DAKAR – novinka stáje DE ROOY
Aleš Loprais, který letos na ruské Silk way rally představil svůj nový vůzý Tatra Jamal a dokázal zároveň v této premiéře zvítězit, způsobil možná malou revoluci.
Na holandských internetových stránkách se objevila fotografie nového vozu IVECO neméně známé stáje DE ROOY rovněž v kapotovém provedení. Vůz vychází z modelu vyráběného pro australský trh – Iveca Strator. Podobně jako Aleš Loprais má šéf stáje De rooy stejné argumenty pro tuto koncepci: ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu 50% + 50 %, zatímco u klasického trambusového provedení je tento podíl v poměru 70% + 30%.
Toto přetížení přední nápravy ma vliv na samotnou jízdu, především při častých skocích, kdy se auto převažuje dopředu a trpí přední náprava, ale trpí zároveň i posádka a pilot, který tyto nárazy absurbuje. Jízda se stejným rozložením hmotnosti mezi přední a zadní nápravu umožňuje rychlejší a “klidnější” jízdu.
Koncept kapotového provedení není nový – poprvé s ním přišla v závodech Dakar v osmdesátých letech už značka DAF. Pokud si vzpomenete, DAF ve své době byl v africké rally průkopníkem mnoha konstrukcí, například dvoumotorového provedení závodního speciálu. Jak už to v oblasti výzkumu bývá, některé projekty zapadnou, jiné ukáží nový vývojový směr. Jak tomu bude s kapotovými provedeními kamiónů v soutěži rally ukáže čas.
Poprvé projde nové Iveco Dacar testy při marocké rally.