Sací bagr

K nehodě v Soukenické ulici v centru Prahy, kde se v pátek zřítila vnitřní část neobývaného domu, byl z Hradce králové povolán speciáloní ” sací bagr”. Co to vlastně takový sací bagr je a co dokáže?

Sací bagr je v zásadě něco jako popelářský vůz s velkým a hlavně velmi výkoným  vysavačem. Vysávat může horninu, zeminu, písky, suť, prach, štěrk a podobně.

Alternativní metoda hloubení

Jsou místa, kde rypadlo či minirypadlo nasadit nelze. V zastavěných zónách, tam, kde jsou již v zemi položeny kabely a potrubní rozvody, tam kde  pouze mechanické hloubení je problematické a dosud se nahrazovalo ruční prácí a jak nehoda ukázala, je ideální technikouu při záchranářských pacích.  V takových případech je sací bagr velmi účinná alternativa.

Sací bagr na první pohled rozhodně nepřipomíná klasický bagr, respektive rypadlo, tedy zařízení, na která jsme z našich stavenišť při hloubení jam zvyklí; svým vnějším vzhledem možná odkazuje spíše k vozům technických služeb.
To mu však neubírá nezpochybnitelné funkční přednosti, jejichž využití je skutečně mnohostranné.

Sací bagr je užitečný při řešení havarijních situací, jako jsou poruchy plynových a vodovodních rozvodů nebo kabelových vedení.

Osvědčuje se i v rámci inženýrského stavitelství při provádění domovních přípojek pro hloubení startovací a cílové jámy u horizontálních vrtů a při potřebě výměny šoupátek a kontrolních armatur.
Velký význam má i jeho nasazení při hloubení rýh v městských zónách resp. tam, kde jsou v zemi již položena vedení a potrubí a také při čištění ucpaných uličních vpustí, šachet nebo odvodňovacích svodů. Je vítaným pomocníkem při řešení sanačních projektů, jako je např. odsávání kontaminovaných zemin nebo odkrývání základových, venkovních nebo obvodových zdí apod.

Ze studie, jež byla na základě předchozích zkoušek vypracována v roce 1993 v německém Karlsruhe, vyplývá, že s použitím sacího bagru lze snížit výskyt případných škod (způsobených na rozvodech v zemi) minimálně o 90 %. Úspornost použité technologie dokládá fakt, že dobu prací lze zredukovat například ze 3 na 2 dny, přičemž celý proces vyžaduje zřetelně menší rozměry vyhloubených jam.

A jak funguje?

Nasávání sypkého materiálu – např. zeminy, štěrku, rozdrceného kamenitého materiálu (živičné vozovky) atd., do průměru 250 mm a hmotnosti 40 kg – se provádí pomocí sací hadice. Touto hadicí lze pomocí hydrauliky pohybovat v prostoru trojdimenzionálně, přičemž bez namontovaného prodloužení dosáhne do hloubky 1,2 m.
S připevněným standardním nástavcem hadice lze provádět hloubkové výkopy až do 8 m pod povrchem. Pomocí sací hadice je nasátý materiál dopraven do sběrného kontejneru o kapacitě 9 m3, umístěného na vozidle. Tento kontejner se vyprazdňuje do strany. Osa otáčení kontejneru je ve výšce 1,6 m nad povrchem, čímž je dána možnost vyprazdňovat obsah např. do dalších, k tomuto účelu přistavených kontejnerů.
Sací efekt je docílen pomocí výkonného ventilátoru, který, poháněn motorem nosného vozidla, vytváří silný objemový proud vzduchu. Pomocí dvou spojek je zajištěno jemné a plynulé zvyšování otáček ventilátoru až na pracovní počet otáček. Dvouokruhová hydraulická soustava zásobuje potřebnou energií veškeré spotřebiče, které jsou v provozu.
Funkce potřebné pro odsávání lze řídit pomocí ovládací skříně nebo prostřednictvím dálkového ovládání. To umožňuje ovládat sací bagr přímo z místa odsávání. V kontejneru a ve filtrovacím prostoru je integrován třístupňový, vysoce výkonný JEMNÝ FILTRAČNÍ SYSTÉM, DÍKY NĚMUŽ lze bez problémů přemisťovat i prašné materiály, piliny, dřevěnou dr, granuláty, vodu, kaly nebo bahno. Kompletní vyprázdnění tohoto filtračního systému se provádí opět nakloněním kontejneru na stranu.

