Scania testuje nový spoiler, který by mohl snížit spotřebu paliva.

Scania zkoumá možnosti snížení spotřeby paliva.

 

Dle nově zveřejněné tiskové zprávy Scania zahájila provozní testy nového zadního návěsového spoileru tzv. zadního deflektoru s cílem snížit spotřebu paliva.

Ze zprávy plynoucí skutečnosti o provedení a přednostech novinky jsme pro vás shrnuli následovně:

Deflektor je namontován na portálu zadních vrat standardního třínápravového návěsu v provedení třístranná shrnovačka. Tato úprava prodlouží délku soupravy o 30cm, což je dle Scanie ekvivalent mimořádné délky povolené pro přepravu nakládacích zařízení a odpovídá direktivě Evropské unie 97/27 EC.

Dle předběžných výpočtů Scanie by tato úprava mohla přinést snížení spotřeby paliva až o 2%, což představuje roční úsporu paliva 1200 litrů a 3 tun emisí CO2.

Jak konstatuje Anders Gustavsson, výkonný ředitel Scania Transport Laboratory:

„Testy jsou omezeny na Švédsko a Dánsko, ale očekáváme rozhodující slovo příslušných orgánů Německa a Nizozemska pro formulaci a začlenění schvalovací položky do norem EU.“

Potvrdí-li se předběžné výpočty o 2% úspoře PHM, došlo by takto k zefektivnění prováděné dopravy.

„U vozidel sloužících společnosti Transport Laboratory, která najezdí na 360 000 km ročně a spotřebují průměrně 26 l/100 km, to představuje roční úsporu 1900 litrů a 5000 kg CO2 na vozidlo a rok. Tato aerodynamická úprava je pozitivem jak pro ziskovost dopravního průmyslu, stejně jako pro životní prostředí a je rovnocenná výsledkům několika let vývoje motorů a podvozků vozidel,“ kvantifikuje dále ekonomický přínos Gustavsson.

Testy mají přispět k předložení návrhu EU a tzv. zdokonalit platnou Direktivu 97/24 EC připuštěním do provozu právě takto upravených.

Gustavsson obhajuje nesoulad s platnou legislativou následovně: „Tato řešení nezasahují neoprávněně do formátu nákladového prostoru a mohou být

instalována také dodatečně na stávající vozidla. Ve světle toho doufám, že výrobce přípojných vozidel toto řešení zaujme natolik, že je začnou vyvíjet a instalovat. Tvoří jej velmi jednoduché technické řešení, které může rychle a jednoduše snížit provozní náklady dopravců a dopad na životní prostředí“.

K tiskové zprávě je na závěr přiložena dvojice fotografií, které mají úpravy na návěsu ilustrovat.

I když jde o dobrý nápad, po prostudování těchto řádků jsem byl nucen položit si následující otázku:

Je tato úprava realizovatelná v praxi?

Z předchozího textu totiž vyvstávají nejasnosti, o kterých ani zpráva ani fotografie nehovoří.

Je nejasné, jak bude příslušná sada deflektorů na zadním portále upevněna?

1)    Pak-li, že půjde o pevnou montáž (již z výroby) není zřejmé, jakým způsobem se budou vrata otevírat a zajišťovat pákovými aretacemi v otevřené poloze?

V případě pevné montáže by se dle příslušné legislativy jednalo o pevnou součást přípojného vozidla a tudíž oněch 30cm by nebylo možno považovat za nakládací zařízení, které je stanoveno jako odmontovatelné. Délka takové soupravy by přesahovala 16,5 m s tím, že stávající maximální vzdálenost 12 m od královského čepu k zadnímu čelu byla také překročena. Důsledkem nedodržených délek by nebyla zajištěna průjezdnost soupravy. Právě z druhého zmíněného důvodu by postoj především německých schvalovacích orgánů mohl být pro úpravu osudný. Pevné řešení vyvolává otázku polohy umístění zadních dorazů.

2)    V případě odmontovatelných deflektorů, zůstává otázkou manipulace s nimi před přistavením vozidla k rampě a po odjezdu od ní. Jejich demontáž z vozidla před vykládkou a namontování po ní by totiž znamenalo: vyšší prostoje, řešit otázku jejich hmotnosti, postup demontáže především střešní části (nutnost použít žebřík) a jejich dočasné uskladnění na návěsu po dobu vykládky.

3)    Při jízdě nebo stání vozidla opatřeného takovými spoilery dojde také ke snížení odrazové funkce (především do stran) zadních reflexních tabulí včetně těch obrysových. V případě skříňového vozidla není také jasné umístění horních pozičních světel z hlediska viditelnosti.  

Dojde-li ke schválení takových-to deflektorů z hlediska legislativy, znamená to pro výrobce návěsů, kteří se tímto směrem vydají další konstrukční oříšek k rozlousknutí.

Osobně si však myslím, že k dosažení 2% úspory PHM jsou k mání mnohem jednodušší a elegantnější recepty úprav návěsů. Stačí se rozhlédnout např. po Britských ostrovech, ale o nich až příště.

(redakce, foto: Scania)

 
Novinky, Vývojové trendy , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Silk Way Rally 2018 – zásadní změna!

Pořadatelé soutěže Silk Way Rally oznámili, že se pojedou dva závody - červencový v Rusku a zářijový v Číně.

číst dále »

Buggyra před Hungaroringem

Po dosažení maximálně možného, ba dokonce snad i nemožného, v úvodním podniku ME tahačů v Misanu, čeká na jezdce týmu Buggyra Racing technicky podstatně náročnější Hungaroring.

číst dále »

Truck fest Lužnice 2018

O tomto víkendu se bude konat již 21. ročník Truck Festu na Lužnici.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno