Volvo Trucks sází na Bio-DME

Volvo Trucks testuje vozidla poháněná palivem budoucnosti Bio-DME

 

Společnost Volvo Trucks se stala prvním výrobcem na světě, který pohání svá vozidla novým palivem nazvaným Bio-DME. Současně s otevřením nové plnicí stanice na toto palivo ve Stockholmu vyrazilo do provozu prvních pět nákladních automobilů Volvo poháněných právě tímto palivem. Hlavní přednost biopaliva Bio-DME spočívá ve snížené produkci oxidu uhličitého. Ve srovnání s běžnou naftou poklesla u Bio-DME produkce tohoto skleníkového plynu o 95%.

Lars Mårtensson, ředitel společnosti Volvo Trucks pro ochranu životního prostředí komentuje novinku těmito slovy: „Aby mělo nové palivo šanci na přežití, je nutné zajistit jeho výrobu, distribuci a vhodně upravená vozidla. Nyní máme při zcela unikátních provozních testech všechny tyto tři díly skládačky pohromadě.“

Provozní zkoušky začínají

Provozní zkoušky, s nimiž se právě v těchto dnech započalo, budou prováděny po dobu dvou let a jejich cílem bude prověřit potenciál případných investic do DME, který je vyroben z biomasy. Projekt zahrnuje celý vývojový řetězec od biomasy až po samotné palivo, tzn. včetně distribuce prostřednictvým plnících stanic. Součástí projektu jsou také dopravní společnosti a především jejich nákladní vozy.

Společnosti zahrnuté do projektu

  • Volvo Trucks přispívá do projektu především svými vozy řady FH, které bude prostřednictým svých zákazníků testovat po celém území Švédska.
  • Palivo Bio-DME se bude vyrábět v závodě společnosti Chemrec, která je prostřenicvým své pobočky Volvo Technology Transfer vlastněna přímo automobilkou.
  • Společnost Preem zajistí palivové stanice tak, aby umožňovaly použití jak v běžném regionálním tak v distribučním provozu.
  • Do provozní zkoušek budou zahrnuty tyto dopravní společnosti: Green Cargo, DHL, Posten Logistik a Volvo Logistics.

„Z principiálního hlediska je Bio-DME jedním z nejslibnějších biopaliv druhé generace. Poskytuje vysokou energetickou účinnost i extrémně nízké emise skleníkových plynů. To jsou vlastnosti, které při analýze potenciálních alternativních paliv oceňujeme zvláště vysoko,“ vyzdvihuje přednosti Mårtensson.

Společnost Preem také letos na podzim rozšíří síť plnících stanic o města Göteborg, Jönköping a Piteå, současně s tím dojde ke zvýšení produkce Bio-DME v závodě Chemeracu.

Nasazení Bio-DME v masovém měřítku možná v r. 2030

Výsledky uvedených provozních zkoušek poslouží jako podklady pro dlouhodobá rozhodnutí zainteresovaných institucí, která budou nutná pro masové rozšíření výroby Bio-DME. Evropská Unie teoreticky odhaduje, že technologie Bio-DME by mohla dosáhnout v roce 2030 až 50% podílu na trhu s palivy v silniční nákladní dopravě.     To vše samozřejmě za předpokladu, že provozní zkoušky dopadnou dobře.

Lennart Pilskog, ředitel společnosti Volvo Trucks pro veřejné záležitosti shrnuje rizika možného masového rozšíření následovně:„Hlavními problémy, které je nutno řešit, je schopnost pracovat s dlouhodobým výhledem, vyrobit dostatečné množství biopaliva, zajistit jeho distribuci do dostatečného počtu plnicích stanic a zároveň podporovat poptávku po něm. Abychom toho dosáhli, musíme mít jasně definované směrnice ze strany úřadů a musíme dosáhnout koordinované, aktivní spolupráce mezi existujícími partnery na trhu.“

Bio-DME z pohledu chemie

DME je ve skutečnosti plyn, který již při tlaku 5 barů přechází v kapalinu. Způsob zacházení s ním je podobný jako u zkapalněného propan-butanu. DME se může vyrábět buď ze zemního plynu, nebo z biomasy, pak se označuje jako Bio-DME.

V rámci projektu Volva se vyrábí ze sulfátového výluhu, což je vedlejší produkt při výrobě celulózy. Díky své značné viskozitě má velký energetický obsah.

Více informací o projektu Bio-DME na www.biodme.eu

(redakce, foto: Volvo)

 
Novinky, Technika , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Nabídka MAN k elektrifikaci dopravy

Zatímco elektrické osobní automobily představují na silnicích stále ještě nepatrnou menšinu, užitkové vozy s alternativními pohony se již v mnoha oblastech etablovaly.

číst dále »

Adam Lacko je mistrem Evropy!

Nový mistr Evropy Adam Lacko dnes spolu s Davidem Vršeckým po roční odmlce opět ovládli Pohár konstruktérů a přidali tak do sbírky týmu BUGGYRA již jedenáctý titul! Adam Lacko, který na svůj premiérový titul v truck racingu čekal 14 let se nakonec dočkal až v kabině BUGGYRY. Jednalo se o triumf z kategorie suverénních, když v průběhu sezóny Adam dosáhl na devatenáct pódiových umístění. Zařadil se tak po bok Gerda Körbera, Markuse Bösigera a Davida Vršeckého, které BUGGYRA dovezla k nejvyšším evropským metám.

číst dále »

MKR chce v Maroku zlatý hattrick

Rally OiLibya startuje. V Maroku opět zabojuje o vítězství i severočeský kamion z dílny MKR Technology. Ten se hodlá pokusit o zlatý hattrick. Uplynulé dva ročníky totiž nezaznamenaly rychlejší kamion než Renault Trucks od konstruktéra Maria Kresse. Po roční pauze chce zlato přivézt holandský pilot Martin van den Brink.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno