valach z Frenštátu pod Radhoštěm se původně jako … Číst dále →

číst dále »

Test eActrosu

Redakce Kamionaci.cz se aktivně podílela ne nedávném testu plně elektrického vozidla eActros s chladírenskou nástavbou. Ve spolupráci s firmou Daimler Truck Česká republika s.r.o. a infuencerem Radkem Landou, který provozuje portál zabývající se elektromobily se vytvořilo video pro YOU TUBE, … Číst dále →

číst dále »

Kopřivnická Tatra nově nabízí oleje a maziva pod vlastní značkou

Automobilka Tatra Trucks již dlouhé desítky let dodává zákazníkům na mnoha trzích nákladní vozy pro nejrůznější účely, které provozují na silnicích i v těžkých terénech za všech klimatických podmínek. Vozy Tatra při své náročné službě potřebují odpovídající péči a servisní … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno