Průběžná zpráva to potvrzuje: Lepší životní prostředí a nižší náklady s delšími soupravami pro svoz dřeva
Tisková zpráva 21. ledna 2011
aktualizováno 21.1.2011, 18:00
Průběžná zpráva z poloviny projektu potvrzuje, že nový, delší typ soupravy pro svážení dřeva, který se právě testuje v rámci projektu „One More Pile“, dokáže snížit emise oxidu uhličitého produkované při svozu dřeva o více než 20 %.
Velkou výzvou pro těžbu dřeva je snížení emisí skleníkových plynů. Jen v samotném Švédsku se každý rok po cestách převeze 70 milionů krychlových metrů dřeva. Jedno z možných řešení bylo zdůrazněno v rámci projektu „One More Pile“ (ETT), na němž spolupracuje společnost Volvo Trucks. Tento projekt zahrnuje praktické zkoušky delších souprav pro svážení dřeva, které jsou schopny převážet náklady s vyšší hmotností než dosud používané soupravy.
„Projekt ‚One More Pile‘ je v naprosté shodě se strategií společnosti Volvo Trucks k docílení přijatelných úrovní emisí a ke snížení závislosti na fosilních palivech. Snížení spotřeby paliva je nejen příznivé pro životní prostředí, ale také zvyšuje ziskovost našich zákazníků,“ říká Lennart Pilskog, ředitel společnosti Volvo Trucks pro veřejné záležitosti.
Výsledky průběžné zprávy, zveřejněné v polovině projektu, potvrzují původní očekávání: doprava využívající soupravu „One More Pile“ umožňuje snižení emisí oxidu uhličitého ve srovnání s konvenční soupravou pro svážení dřeva o 20 % a podobně se snižují i ostatní emise. Testy také prokazují, že souprava „One More Pile“ nejen vyhovuje ekologickým předpisům, ale je také bezpečná na silnicích a její provoz je ziskovější. Po stránce stability, brzdicího výkonu a schopnosti bezpečně dovézt náklad na místo určení se nijak neliší od současných souprav pro svážení dřeva.
Je ještě nutné provést řadu dalších testů. Mezi jinými se také plánuje zařadit testy a zkušební vozidla do podmínek každodenního provozu i v jiných oblastech Švédska.
Tyto výsledky byly prezentovány 13. ledna na konferenci Nordic Transport Forum, výroční konferenci dopravního sektoru severských zemí.
Další fakta
- Souprava „One More Pile“ je 30 metrů dlouhá s nosností 65 tun vytěženého dřeva. V současné době je celková délka souprav pro svážení dřeva v EU omezena na 18,75 metru (s výjimkou Švédska a Finska, kde smějí být soupravy až 24 metrů dlouhé). Maximální celková hmotnost soupravy je dnes 40 až 44 tun.
- Praktické zkoušky soupravy „One More Pile“ byly zahájeny v lednu 2009. Dodnes najezdila už 525 000 kilometrů a přepravila více naž 100 000 tun vytěženého dřeva mezi severošvédskými městy Överkalix a Piteå.
Projekt „One More Pile“ je společný výzkumný projekt Švédského výzkumného lesnického ústavu, Švédské správy silnic, společnosti Volvo Trucks, společnosti Parator, Švédské federace lesnického průmyslu, společností Holmen, SCA, Stora Enso, Sveaskog, Södra Skogsägarna, Švédské asociace společností silniční dopravy a Národní asociace soukromých silnic.
Filmy: http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=563