Přípravy na Dakar 2012
Rok utekl jako voda a přiblížil se další ročník slavného závodu DAKAR. Letošní trasa přibrala další latinsko-americkou zemi Peru. Závod odstartuje z Mar Del Plata a povede přes území Argentiny a Chile, ale nebude se vracet zpět do místa startu, nýbrž bude pokračovat do hlavního města Peru – Limy. Všechna startovní místa jsou opět “vyprodaná”, takže se fanoušci mohou těšit na napínavé souboje silně zastoupeného startovního pole.
Účast našich kamiónů
S podzimem přišel čas na dolaďování formy posádek i testování vozidel pro nadcházející ročník závodů. Vojenský areál u slovenské Senice se svým výborným písečným povrchem znovu využily naše týmy pro zkoušky nastavení vozů a jízdních vlastností většinou upravených vozidel.
Letka Racing Team Tomáše Tomečka navštívil Senici hned dvakrát. Nejprve 24.září spolu s brazilským pilotem Andrém Azavedem a svými dvěma speciály, posléze 22.října už jen s oranžovou Tatrou Tomáše. Tomáš Tomeček s navigátorem Vojtou Morávkem zamíří stejně jako loni na konkurenční závod Africa Eco race, zatímco žluto zelená Tatra poputuje spolu s Jaroslavem Martincem a Petrem Vodákem řídícím doprovodnou Tatru, do jižní Ameriky.
Také Aleš Loprais se svým týmem okusil senické písky. Podobně jako na Silk Way rally nasazuje frenštátská stáj do bojů dvě vozidla – Tatru Jamal sponzorovanou firmou Instaforex bude pilotovat Aleš Loprais a po svém boku bude mít mechanika Petra Almášiho a kopilota Michala Ernsta, který má podobně jako Vojtěch Štajf (Dakar2009 a SWR 2011) zkušenosti z automobilové rally.
Druhou Tatru “Puma” Bonver Dakar týmu bude pilotovat Tomáš Vrátný. Ten si svůj křest odbyl na zmiňované soutěži Silk Way v Rusku letos v červenci. Zkušeným navigátorem mu bude Ota Měřínský, bývalý člen továrního týmu Tatra, který se ve svých 65 letech vrací do kabiny závodního vozu. O servis se bude starat v roli mechanika Radim Pustějovský.
Czech Dakar Team posílá za moře jen jeden ostrý speciál. Po nehodě na Silk Way rally zůstala zelená Tatra Marka Spáčila neopravená a tak do Buenos Aires připluje jen Tatra Martina Kolomého. Ten si 9.října v Senici ověřil, že páteř poškozená při nehodě na letošním ročníku Dakaru nedělá problémy a může opět naplno závodit. Ostrému testu bude auto i posádka podrobena na soutěži Sahara Rallye de Tunisie konané od 29.10. do 12.11.2011.
KM Racing Tým Martina Macíka testuje už několikátý rok na Africkém kontinentu, přesněji v tuniské oáze Ksar Ghilane. Podobně jako Aleš Loprais na SWR vysílá na Dakar 2012 dva vozy Liaz. První vůz bude řídit Jaroslav Valtr s mechanikem Janem Bervicem a na post navigátora usedne David Pabiška, dlouholetý člen týmu startujícím v kategorii motocyklů.
Druhý Liaz pilotuje jako v Rusku polák Józef Cabala s navigátorem, nestorem dakarských závodů Josefem Kalinou. Roli mechanika u dvou Josefů by měl převzít buď Jakub First či Michal Mrkva.
Přijdou změny?
V nedávných dnech došlo v Paříži k jednání mezi hlavními konstruktéry a zástupci několika závodních týmů na téma budoucnosti konstrukce kamiónů na závodech Dakar. Mezi pozvanými byl Gerard de Rooy(IVECO), Franz Echter (MAN), Wulfert Van Ginkel (GINAF) a i náš Aleš Loprais (TATRA). První schůzka položila základy pro další jednání a byla vytvořena pracovní skupina jež bude mít tvorbu změn na starosti.
V jednání je například omezení objemu motoru, maximální rychlosti a další opatření. Blíží se tedy možná obdoba technických pravidel Formule 1 či jednotných monopostů jako ve Formuli Renault či Octavia Cupu? To ukáže budoucnost, možná už další zasedání na jaře roku 2012.