První předvedení konvoje vozidel SARTRE

Projekt Sartre

Tisková zpráva 17. ledna 2011
aktualizováno 21.1.2011, 17:00

Konvoj vozidel (platooning) by se nejpozději do deseti let mohl stát novým způsobem cestování po silnicích. Projekt SARTRE, financovaný ze zdrojů EU, už předvedl první úspěšnou demonstraci své technologie na zkušebním okruhu společnosti Volvo ve švédském Göteborgu.
V rámci projektu SARTRE je konvoj vozidel představován jako řada vozů, ve které je profesionální řidič v prvním vozidle těsně následován několika dalšími vozy. Každý z těchto vozů měří svůj rozestup, rychlost a směr a upravuje je vzhledem k před ním jedoucímu vozidlu. Všechna vozidla jsou zcela oddělena od ostatních a mohou řadu kdykoliv opustit. Nicméně při zařazení do konvoje mohou řidiči odpočívat nebo se věnovat jiným činnostem, zatímco se konvoj pohybuje vpřed ke svému vzdálenému cíli určení.
„SARTRE je fascinující projekt s velkým potenciálem k budoucímu snížení spotřeby paliva a ke zvýšení bezpečnosti dopravy,“ říká Carl Johan Almqvist, ředitel pro bezpečnost výrobků a dopravy společnosti Volvo Trucks.
Při provedené zkoušce bylo vedoucí vozidlo sledováno jediným následujícím vozem, který vedoucí vozidlo hladce sledoval po polní cestě.

Bylo to poprvé, co vývojové týmy projektu SARTRE, financované EU, vyzkoušely svůj systém mimo prostředí simulátoru.
„Tato událost je významným mezníkem v tomto důležitém evropském výzkumném programu,“ říká Tom Robinson, koordinátor projektu SARTRE z britské společnosti Ricardo UK Ltd. „Konvoj vozidel nabízí možnosti v oblasti zvýšení bezpečnosti silničního provozu, zvýšení využití silničního prostoru a zdokonalení komfortu řidiče při dlouhých cestách i v oblasti snížení spotřeby paliva a díky tomu i snížení emisí CO2. S využitím zkušeností spolupracujících společností dosahuje SARTRE znatelného pokroku na cestě k realizaci bezpečné a efektivní dopravy pomocí technologie silničních vlaků.“

Bezpečnější a pohodlnější

Konvoj vozidel má přinést zlepšení v několika směrech. Především se jedná o oblast bezpečnosti dopravy, protože minimalizuje vliv lidského faktoru, který je příčinou nejméně 80 % všech silničních nehod. Zadruhé snižuje spotřebu paliva a tím i emise CO2 až o 20 procent. Je pohodlný i pro řidiče následujících vozidel, protože jim uvolňuje čas pro provádění jiných činností, než je řízení vozu. A protože vozidla jedou cestovní rychlostí po dálnici s dodržováním rozestupů jen několika málo metrů, může konvoj vozidel také zabraňovat dopravním zácpám.
Vývoj této technologie už významně pokročil, takže bude pravděpodobně schopna zavedení do výroby už za několik málo let. Tím, co si může vyžádat delší dobu, je její přijetí veřejností a nezbytné zákonné předpisy, protože 25 vlád EU musí přijmout podobné zákony.
Společnost Volvo Trucks je do projektu SARTRE zapojena prostřednictvím obchodní jednotky společnosti Volvo Group nazvané Volvo Technology Corporation, která se zabývá vývojem nových technologií a nových konceptů. Vedoucím vozidlem použitým při testech byl nákladní vůz Volvo.
„Profesionální a dokonale vyškolený řidič ve vedoucím voze je důležitým faktorem, zajišťujícím bezpečnost v projektu,“ říká Erik Nordin z Volvo Technology.
Navíc je profesionální řidič nákladního vozu Volvo podporován nejmodernějšími bezpečnostními technologiemi, jako jsou alcolock, systém hlídání pozornosti řidiče, systém varování před čelní kolizí a elektronické stabilizační systémy, které zvyšují pozornost řidiče a minimalizují riziko nehody.
„Společnost Volvo Technology pracuje také na vývoji a instalaci různých typů podpůrných systémů, které dále zvýší bezpečnost dopravy,“ uzavírá Erik Nordin.
17. ledna 2011

Odkazy na film/video:
Flv:
http://qstream-down.qbrick.com/06674/markets/Sweden/Hallered_Satre_HD_1.flv

S přehrávačem:

http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=564

Fakta o vedoucím vozidle: Automatizovaný bezpečnostní nákladní vůz Volvo

Samostatný model FH 6×2 s 13litrovým motorem.

O projektu SARTRE:

SARTRE je zkratka ze „Safe Road Trains for the Environment“ (Bezpečné silniční vlaky chránící životní prostředí). Projekt SARTRE, částečně hrazený Evropskou komisí pod 7. rámcovým programem EU, je řízen společností Ricardo UK Ltd a využívá spolupráci těchto dalších spolupracujících společnost: Idiada and Robotiker-Tecnalia ze Španělska, Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA) z Německa, SP Technical Research Institute ze Švédska a rovněž Volvo Car Corporation a Volvo Technology ze Švédska.
Cílem projektu SARTRE je podpořit změnu paradigmatu v silniční přepravě díky vývoji bezpečných ekologických silničních vlaků (konvojů vozidel). V současnosti se už vyvíjejí prototypové systémy, které umožní bezpečné začlenění silničních vlaků na běžné, nijak neupravené veřejné silnice, při schopnosti plně interagovat s normálními vozidly.

Projekt je zaměřen na řešení tří základních problémů silniční dopravy, a to na životní prostředí, bezpečnost a silniční zácpy, přičemž zároveň usiluje o přízeň řidičů tím, že jim slibuje zvýšení jejich pracovního komfortu.

Cíle projektu SARTRE lze shrnout takto:

  1. Definovat soubor přijatelných strategií konvoje vozidel, které silničním vlakům umožní provoz na veřejných silnicích bez úpravy těchto silnic a infrastruktury v jejich okolí.
  2. Vyvíjet, zdokonalovat a integrovat technologie prototypových systémů konvoje vozidel, které by umožnily dosažení těchto strategií v reálném každodenním provozu.
  3. Předvádět to, jak konvoj vozidel dokáže šetřit životní prostředí, zvýšit bezpečnost a omezit silniční zácpy.
  4. Demonstrovat použití nového obchodního modelu, který by podpořil použití konvojů vozidel na základě výhod plynoucích pro přepravce i zákazníky využívající konvoje.

Bude li projekt SARTRE úspěšný, budou jeho přínosy značné. Předpokládané úspory na spotřebě paliva pro dálniční provoz silničních vlaků dosahují asi 20 procent v závislosti na geometrii vozidel a na velikosti jejich rozestupů. Výhody v oblasti bezpečnosti vyplývají ze snížení nehodovosti způsobené činností řidičů a jejich únavou. Bude také zvýšeno využití kapacity silniční sítě včetně z toho plynoucího možného snížení přepravních časů. Pro uživatele této technologie se nabízí výrazný přínos díky praktické atraktivnosti hladšího, snadněji předvídatelného a levnějšího provozu nabízejícího výhodu většího množství volného času. Projekt SARTRE byl formálně zahájen v září roku 2009 a potrvá celkem tři roky. www.SARTRE-project.eu

 
Novinky Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Big Shock balí na Dakar i s motorkářem Brabcem

15.11.2017 proběhla oficiální tisková konference našeho týmu BIG SHOCK RACING k Dakaru 2018. Představeno bylo hned několik novinek, jako je nový motor ve Frantovi, nové doprovodné vozidlo MINI Countryman SD v týmových barvách nebo třeba týmové hodinky značky PRIM od Elton hodinářská a. s., které půjdou do prodeje pro veřejnost! Vše můžete vidět na fotkách, které se vážně povedly.

číst dále »

MKR Technology představuje 3 kamiony pro Dakar 2018

Už jen několik dnů zbývá do reálného odjezdu na Rally Dakar. Program teď plní týmové prezentace a představení posádek pro nový ročník věhlasné rally. Ta sice startuje až v lednu, ale poslední listopadový víkend odplouvá veškerá technika do Jižní Ameriky. Severočeský konstruktérský tým MKR Technology do boje o beduína vysílá trojici závodních kamionů, které budou pilotovat holandští jezdci. Na palubě ale nebude chybět ani domácí zástupce, Roudničan Daniel Kozlovský.

číst dále »

Silniční vlaky Scania v Brazílii

Scania v Brazílii uvedla na trh vozidlo Super Road R 620 6 × 4, vybavené motorem V8. Souprava tahače s přívěsy je vybavena nejméně 11 nápravami pro nosnost až 91 tun.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno