Volvo Trucks sází na Bio-DME

Volvo Trucks testuje vozidla poháněná palivem budoucnosti Bio-DME

 

Společnost Volvo Trucks se stala prvním výrobcem na světě, který pohání svá vozidla novým palivem nazvaným Bio-DME. Současně s otevřením nové plnicí stanice na toto palivo ve Stockholmu vyrazilo do provozu prvních pět nákladních automobilů Volvo poháněných právě tímto palivem. Hlavní přednost biopaliva Bio-DME spočívá ve snížené produkci oxidu uhličitého. Ve srovnání s běžnou naftou poklesla u Bio-DME produkce tohoto skleníkového plynu o 95%.

Lars Mårtensson, ředitel společnosti Volvo Trucks pro ochranu životního prostředí komentuje novinku těmito slovy: „Aby mělo nové palivo šanci na přežití, je nutné zajistit jeho výrobu, distribuci a vhodně upravená vozidla. Nyní máme při zcela unikátních provozních testech všechny tyto tři díly skládačky pohromadě.“

Provozní zkoušky začínají

Provozní zkoušky, s nimiž se právě v těchto dnech započalo, budou prováděny po dobu dvou let a jejich cílem bude prověřit potenciál případných investic do DME, který je vyroben z biomasy. Projekt zahrnuje celý vývojový řetězec od biomasy až po samotné palivo, tzn. včetně distribuce prostřednictvým plnících stanic. Součástí projektu jsou také dopravní společnosti a především jejich nákladní vozy.

Společnosti zahrnuté do projektu

  • Volvo Trucks přispívá do projektu především svými vozy řady FH, které bude prostřednictým svých zákazníků testovat po celém území Švédska.
  • Palivo Bio-DME se bude vyrábět v závodě společnosti Chemrec, která je prostřenicvým své pobočky Volvo Technology Transfer vlastněna přímo automobilkou.
  • Společnost Preem zajistí palivové stanice tak, aby umožňovaly použití jak v běžném regionálním tak v distribučním provozu.
  • Do provozní zkoušek budou zahrnuty tyto dopravní společnosti: Green Cargo, DHL, Posten Logistik a Volvo Logistics.

„Z principiálního hlediska je Bio-DME jedním z nejslibnějších biopaliv druhé generace. Poskytuje vysokou energetickou účinnost i extrémně nízké emise skleníkových plynů. To jsou vlastnosti, které při analýze potenciálních alternativních paliv oceňujeme zvláště vysoko,“ vyzdvihuje přednosti Mårtensson.

Společnost Preem také letos na podzim rozšíří síť plnících stanic o města Göteborg, Jönköping a Piteå, současně s tím dojde ke zvýšení produkce Bio-DME v závodě Chemeracu.

Nasazení Bio-DME v masovém měřítku možná v r. 2030

Výsledky uvedených provozních zkoušek poslouží jako podklady pro dlouhodobá rozhodnutí zainteresovaných institucí, která budou nutná pro masové rozšíření výroby Bio-DME. Evropská Unie teoreticky odhaduje, že technologie Bio-DME by mohla dosáhnout v roce 2030 až 50% podílu na trhu s palivy v silniční nákladní dopravě.     To vše samozřejmě za předpokladu, že provozní zkoušky dopadnou dobře.

Lennart Pilskog, ředitel společnosti Volvo Trucks pro veřejné záležitosti shrnuje rizika možného masového rozšíření následovně:„Hlavními problémy, které je nutno řešit, je schopnost pracovat s dlouhodobým výhledem, vyrobit dostatečné množství biopaliva, zajistit jeho distribuci do dostatečného počtu plnicích stanic a zároveň podporovat poptávku po něm. Abychom toho dosáhli, musíme mít jasně definované směrnice ze strany úřadů a musíme dosáhnout koordinované, aktivní spolupráce mezi existujícími partnery na trhu.“

Bio-DME z pohledu chemie

DME je ve skutečnosti plyn, který již při tlaku 5 barů přechází v kapalinu. Způsob zacházení s ním je podobný jako u zkapalněného propan-butanu. DME se může vyrábět buď ze zemního plynu, nebo z biomasy, pak se označuje jako Bio-DME.

V rámci projektu Volva se vyrábí ze sulfátového výluhu, což je vedlejší produkt při výrobě celulózy. Díky své značné viskozitě má velký energetický obsah.

Více informací o projektu Bio-DME na www.biodme.eu

(redakce, foto: Volvo)

 
Novinky, Technika , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Další výzvou pro Lacka a Calveta bude tradiční závod v Le Mans

Sedmým a předposledním závodem pokračuje sezóna ME tahačů na okruzích ve francouzském Le Mans. Na okruhu Bugatti budou jezdci týmu Buggyra ZM Racing bojovat o drahocenné body: Adam Lacko o posun v celkovém pořadí do elitní trojky a Téo Calvet … Číst dále →

číst dále »

Světové premiéry na výstavě IAA Transportation

QUANTRON představuje vodíková a elektrická nákladní vozidla s nejdelším dojezdem založená na nově vyvinutých platformách Světová premiéra QUANTRON QHM FCEV Heavy Truck, tahače pro těžkou dálkovou přepravu s dojezdem až 1500 km Technologické novinky na palubě s partnery platformy: Nejnovější … Číst dále →

číst dále »

Charged for Tomorrow: Mercedes-Benz Trucks vystavuje na veletrhu IAA Transportation 2022 v Hannoveru poprvé model eActros LongHaul pro dálkovou dopravu

„Koncepční prototyp“ modelu eActros LongHaul je vizí designového stylu vozidla, jehož sériová výroba je plánována od roku 2024 Na jedno nabití akumulátorů ujede eActros LongHaul cca 500 kilometrů Díky „megawattovému nabíjení“ bude možné sadu akumulátorů nabít z 20 na 80 procent … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno