Prodloužená souprava pro svážení dřeva úspěšně prošla zkouškami

Prodloužená souprava pro svážení dřeva od VOLVA Projekt One More Pile probíhá v severním Švédsku už dva roky. Cílem tohoto projektu je objevit způsoby racionalizace svozu vytěženého dřeva. Hlavní úlohu v tomto projektu hraje 30 metrů dlouhá souprava Volvo s nosností 66 tun. Pokud by byl tento typ souprav přijat jako standard, snížila by se podle nejnovějších údajů spotřeba paliva při svážení dřeva o 20%.

Město Överkalix v severním Švédsku je pokryto hlubokým sněhem. Mráz štípe do tváří. Sanna Brännholmová přihlíží tomu, jak je na nejdelší soupravu v Evropě používanou k pravidelnému svozu dřeva umisťován náklad. Dívá se na obrovské hromady klád.

„Když jsem tuto soupravu řídila poprvé, byla jsem trochu nervózní. Ale teď už to bude po dvacáté, tak už je to pro mne docela normální,“ říká před tím, než nastoupí do kabiny Globetrotter a nastartuje 90tunový nákladní automobil.

Tento nákladní vůz je používán v rámci projektu One More Pile, který je zaměřen na vyhledávání způsobů racionalizace svozu dřeva. Zahrnuje spolupráci mezi různými hráči na poli švédského průmyslu zpracování dřeva. Projekt koordinuje společnost Volvo Trucks.

Podívejte se VIDEA z projektu “One More Pile”:

„Především však poskytujeme veškeré technologie a vyvinuli jsme kompletní koncepci vozidel. Přívěs se skládá z modulárního systému zahrnujícího opěrný vozík, spojovací přívěs a návěs, a díky tomu lze nabídnout mnoho způsobů kombinace,“ vysvětluje Lena Larssonová, projektová manažerka společnosti Volvo Trucks.

Venku na silnici na nás z přijíždějícího vozu pro svoz dřeva mává Sanna Brännholmová. Na jejím tachometru je 544 286 km. Nákladní vůz, typ Volvo FH16 s motorem o výkonu 660 koní, odvedl opravdu těžkou práci. Dne 1. ledna 2011 byl v provozu přesně dva roky. Za tuto dobu převezl mezi městy Överkalix a Munksund 100 000 tun dřeva. Vůz řídilo celkem osm řidičů a všichni byli s jeho jízdními vlastnostmi velmi spokojeni.

„Uvnitř je velmi pohodlný a chová se jako jakýkoliv jiný nákladní vůz,“ říká Sanna Brännholmová, když se připravuje na vyjetí strmého svahu. „Je důležité při řízení pečlivě plánovat a před výjezdy do kopce trochu více zvýšit rychlost.“

Nákladní vůz Volvo FH16 s výkonem 660 koní

Postup tohoto projektu je pozorně sledován v i zemích, jako jsou Finsko, Austrálie, Kanada, USA a Rusko, v nichž průmysl zpracování dřeva hraje důležitou roli.

Jedním z partnerů v tomto projektu je Skogforsk (švédský výzkumný lesnický ústav). Dne 13. ledna tento ústav zveřejnil zprávu, založenou na údajích průběžné zprávy z poloviny řešení. Ta prokazuje, že testovaná souprava má o 50% vyšší nosnost a na přepravenou tunu spotřebuje o 20 % méně paliva než švédská tradiční, 24 metrů dlouhá souprava pro svoz dřeva. Kromě toho, že snižuje náklady na dopravu, snižuje také emise oxidu uhličitého na tunu převezeného dřeva o 20%.

„To velmi dobře odpovídá kalkulacím, které jsme provedli před zahájením projektu, což prokazuje, že naše nástroje skutečně fungují. Toto řešení zlepšuje životní prostředí a je přínosem nejen pro lesnictví, ale i pro celou veřejnost,“ říká Lena Larssonová.

Uvádí také, že společnost Volvo Trucks bude pokračovat v rozvíjení tohoto přístupu při práci na podobných projektech.

„Jestliže budou naše předběžné kalkulace i nadále potvrzovány a 30metrová souprava se stane standardem, mohl by se počet souprav pro svoz dřeva na cestách snížit zhruba o třetinu. Nižší počet vozidel na silnici by také mohl přispět ke snížení počtu nehod,“ vysvětluje.

V začátcích projektu One More Pile byly obavy z toho, že 30 metrů dlouhé soupravy budou způsobovat ohrožení silniční bezpečnosti, například při předjíždění.

„Samozřejmě že bezpečnost na silnicích je nejdůležitější podmínkou. Tento projekt na ni klade zvláštní důraz,“ říká Lena Larssonová.

Aby se zjistily možné problémy, bylo v průběhu projektu prostudováno asi 700 případů předjíždění za účasti soupravy One More Pile. V některých situacích zaznamenali pracovníci projektu registrační značky předjíždějících vozidel, kontaktovali jejich majitele a zeptali se jich, jaký pocit měli při předjíždění. Nezaznamenali žádné negativní reakce.

Volvo oplen - prodloužený speciál na svoz dřevaPodobně ani Sanna Brännholmová, ani její kolegové neshledali, že by rozměr soupravy způsoboval problémy. „Pokud mohu soudit, řidiči vozů neměli při předjíždění žádné problémy. Jako řidič soupravy si předjíždění musím řádně naplánovat. Protože souprava je delší a těžší než normální, je zapotřebí delší přímý úsek vozovky,“ vysvětluje.

V této části roku jsou dny v okolí polárního kruhu krátké a zimní obloha se barví do červena. V Munksundu najíždí Sanna Brännholmová na obrovskou váhu k vážení vozidla a jeho nákladu. Tentokrát je celková hmotnost 89,05 tuny.

„Maximální povolená hmotnost je 90 tun, takže jsme přesně na hranici. Dokonalý náklad,“ říká, když hledí na pečlivě navršené borovicové klády.

Technická specifikace soupravy One More Pile

  • Tahač Volvo FH16 (6 x 4) s motorem o výkonu 660 k
  • Převodovka: I-Shift
  • Nosnost: 66 tun
  • Celková hmotnost soupravy: 90 tun
  • Délka: 30 metrů
  • Šířka: 2,6 metru
  • Výška: 4,5 metru
  • Počet náprav: 11
  • Počet kol: 26

Na tahači i na všech přívěsech je instalován elektronický brzdný systém EBS. Tato technologie zajišťuje, že všechna kola brzdí současně, což zabezpečuje efektivní účinnost brzdění a zabraňuje tomu, aby souprava One More Pile měla delší brzdnou dráhu než běžná, 60tunová souprava.

Souprava je opatřena váhou, která řidiči pomáhá dosáhnout optimální celkové hmotnosti tak, aby nebylo překročeno povolené zatížení jednotlivých náprav ani celková hmotnost. V projektu je používán webově orientovaný dopravní informační systém Dynafleet společnosti Volvo Trucks, určený ke sledování spotřeby paliva, cestovní rychlosti, dopadu na životní prostředí, zatížení jednotlivých náprav a různého chování řidičů v reálném čase.

Zdroj: Volvo Truck Czech s.r.o.

 
Novinky, Technika, Vývojové trendy Zobrazit komentáře1 Vytisknout stránku

Jedna reakce na Prodloužená souprava pro svážení dřeva úspěšně prošla zkouškami

  1. Fík píše:

    No když vezmu že v práci co občes jedu s vlekem váží Pan Médˇa 56tun a tady FH 90tun tak to je fakt masakr,měli by o tom uvažovat i v ostatních zemích evropy a hlavně i u nás aby se snížil provoz,klidně bych se rád svezl 660 FHáčko to je povozeníško:-)

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

SPOLEČNÁ PREZENTACE KAR GROUP, ADIP A NIKEY NA CZECHBUS 2017

Skupina firem kolem ČSAD Ostrava se prezentovala na významném veletrhu CZECHBUS 2017, zaměřeném na problematiku hromadné silniční dopravy. Společnosti KAR group, ADIP a NIKEY prezentují komplexní řešení potřeb pro dopravce v rámci České i Slovenské republiky.

číst dále »

Vánoční kamión

I letos objíždí města Čech a Moravy vánoční kamión - Freightliner, podívejte se kde bude k vidění.

číst dále »

Speciální vozy Tatra pro západní Evropu

Objem výroby kopřivnické TATRA TRUCKS i její zisk rok od roku roste. Vedle tradičních trhů se vozy TATRA v rostoucí míře dostávají i do západní Evropy a prosazují se v konkurenci tamních silných značek.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno