Nenápadný facelift.
Ač vypadá Duster stejně, není stejný, nenápadný facelift přináší dost změn.
Nedávno jsem vyzkoušel faceliftovaný rumunský bestseller , Dacii Duster. Proti původnímu záměru Renaultu vyrobit v Dacii “ lidové” SUV pro východní trhy si toto auto našlo mnoho zákazníků i na náročných trzích západně od Rumunska. Zejména cenou, líbivým designem i terénními schopnostmi na hranici offroadů. Proto jsou zákazníci ochotni odpustit nějaké ty chyby např. v ergonomice či ve zpracování. Ty se však Dacia postupem času snaží postupně eliminovat což dokazuje i poslední facelift. Líbivý design byl citlivě modernizován podle hesla “ méně někdy znamená více”. Tak že je na první pohled pozná jen fanda nebo odborník. Nová je maska chladiče,přední a zadní světla ale i litá kola. Přesto zůstal z venku Duster Dustrem.
Větší změnou naopak prošel interiér. Tvrdý plast na přístrojové desce nahradil měkčený, který dal interiéru nový nádech. Kritizované ovládání oken se přestěhovalo do tradiční místo ve dveřích. Avšak ovládání ventilace, klimatizace i panel navigace by se mohli posunout výš. V současném provedení se musí řidič dost odchylovat pohledem od přímého směru tudíž i rozptylovat od řízení. Například multifunkční displej navigace, která je v češtině a příjemě se ovládá, se mi skrýval za rukou na volantu. Na sedadlech a výplních dveří jsou použity nové potahové materiály. Krátké sedáky a slabé boční vedení bohužel zůstalo.
Celkově se kvalita zpracování v interiéru velmi zlepšila,což je vidět např. u slícování
plastů. Náš testovaný Duster měl naftový motor 1,5 litru s pohonem 4×4. Vyzkoušeli jsme ho na dálnici, okreskách, šotolině i na výsypce povrchového dolu.
V provozu brzdou určitě nebudete, Motor1,5 dCi má však své dynamické limity a je
trochu hlučnější oproti jiným turbodieselům. Dá se s ním jezdit bez problémů za 7 litrů.
Pohon 4×4 od Nissanu je přes elektromagnetickou spojku. Na kruhovém ovladači si pak
můžete volit ze tří režimů – 2WD,AUTO a LOCK.
2WD – se hodí pro úsporu paliva či pojíždění po městě, kdy jsou polháněna přední kola.
AUTO – automaticky připojuje zadní kola v případě prokluzu předních.
LOCK – pevně rozděluje točivý moment v poměru 50:50 mezi obě nápravy do rychlosti
80km/h.
Jízdní vlastnosti Dusteru odpovídají technice. Podvozek je nastaven poměrně komfortně. Při jízdě po dálnici se zvětší hluk od kol i od motoru. Ale je to levné SUV tak co.
Na českých okreskách i šotolinových cestách se Duster drží statečně , dobře drží stopu
a běžné nerovnosti tlumí podvozek vcelku komfortně. Větší nerovnost už najevo dává.
Díky sofistikovanému pohonu 4×4, světlé výšce 21 cm a nájezdových úhlech 30°
vpředu, 36°vzadu a přechodovým úhlem 23° zvládá středně těžký terén. Bez redukce
(kolik SUV ji dneska má) a teréních pomocníků však má své limity. V terénu si pomáhá
krátkou jedničkou a překonávání teréních překážek je tak na zkušenostech a odvaze
řidiče. Potřeba brát na zřetel je i to, že podvozek není nijak chráněn. Třeba kolem zadní nápravy si koleduje výfuk. Velkým kladem je i velký rejd, který pomůže s manévrováním v terénu či ve městě.
Dacia tak českému řidiči může nabídnout velmi zajímavé auto. Pro méně terénu náruživé řidiče jsou v prodeji i verze 4×2. s naftovými i benzínovými motory včetně LPG.
K vozu si lze také dokoupit mnoho originálních doplňků. Po tomto faceliftu by mohl
Duster nalákat i další řidiče.