Konec jedné značky
V půli letních prázdnin přestala oficiálně existovat značka AVIA, respektive stejnojmenný výrobce nákladních automobilů. Po značce LIAZ a Praga je to další tradiční český výrobce nákladních automobilů, který uvolnil místo zahraniční konkurenci. Podnik se tak už nedočká oslav stoletého výročí založení,které by jej čekalo v roce 2019. Výroba středních nákladních aut se dlouhý čas opírala o liceční model RENAULT SAVIEM, který byl úspěšně prodáván v době před rokem 1989, avšak po vstupu zahraničních značek v tomto segmentu na náš trh a ztrátě tradičních zahraničních trhů pomalu ztrácela značka podíl v celkovém počtu prodávaných aut. Nepomohlo ani partnerství se značkou DAEWOO a následný facelift a modernizace vozu s označením D včetně dalších vylepšení konstrukce, ani další spojenectví se značkou Ashock Leyland.
Byly tu sice záblesky lepších časů v podobě pronikání na ruský a indický trh, či spolupráce s firmou SMITH při výrobě hybridních podvozků pro americký trh, avšak vše dopadlo jinak a tak k 31.červenci letošního roku si musíme škrtnout ze seznamu dalšího českého výrobce.
Něco z historie:
Firma Avia byla založena v Praze-Letňanech v roce 1919 jako opravna a výrobna letadel. Firmu založili inženýři Pavel Beneš a Miroslav Hajn. V letech 1928/29 se Avia stala součástí koncernu Škoda.
Ve 20. a 30. letech Avia vyráběla jak vojenské i civilní letouny vlastní konstrukce, jako byly například BH-1, BH-3, BH-5, BH-7, BH-9, BH-11, BH-17, BH-21, BH-22, BH-25, BH-33 a B-534, tak i letouny licenční jako byl sovětský bombardér SB-2 (Avia B-71).
Během druhé světové války Avia vyráběla německá letadla Arado a letecké motory Argus.
Po válce se zde vyráběly nepříliš povedené stíhací letouny Avia S-199 (Messerschmitt Bf 109G s motorem Junkers Jumo 211), které ale sehrály důležitou roli při izraelské válce za nezávislost (viz Gešer ad Halom), Avia S-92 a Arado Ar 96B (pod označením C-2).
V 50. letech Avia v licenci vyráběla sovětský bitevní letoun Iljušin Il-10 pod označením Avia B-33 (vojenské označení B-33) a rovněž sovětský dopravní letoun Iljušin Il-14 (Avia Av-14). V roce 1956 také pod značkou Avia vzniklo několik závodních monopostů. Monopost Avia III se dochoval do současnosti.[3]
Od roku 1963 se firma soustředila už jen na automobilovou výrobu. V roce 1968 začala výroba nákladních automobilů v licenci francouzské společnosti Renault-Saviem, které byly vyráběny až do roku 2000. Během této doby bylo vyrobeno 250 000 vozidel tohoto typu (řada A).
Vstup cizího kapitálu
V roce 1995 koupila automobilku jihokorejská firma Daewoo. Ta investovala do modernizace řady A a později i do nového automobilu řady D. V roce 2000 byl představen nový automobil řady D s celkovou hmotností od 6 do 9 tun (D60/90). V roce 2006 byla, zároveň s modernizací brzdové soustavy, rozšířena řada D na celkovou hmotnost do 12 tun (D120).
V tomto roce došlo k další změně majitele Avie, koupila jí indická automobilka Ashok Leyland, došlo tak k přejmenování společnosti na Avia Ashok Leyland Motors. Tato firma v roce 2010 vstoupila na ruský trh a kromě centrály otevřela pod hlavičkou společnosti Avia Ashok Leyland RUS devět poboček v různých ruských městech.[4] Roku 2012 zvýšila tržby o 56 procent a prodej o dvě třetiny na 1003 aut. Přesto byl podnik stále ve ztrátě. Následující rok rozhodl indický vlastník o zrušení výroby v Česku. Pozemky a vše, co patří k výrobnímu závodu bude prodáno a výroba se přesune do Indie.[5]