Pre Proloog Valkenswaard 2011
Pod tímto tajemným názvem se skrývá setkání holandských dakarských týmů, před odjezdem techniky k nalodění do francouzského přístavu Le Havre odkud vozidla poplují skoro měsíc do Jižní Ameriky.
Místem konání před-dakarské exhibice je terénní okruh Euro Circuit u městečka Valkenswaard , kde se většinou jezdí autokrosové či sajdkárové závody. Vždy na začátku listopadu se však okruh a okolí promění v jakýsi dakarský bivak a závodiště. Do Valkenswwardu putují tisíce fanoušků z celé země, aby viděli co si jejich závodníci připravili na další ročník vytrvalostní soutěže.
Národní sport
Dakar je po fotbale patrně nejoblíbenějším sportem mezi Holanďany. Tato soutěž má v zemi tulipánů obrovskou popularitu především zásluhou stáje De Rooy, což je legenda obdobně jako u nás jméno Loprais. Díky popularizaci tohoto závodu televizní stanicí RTL 7, jež snímala i toto setkání, se stává Dakar favoritem ve sledovanosti.
Obliba se projevuje i v počtu zúčastněných posádek, především kamiónů. Není divu – 10 km vzdálený Eindhoven je rodištěm nákladních automobilů DAF a spolu s dvorním přestavbářem – firmou GINAF jsou tyto značky dominantní ve startovním poli. Následuje německý výrobce MAN a zmiňovaná rodinná stáj De Rooy nyní soutěží pod značkou IVECO. Na letošní Dakar je přihlášeno 25 kamiónů z Holandska, což je skoro třetina celého starovního pole, které čítá celkem 75 kamiónů.
Novinka stáje De Rooy
Právě jejich letošní novinka – kapotované Iveco “Torpedo” pilotované Gerardem De Rooyem budilo největší pozornost. Mimo to tým letos opustil oranžové národní a firemní zbarvení a vozidla pro nový ročník Dakaru mají nyní zelenou barvu sponzora – petrolejářské společnosti Petronas.
Nový speciál Gerarda de Rooye bude tedy druhým kapotovým truckem po Alešovi Lopraisovi s Tatrou Jamal. Bude jistě zajímavé sledovat jejich boj s nadvládou Kamazů, ale i porovnání časů těchto kapotovaných vozů navzájem. Zde ve Valkenswaardu Torpedo zvítězilo.
Závody
I když se jedná o pouhou prezentaci závodních týmů a techniky, případně sponzorských firem, závody se jedou srdcem a naplno. Startuje se ve dvou rozjížkách v pořadí od nejslabšího po favority závodu a pak finálová jízda. Jak už bylo řečeno, zvítězil Gegard de Rooy, ačkoli dle soupisky byl favoritem Hans Bexx na DAFu. Novinka tedy napoprvé slavila vítězství.
Smůlu měl Peter van den Bosch, který ve druhé jízdě poslal svůj DAF ve stoupavé zatáčce na bok a zkomplikoval si tak přípravu k odjezdu. Do nalodění zbývají jen dva týdny a jeho nyní čeká oprava nástavby a minimálně výměna vysypaného okna, oprava dveří a laku spolu s novým polepem sponzorů. Závod se díky nehodě protáhl, ale diváci měli díky tomu možnost sledovat zásah vyprošťovacího vozidla DAF holandské armády a následnou výměnu předního kola posádkou závodního DAFu. Byl to tedy závod se vším všudy a náš fanoušek může jen litovat, že podobná akce se dosud nikdy nekonala u nás.