Sací bagr – sání místo bagrování

Před realizací nových podzemních vedení stojí často investor před řadou úkolů, které musí vyřešit. Obstarání kladečských plánů a písemné výpovědi o vedení.

Následuje zaměření vedení na základě šetření a vybudování vyhledávací sondy skutečného stavu.
Po nasazení přístrojů pro vyhledávání potrubí a to nejen pro betonové potrubí ale i potrubí z PVC, PE a kabely z optických vláken zbývá vyznačit průběh vedení a informovat a přesně instruovat všechny zúčastněné osoby a firmy, a pak teprve bagrovat.
Využitím sacího bagru lze bez poškození, zjistit přesný stav vedení pod zemí a současně budovat novou trasu.

Provozovatel sacího bagru ocení především tyto výhody:

• časovou úsporu až do výše 12-násobku oproti postupu ručního hloubení jam;
• kompletní řešení s jedním vozidlem – strojem;
• okamžité nasazení bez projekčních plánů potrubí a situačních plánů;
• minimální rozměry výkopové jámy;
• možnost redukce výlomů a porušení vozovkových povrchů a objemu výkopů o více než 50 %, menší hlavový otvor;
• okamžité, ekologicky nezávadné odstranění odsávaného materiálu;
• nasazení sací technologie v omezených prostorových podmínkách;
• čistotu okolí staveniště.

Technologie sacího bagru byla postavena tak, aby během provozu byly zohledněny vnější vlivy zařízení na okolní prostředí. Všem, kterým záleží na životním prostředí ocení mj. technologii, která je v souladu s legislativou o recyklačním hospodářství a minimální potřebný prostor k vytvoření výkopové jámy.
Mezi další hodnocené skutečnosti patří i snižování znečišťování ovzduší výfukovými plyny – nasazení pouze jednoho vozidla (sací bagr) pro odebrání a odvoz zemního materiálu.
Mezi druhotné, ale důležité předností sacího bagru patří jen nepatrné hospodářské dopady, pokud jde o omezování dopravního provozu osobních vozů zařízením staveniště, protože pro sací vozidlo je zabráno pouze jedno pracovní místo (konvenční řešení vyžaduje rypadlo / bagr + dopravní vozidlo). Šetrnost bagru při odsávání zeminy ke kořenovým systémům stromů je jen důkazem o vyřešení i těch nejcitlivějších oblastí týkajících se životního prostředí.

zdroj: stavebni-technika.cz 

 
Technika Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Nabídka MAN k elektrifikaci dopravy

Zatímco elektrické osobní automobily představují na silnicích stále ještě nepatrnou menšinu, užitkové vozy s alternativními pohony se již v mnoha oblastech etablovaly.

číst dále »

Adam Lacko je mistrem Evropy!

Nový mistr Evropy Adam Lacko dnes spolu s Davidem Vršeckým po roční odmlce opět ovládli Pohár konstruktérů a přidali tak do sbírky týmu BUGGYRA již jedenáctý titul! Adam Lacko, který na svůj premiérový titul v truck racingu čekal 14 let se nakonec dočkal až v kabině BUGGYRY. Jednalo se o triumf z kategorie suverénních, když v průběhu sezóny Adam dosáhl na devatenáct pódiových umístění. Zařadil se tak po bok Gerda Körbera, Markuse Bösigera a Davida Vršeckého, které BUGGYRA dovezla k nejvyšším evropským metám.

číst dále »

MKR chce v Maroku zlatý hattrick

Rally OiLibya startuje. V Maroku opět zabojuje o vítězství i severočeský kamion z dílny MKR Technology. Ten se hodlá pokusit o zlatý hattrick. Uplynulé dva ročníky totiž nezaznamenaly rychlejší kamion než Renault Trucks od konstruktéra Maria Kresse. Po roční pauze chce zlato přivézt holandský pilot Martin van den Brink.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno