nikey.cz

Proces přípravy řidiče kamionové dopravy

 

 

Řidič kamionu musí nejprve 3x postupně absolvovat autoškolu a získat profesní průkaz.

Profesionální řidič je i nadále povinen se každý rok pravidelně vzdělávat.

Náklady spojené s přípravou řidiče jsou poměrně vysoké, mzdy jsou však lákavé.

 

Profese řidiče kamionu je již po dlouhou dobu velmi poptávaná, zaměstnavatelé však často naráží na nedostatek kvalifikovaných uchazečů. Jen na českém trhu práce prý chybí 15 tisíc šoférů. Výdaje spojené s přípravou řidiče jsou poměrně vysoké. Jaký řidičský průkaz potřebujete a jak vysoká bude počáteční investice?

 

Kamion je zařazen do skupiny C+E, která umožňuje držiteli příslušného řidičského průkazu řídit jízdní soupravu složenou z vozidla, jehož největší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg, a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg. Pokud se rozhodnete oprávnění skupiny C+E získat, musíte postupně a zvlášť absolvovat autoškolu skupiny B a C. Po úspěšném složení zkoušek a vydání řidičského průkazu je možné zažádat o C+E. Pro přijetí do autoškoly je nutný posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel od praktického lékaře, který nesmí být starší než 3 měsíce. Velkou roli hraje i věk žadatele.

 

Získání řidičského průkazu každé skupiny má zákonné povinnosti. V následujícím přehledu přinášíme sumarizaci postupu, podmínek i orientačních cen, které čekají na cestě k přípravě profesionálního řidiče:

 

Proces přípravy profesionálního řidiče C+E

Podmínka

Cena*

Řidičské oprávnění skupiny B

Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti

 

400 Kč

Autoškola (výuka a výcvik sk. B)

min. 18 let

12 000 Kč

Závěrečná zkouška

 

700 Kč

Vydání řidičského průkazu

 

200 Kč

Řidičské oprávnění skupiny C

Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti

 

400 Kč

Autoškola (výuka a výcvik sk. C)

min. 21 let, držitel sk. B

16 000 Kč

Závěrečná zkouška

(od 18 let se školením 280 h)

700 Kč

Vydání řidičského průkazu

 

200 Kč

Řidičské oprávnění skupiny C+E

Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti

 

400 Kč

Autoškola (výuka a výcvik sk. C+E)

min. 21 let, držitel sk. C

9 000 Kč

Závěrečná zkouška

(od 18 let se školením 280 h)

700 Kč

Vydání řidičského průkazu

 

200 Kč

Profesní způsobilost C a C+E

Vstupní profesní školení (140 h)

min. 21 let, držitel sk. C

32 000 Kč

Vstupní profesní školení (280 h)

min. 18 let, držitel sk. C

50 000 Kč

Závěrečná zkouška

 

700 Kč

Vydání řidičského průkazu

 

200 Kč

Ostatní povinnosti před zahájením výkonu řidiče

Vydání paměťové karty řidiče                         

držitel sk. C

700 Kč

Dopravně psychologické vyšetření

 

3 000 Kč

Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti

 

400 Kč

*Uvedené ceny jsou orientační včetně DPH

 

Aby bylo možné vykonávat povolání profesionálního řidiče, je třeba získat profesní průkaz. Vstupní profesní školení v rozsahu 140 hodin, z čehož 130 hodin tvoří výuka a 10 hodin výcvik, lze zahájit po získání řidičského oprávnění skupiny C. Před dokončením vstupního školení je však nutné, aby byl řidič již i držitelem skupiny C+E, a to hlavně kvůli praktickému výcviku v řízení, který absolvuje se soupravou odpovídající této skupině. „Příprava řidiče je časově náročná a vhodné plánování zahájení i ukončení vstupního školení se vyplatí. Profesní způsobilost se v řidičském průkazu zaznamenává pomocí harmonizovaného kódu 95 k příslušné skupině řidičského oprávnění na základě potvrzení o absolvování vstupního a později pravidelného školení,“ upřesňuje Martin Bednář ze společnosti DEKRA.

 

Běžná věková hranice pro udělení řidičského oprávnění skupiny C a C+E je 21 let. V praxi to znamená, že nejpozději v den ukončení výuky a výcviku v autoškole musí žadatel dosáhnout tohoto věku. Existuje však možnost, kdy může i 18letá osoba získat oprávnění pro řízení kamionu kdekoliv na území Evropské unie. Tato výjimka platí, pokud se osoba podrobila vstupnímu profesnímu školení v rozšířeném rozsahu 280 hodin.

 

Absolvování vstupního školení však nestačí, řidič se musí i nadále vzdělávat. Dle § 48 zákona č. 247/2000 Sb. se řidič zúčastní pravidelného školení v celkovém rozsahu 35 hodin do konce pátého roku od data vydání průkazu. Zákon dále stanovuje, že pravidelné školení je rozděleno do ročních kurzů v rozsahu 7 hodin. Účastník dostane od provozovatele školicího střediska každý rok razítko do potvrzení o absolvování pravidelného školení a každý pátý rok vymění řidičský průkaz za nový. Ceny pravidelných školení se pohybují okolo 1 000 Kč.

 

Řidič, který řídí nákladní automobil, případně jízdní soupravu složenou z nákladního automobilu a přípojného vozidla, o největší povolené hmotnosti převyšující 7 500 kg, je navíc povinen podstoupit dopravně psychologické vyšetření. Tuto povinnost nařizuje zákon č. 361/2000 Sb. v § 87a. Nepostradatelnou položkou, kterou řidič potřebuje pro výkon povolání, je paměťová karta do digitálního tachografu. Karta se vydává na základě žádosti řidiče a umožňuje provádění záznamů o pracovní době. Slouží ke kontrole dodržování stanovených dob řízení, bezpečnostních přestávek a časů odpočinku každého profesionálního řidiče. Ten smí vlastnit pouze jednu kartu vydanou na jeho jméno a číslo řidičského průkazu.

 

Celkové náklady na přípravu profesionálního řidiče kamionu mohou činit nemalých 77 900 Kč. V případě vstupního školení v rozšířeném rozsahu o délce 280 hodin dokonce 95 500 Kč. Reálné náklady však mohou být ještě vyšší, pokud bude například nutné navýšit počet praktických jízd v autoškole či využít doplňovací výuku a výcvik pro zvýšení šancí na úspěch u opakované závěrečné zkoušky. „Pokud se rozhodnete pro dráhu profesionálního řidiče kamionové dopravy, je třeba počítat s vyššími počátečními náklady. S těmi dnes umí pomoct zaměstnavatelé, pracovní úřady i dopravci. Poptávka po řidičích je vysoká a po získání všech požadavků se můžete snadno uplatnit na trhu práce,“ uzavírá dopravní specialista Martin Bednář ze společnosti DEKRA.

 

 

 

 
Autodoprava, Legislativa v dopravě, Novinky, Služby dopravcům , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama

nikey.cz

Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Testování v Mostě

Stalo se už dobrou tradicí, že se před nastávající sezónou evropského šampionátu truck racingu vydávají jednotlivé týmy na tréninky a testování techniky k nám na mostecký autodrom. Dalo by se říci, že se jedná o takový nultý závod, protože zde … Číst dále →

číst dále »

Scania dodala Správě státních hmotných rezerv sedm nosičů kontejnerů. Využijí je hasičské sbory po celé republice

Hasičský záchranný sbor České republiky dnes slavnostně převzal do užívání sedm nových Scanií určených pro převoz kontejnerů. Vozidla pořídila v rámci výběrového řízení Státní správa hmotných rezerv přímo od společnosti Scania Czech Republic s.r.o. Vozidla budou sloužit u sborů v Libereckém, Olomouckém, … Číst dále →

číst dále »

Ještě hospodárnější silniční doprava: Mercedes-Benz Trucks představuje nový model Actros L s futuristickou kabinou ProCabin, ještě lepší aerodynamikou a inovativními asistenčními systémy

Nový Actros L lze objednávat od dubna 2024 a jeho výroba bude zahájena v prosinci 2024. ProCabin s futuristickým designem symbolizuje vstup modelové řady Actros do nové éry. O 80 milimetrů prodloužená příď a další aerodynamická opatření sníží spotřebu paliva až o … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno