nikey.cz

Opustila nás AVIA

 

Konec jedné značky

Avia_BH1_tovarni_znakV půli letních prázdnin přestala oficiálně existovat značka AVIA, respektive stejnojmenný výrobce nákladních automobilů. Po značce LIAZ a Praga je to další tradiční český výrobce nákladních automobilů, který uvolnil místo zahraniční konkurenci. Podnik se tak už nedočká oslav stoletého výročí založení,které by jej čekalo v roce 2019. Výroba středních nákladních aut se dlouhý čas opírala o liceční model RENAULT SAVIEM, který byl úspěšně prodáván v době před rokem 1989, avšak po vstupu zahraničních značek v tomto segmentu na náš trh a ztrátě tradičních zahraničních trhů pomalu ztrácela značka podíl v celkovém počtu prodávaných aut. Nepomohlo ani partnerství se značkou DAEWOO a následný facelift a modernizace vozu s označením D včetně dalších vylepšení konstrukce, ani další spojenectví se značkou Ashock Leyland.
Byly tu sice záblesky lepších časů v podobě pronikání na ruský a indický trh, či spolupráce s firmou SMITH při výrobě hybridních podvozků pro americký trh, avšak vše dopadlo jinak a tak k 31.červenci letošního roku si musíme škrtnout ze seznamu dalšího českého výrobce.

Něco z historie:
04avia750mkiiiFirma Avia byla založena v Praze-Letňanech v roce 1919 jako opravna a výrobna letadel. Firmu založili inženýři Pavel Beneš a Miroslav Hajn. V letech 1928/29 se Avia stala součástí koncernu Škoda.
Ve 20. a 30. letech Avia vyráběla jak vojenské i civilní letouny vlastní konstrukce, jako byly například BH-1, BH-3, BH-5, BH-7, BH-9, BH-11, BH-17, BH-21, BH-22, BH-25, BH-33 a B-534, tak i letouny licenční jako byl sovětský bombardér SB-2 (Avia B-71).
Během druhé světové války Avia vyráběla německá letadla Arado a letecké motory Argus.
Po válce se zde vyráběly nepříliš povedené stíhací letouny Avia S-199 (Messerschmitt Bf 109G s motorem Junkers Jumo 211), které ale sehrály důležitou roli při izraelské válce za nezávislost (viz Gešer ad Halom), Avia S-92 a Arado Ar 96B (pod označením C-2).
V 50. letech Avia v licenci vyráběla sovětský bitevní letoun Iljušin Il-10 pod označením Avia B-33 (vojenské označení B-33) a rovněž sovětský dopravní letoun Iljušin Il-14 (Avia Av-14). V roce 1956 také pod značkou Avia vzniklo několik závodních monopostů. Monopost Avia III se dochoval do současnosti.[3]
Od roku 1963 se firma soustředila už jen na automobilovou výrobu. V roce 1968 začala výroba nákladních automobilů v licenci francouzské společnosti Renault-Saviem, které byly vyráběny až do roku 2000. Během této doby bylo vyrobeno 250 000 vozidel tohoto typu (řada A).
Vstup cizího kapitálu
05V roce 1995 koupila automobilku jihokorejská firma Daewoo. Ta investovala do modernizace řady A a později i do nového automobilu řady D. V roce 2000 byl představen nový automobil řady D s celkovou hmotností od 6 do 9 tun (D60/90). V roce 2006 byla, zároveň s modernizací brzdové soustavy, rozšířena řada D na celkovou hmotnost do 12 tun (D120).
V tomto roce došlo k další změně majitele Avie, koupila jí indická automobilka Ashok Leyland, došlo tak k přejmenování společnosti na Avia Ashok Leyland Motors. Tato firma v roce 2010 vstoupila na ruský trh a kromě centrály otevřela pod hlavičkou společnosti Avia Ashok Leyland RUS devět poboček v různých ruských městech.[4] Roku 2012 zvýšila tržby o 56 procent a prodej o dvě třetiny na 1003 aut. Přesto byl podnik stále ve ztrátě. Následující rok rozhodl indický vlastník o zrušení výroby v Česku. Pozemky a vše, co patří k výrobnímu závodu bude prodáno a výroba se přesune do Indie.[5]

 

 
Novinky, Technika , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama

nikey.cz

Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Mercedes-Benz Trucks překonává „zvukovou bariéru“ při elektrickém nabíjení s výkonem 1000kW

Vývojáři Mercedes-Benz Trucks během interního testu ve Wörth am Rhein poprvé nabíjejí elektrická nákladní vozidla výkonem 1000 kilowattů • Nově definovaný nabíjecí standard Megawatt Charging System (MCS) ve fázi technické implementace • Rainer Müller-Finkeldei, vedoucí produktového inženýrství Mercedes-Benz Trucks: „Naši … Číst dále →

číst dále »

Scania rozšiřuje svou nabídku elektrických nákladních vozidel o další řešení

Scania rozšiřuje svou nabídku elektrických vozidel o další modely, s nimiž lze čistě elektrický pohon využít v řadě různých oblastí. A nejde jen o možnost, ale o vhodnost a ideální podmínky k jejich využití. Dvě nová elektrická pohonná ústrojí a … Číst dále →

číst dále »

Tatra získala prestižní ocenění Red Dot za design vozidel nejnovější generace řady Force

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks si před pár dny zapsala další velký úspěch. Poprvé ve své historii totiž získala ocenění Red Dot v kategorii Product Design, a to hned dvakrát. Tímto oceněním, patřícím k mezinárodně nejprestižnějším v oblasti designu, byly dekorovány … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno