Super Low deck – nová šance pro dopravce
Pro řidiče kamiónů, dopravce i výrobce nákladních vozidel je označení Low deck známý termín označující vozidlo s nízkou nakládací výškou, či chcete-li s minimální výškou točnice. Veškerý tlak na výrobce a jejich konstruktéry je dán potřebou maximální přepravní kapacity při dodržení rozměrových limitů dopravních předpisů.
Ať už je zboží přepravováno na paletách či v takzvaných gitter boxech, je požadavek na vnitřní výšku nákladového prostoru minimálně 3 metry.
Je tu ale celoevropský limit maximální výšky vozidla 4 metry.
Zůstává tedy jeden metr, ze kterého ovšem musíme odečíst výšku střešní konstrukce, výšku podlahy a rámu návěsu či nástavby. Na samotné vozidlo už moc nezbývá.
Ač se konstruktéři vozidel snaží sebevíc, limitujícím faktorem zůstává nakonec průměr pneumatiky. I ta s nejmenším profilovým číslem je velká a tak výroba i provoz těchto velkobjemových souprav je balancování na hraně zákona, či spíše hra s Policií a celníky za touto výškovou hranicí na nepsanou a neoficiální toleranci deseti procent, tedy 4 040 mm.
Se zajímavým řešením nyní přichází jeden ze známých výrobců – holandská firma ESTEPE zabývající se speciálními přestavbami vozidel.
V ověřovacích zkouškách je nyní prototyp tahače MAN se zadní dvounápravou a menšími pneumatikami o rozměru disku 17,5″ oproti standardním ráfkům 22.5″
Dvounáprva byla nutná pro zachování přenosu točivého momentu hnací nápravy a samozřejmě i dodržení nosnosti.
Tímto řešením spočívajícím v konstrukci nového rámu a zmíněných dvou náprav se podařilo dosáhnout výšky točnice 830 mm, což je skoro o 150 mm méně než u standardního tahače s ultra nízkou točnou – Low deckem.
Pokud se testy osvědčí a proběhne homologace tohoto provedení podvozku, dá se předpokládat velký zájem dopravců o tato vozidla.