Dakar 2015 ukrajuje první kilometry
Po pátečních a sobotních přejímkách techniky a administrativních procedurách přišel večerní slavnostní start v Buenos Aires a nedělní první ostré kilometry nového ročníku soutěže Dakar na jihoamerickém kontinentu. Jak už mnozí víte ze sdělovacích prostředků, letošní ročník pokračuje ve snaze oddělit trasy motorkářů, osobních aut a kamiónů tak aby nedocházelo ke kolizím. Trasy se tedy liší, letos i den volna pro zmiňované kategorie.
Na nové členění etap nejvíce doplatila skupina nejtěžších vozidel – kamiónů, na které z celkového počtu 9 000 km čeká jen třetina rychlostní speciálek, zbytek budou jen přesuny. Letos má Česká republika nejpočetnější zastoupení v kategorii motocyklů, kde mimo zkušeného Davida Pabišky (KTM) 28. místo a Jana Veselého (KTM) 68. místo přibyli tři nováčci – Ondřej Klymciw (KTM) 36. místo, Zdeněk Gotvald (Husqarna) 82 .místo a Milan Engel (KTM) 86. místo. Přestože první etapa je jen zahřívací a rozhodovat se bude mnohem později, je příjemné, že se nováčci v úvodu chytli.
Mezi kamiony v úvodní etapě nefigurují na čelních pozicích loňští finalisté – Karginov a Gerard de Rooy, kteří figurují na konci první desítky. První etapové vítězství patřilo s časem 1:30:43 Hansi Staceymu (č.504) s dvojčetem Iveco Torpedo stáje De Rooy před druhým Marcelem Van Vlietem (č.508) na MAN a třetím naším Alešem Lopraisem (č.503) s dalším MAN stejné stáje VEKA. čtvrtým byť se stejným časem jako Aleš Loprais – 1:31:30 a ztrátou 47 vteřin na vítěze dojel Martin Kolomý (č.506) s Tatrou stáje Buggyra Racing.
13. dojel Artur Ardavichus (č.515) s Tatrou stáje Bonver Dakar Project a to i se závadou dobíjení akumulátorů. I další vůz stáje BDP šéfa týmu Tomáše Vrátného (č.517) se potýkal s technickými problémy – přehříváním motoru, které ho stálo zpomalení a dojezd na 21. místě. Z trojice poslední – Polák Robert Jan Szustkowski (č.539) dojel 37.
benjamínek mezi truckery – Martin Macík (č.525) mladší dojel na pěkném 15. místě. Za zmínku stojí i 45. místo Roberta Kašáka (č.563) ze Slovenska, který jede s bývalou Tatrou de Azaveda jako ostrý doprovod Čecho-Australana Petera Jerie (Václav Svoboda řídí doprovodnou Tatru 6×6).
Nádech české hrdosti můžeme cítit i z pátého místa Martina van den Brinka (č. 513) a 17. místa Pascala de Baara (č.519) , tedy holandských pilotů s vozy Renault vyrobenými stájí MKR v severočeských Židovicích.