IAA Hannover 2014
Veletrh nabídl 322 premiér a 2066 vystavovatelů ze 45 zemí znamenal nárůst o 9% oproti poslednímu konání. MAN Dominantou expozice nákladních vozů byl těžký tahač MAN 41.640 8×4/4 pro těžké přepravy až do 250 tun. Mezi 19 nákladními vozy všech výrobních řad bylo zastoupeno klasické palivo, tak CNG a hybridní pohon. Představeny byly i pokročilé technologie – Eco Roll, TopTorque, topografický tempomat –EfficientCruise GPS. V sekci autobusů značky MAN a Neoplan byl hvězdou MAN Lion´s Coach City GL CNG oceněný titulem “Bus of the Year 2015” nejen za úsporu paliva, šetrnost k životnímu prostředí, ale i za to, že jako jediný ve své kategorii kloubových autobusů s 18,75 m délky a kapacitou 142 cestujících nabízí pětici dvoukřídlých dveří. MERCEDES Druhý domácí producent nákladních vozidel jako jediný letos na stánku představil futuristický truck – kamión nabitý moderními technologiemi, kdy řidič už jen dohlíží na provoz vozidla. Největší expozice těží samozřejmě z širokého portfolia značky začínající u osobních aut přes užitkové po nákladní. Premiéru pro veřejnost mělo tak nové Viano i podobně jako u MAN tahač pro nadrozměrné přepravy a hydraulický pohon přední nápravy. Tento alternativní pohon, se kterým poprvé přišla mnichovská automobilka a byl na několik let patentován exkluzivně jen pro ni, je nyní představován v trochu pozměněném provedení jak značkou Renault tak nyní u vozu s trojcípou hvězdou. SCANIA a VOLVO Skandinávští výrobci měli obdobné expozice jako před dvěma lety. Zatímco Scania již delší čas nabízí nejširší škálu motorů v provedení Euro 6 a zde byl představen nejekonomičtější tahač s nejnižší spotřebou, Volvo se chlubí siláckými motory a přední nápravou s nezávislým zavěšením kol. Vedle těžkotonážního tahače byl k vidění i odlehčený tahač řady FM s váho lehce přes 6 000 kg a mezi autobusy pak hybridní pohony včetně elektrohybridu. Volvo navíc spolu s francouzským bratrem má nejmladší kabinu a vůz na trhu. U Scanie se už dlouho čeká na nový model, který stále nepřichází. DAF Ač se to nezdá – nejstarší kabinou je právě DAF, byť po posledním faceliftu vypadá velmi pěkně. Ani zde nepřibyla zásadní novinka. vystaveno bylo rozvážkové vozidlo a aerodynamickou skříňovou nástavbou a tahače v několika konfiguracích. Tradiční oranžová barva holandského výrobce zdobila celou flotilu vozidel. RENAULT Hannover byl oficiálním představením nových typů všech výrobních řad a zároveň designu, který sklidil ocenění v podobě ceny za “Truck of the Year 2015”. Rovněž francouzský výrobce z Lyonu zde mimo jiné představil své pojetí předního náhonu s pomocí hydrauliky, nicméně premiéru si tento systém odbyl již před dvěma roky. Těsné spojenectví se švédským Volvem bylo patrné i zde v Hannoveru. Renault se navíc může pochlubit užitkovými vozy kategorie N1 jako je Master, Trafic, Kangoo. IVECO Italské Iveco patřilo k těm výjimkám, které zde představilo vůz nové koncepce a to malý rozvážkový vůz třídy N1 nedaleké budoucnosti. Prostorný futuristický vůz s moderními technologiemi podobně jako Mercedes představoval pohled konstruktérů a designérů do blízké budoucnosti. GINAF, PAUL, TONI MAURER Známé značky v netradiční provedení, to jsou produkty zmíněných výrobců – úpravců. Německý výrobce PAUL z Pasova má stálou expozici před halou stuttgardského výrobce pro kterého je dvorním úpravcem. Nově na IAA se prezentoval protějšek – TONI MAURER, který zase přednostně upravuje podvozky značky MAN. Převážně z komponent holandského DAFU zase vyrábí GINAF – značka, jež se po bankrotu vrací zpět s novým majitelem z Číny. Produkce by ale měla navázat na původní výrobní program, zde navíc rozšířen také o hydro pohon náprav. EXOTIKA Nejen vystavený show truck – hvězda nového dílu filmu Tranformers – americký Western Star plný chromu a plamenů, se šesti výfuky ale i řada exotických výrobců obohatila tento veletrh. Mezi již tradičního vystavovatele kooperujícího s firmou Daimler – indický BAHRATRANZ měl letos návštěvník možnost spatřit a osahat si techniku z Číny – DONGFENG a CAMC či korejský HYUNDAI. Nutno říci, že na rozdíl od čínských vozů, má Hyundai vysokou úroveň zpracování i designu a spolu s motory Euro6 by mohl být vážným konkurentem evropských výrobců. Dle kusých informací zástupců značky, jež zde tahač vystavila jen jako lákadlo k užitkovým vozům by ale tento tahač neměl být určen pro evropský trh. NÁVĚSOVÁ TECHNIKA Jako pověstná červená nit se napříč všemi značkami výrobců návěsů vinula nová technologie – vyhřívaní sklápěcích návěsů. Je to trend odkazující se na povinnost přepravců balených směsí v Německu. Od příštího roku velcí dopravci a v zápětí pak všichni ostatní budou muset pro přepravu balených směsí pro pokládku asfaltu používat tyto speciálně izolované a vyhřívané sklápěcí návěsy s několika teploměry na korbě. Německý Fliegl navíc vystavoval i nový typ předního rámu návěsu. U plachtových návěsů se hraje na přepravovaný objem, vnitřní výšku a hmotnost návěsu. V poslední době přibývají navíc různé asistenční systémy, couvací kamery a v případě dominantního domácího výrobce KRONE jsou to pak i například klapky na konci návěsu, zlepšující aerodynamiku a snižující spotřebu paliva či systém pásů pro zajištění nákladu. Zajímavý byl i prezentovaný pneumatický systém zajišťování kontejnerů – pneumatický zámek. Na venkovní ploše mezi návěsy pro nadrozměrné náklady zaujala zase novinka firmy Scheurle – samochodný modul na pásovém podvozku ať už pro samostatnou přepravu nákladů či jako tahač.