Volvo proti spánku

Nedostatek spánku – skutečná noční můra

Být za volantem ospalý je stejně nebezpečné jako požívat za jízdy alkohol. Společnost Volvo Trucks řidičům pomáhá, aby byli bdělí, ostražití a měli situaci pod kontrolou.
Pozdě v noci, při prodloužené směně nebo působením monotónnosti otevřené silnice – je mnoho důvodů pro to, abyste se za volantem vozu cítili ospalí. Nezávisle na příčině mohou být následky ospalosti tragické. Procento nehod způsobených unavenými řidiči se podle jednotlivých studií různí, obecně je ale přibližně mezi 15 a 60 %. Výzkumy také prokazují, že následky tohoto typu nehod jsou často mnohem vážnější než u kolizí způsobených jinými důvody, protože reakční doba je prodloužená a řidič nepodnikne záchranné manévry včas.

K smrti znavený

„Bylo prokázáno, že řídit při únavě je stejně nebezpečné jako řídit s alkoholem v krvi,“ říká Torbjörn Åkerstedt, výzkumník fenoménu spánku a profesor Karolínského institutu Stockholmské univerzity.
V průběhu svého výzkumu umisťuje profesor Åkerstedt unavené osoby do simulátoru řízení, aby mohl studovat, jak reagují za volantem. Mnohé z testovaných osob upadají po prvním prožití klasických příznaků, jako jsou ztěžklá oční víčka a zívání, do stavu, který je známý jako mikrospánek. Při něm si na několik sekund zdřímnou – často aniž by si to vůbec uvědomovali. Společnost Volvo Trucks vyvinula systém Driver Alert Support (DAS, podpora ostražitosti řidiče), jenž je založen na snímačích, které monitorují změnu směru jízdy vozidla. Pokud řidič prokazuje takové známky únavy, jako jsou nevyrovnané nebo trhané řízení, vyšle systém zvukové varování a vizuální signál.
„Pokud řídíte dobře, systém je pro vás neviditelný,“ říká Peter Kronberg, který vedl technický vývoj systému DAS pro společnost Volvo Trucks. „Není něčím, co by vyžadovalo vaši pozornost nebo co by vás zbytečně rozptylovalo při jízdě po silnici. Pokud o sobě dá vědět, je to jen z dobrého důvodu – aby vás varoval, že jste na silnici v ohrožení a že je načase s tím něco udělat.“
Nicméně schopnost řídit je kromě samozřejmých následků skutečného upadnutí do spánku ovlivňována ještě mnoha dalšími různými vlivy.
„Vaše mysl je pomalejší, trvá vám déle něco si zapamatovat, je pro vás těžší naučit se novým věcem a pomaleji reagujete na jednoduché podněty,“ říká profesor Åkerstedt. „Studie také prokázaly, že ztrácíte kontrolu nad svými emocemi. To, že jste emocionálně nevyrovnaní, není za volantem dobré, protože to zhoršuje vaše usuzování.“

Zaměřeno na řidiče nákladních vozů Únava za volantem zabíjí

V jedné ze studií National Transportation Safety Board (Státní rada bezpečnosti v dopravě) bylo 52 procent nehod zahrnujících jedno vozidlo způsobeno únavou a v 18 procentech případů řidič připustil, že usnul. Průzkum únavy provedený European SafetyNet (Evropská síť bezpečnosti) v roce 2009 odhalil, že 60 procent všech řidičů těžkých nákladních automobilů už dřímotu za volantem zažilo. Nicméně finská studie* odhalila, že řidiči nákladních vozů jsou méně náchylní k tomu, aby usnuli za volantem, než ostatní řidiči a jsou účastníky méně nehod na ujetý kilometr. Kvůli čistému objemu času, který stráví při řízení, jsou však důležitou skupinou, která by se měla zkoumat.

Podle průzkumů provedených společností Volvo Trucks přespává průměrný řidič dálkové dopravy 4,6 noci v týdnu v kabině svého vozu. A když se společnost dotazovala 2 200 řidičů na jejich priority týkající se patnácti různých parametrů vnitřku kabiny, bylo na prvních příčkách seznamu pohodlí při odpočinku a při spánku. Současné předpisy o řízení a odpočinku pro řidiče nákladních automobilů mohou zvýšit bezpečnost jedině tehdy, pokud předepsané periody odpočinku skutečně nabízejí řádnou relaxaci.

„Kvalitní prostředí pro řidiče je jedním z charakteristických znaků společnosti Volvo, ale do značné míry jde také o další z našich základních hodnot, o bezpečnost,“ vysvětluje Carl Johan Almqvist, ředitel pro bezpečnost dopravy a produktů společnosti Volvo Trucks. „Špatně navržené prostředí pro řidiče má za následek sníženou bezpečnost dopravy, ale řidič nebo řidička, kteří jsou unaveni, protože špatně spali, jsou určitě ještě nebezpečnější.“

Z tohoto důvodu společnost Volvo upravila design lůžkového prostoru svých spacích kabin tak, aby řidiči mohli lépe spát a tím byli následující den za volantem pozornější. Lůžka jsou nastavitelná, matrace jsou dodávány v různých stupních tuhosti a na výběr je řada potahových látek, aby vyhověly různým preferencím jednotlivých řidičů.
Dopřejte si přestávku
Takže co uděláte, když při řízení budete cítit, že začínáte být unavený? „Ospalost může být odvrácena pitím velkého množství kávy nebo zařazováním častých přestávek,“ říká profesor Åkerstedt. „Nicméně po přestávce jste svěží jen dalších asi patnáct až třicet minut, a čím více jste unavený, tím rychleji se po každé přestávce zase unavíte. Je nesmírně důležité být si vědom své únavy, abyste si mohli zvolit způsob obrany dříve, než bude příliš pozdě.“  

* Markku Partinen, Kari Hirvonen: Unikuorma. Snoring and obstructive sleep apnoea among drivers of heavy goods vehicles and the effects of sleep deprivation on driving ability (Chrápání a dočasná obstruktivní zástava dýchání mezi řidiči těžkých nákladních vozidel a efekty nedostatku spánku na schopnost řízení). Research and development 1.11.2000 – 15.3.2006. Konečná zpráva.

Věda o spánku

• Lidské tělo má svůj přirozený biologický rytmus, který znamená potřebu spánku v noci. V důsledku toho je kvalita spánku snížená, pokud spíte v denních hodinách.
• Největší unava se dostavuje mezi čtvrtou a šestou hodinou ráno.
• Zvýšená únava v denní čas může vyplývat z pravidelného vyčerpání následkem práce ve směnách nebo z nedostatečného spánku.
• Pokud máte podezření, že vaše denní únava má zdravotní příčiny, navštivte lékaře.
• Studie prokazují, že spánek je možné si ukládat. Dopřát si řádný odpočinek předtím, než se vydáte na douhou cestu, to je velmi dobrý nápad.
• Unavený řidič reaguje pomaleji a je pomalejší při odhalování hrozícího nebezpečí, jako například prací na silnici nebo železničních přejezdů.
• Únava zhoršuje jak vaši schopnost zpracovávat informace, tak i funkci vaší krátkodobé paměti.

 
Autodoprava, Služby dopravcům, Technika, Vývojové trendy , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Dvě nová vozidla Scania pro ÚDRŽBU SILNIC Královéhradeckého kraje a.s. s nástavbou KOBIT

V dílnách jičínské společnosti KOBIT byla předána dvě nová vozidla pro ÚDRŽBU SILNIC Královéhradeckého kraje. Jedná se o modely Scania P 410 s pohonem všech kol 4×4, které tak rozšířily flotilu vozů této značky ve společnosti na dvanáct Značka Scania má i … Číst dále →

číst dále »

Volvo Trucks zahajuje zákaznické testy plně elektrických nákladních vozidel pro stavebnictví

Letos v říjnu zahájí společnost Volvo Trucks ostré testování plně elektrického přepravního řešení pro stavebnictví. Zákazníkovi, společnosti Swerock, budou dodána dvě těžká nákladní vozidla, aby mohla uspokojit rostoucí požadavky na nižší hluk a emise, a to zejména v citlivých městských oblastech. Po … Číst dále →

číst dále »

Truck Racing letos končí

Díky neutěšené situaci s nákazou Covid a s tím souvisejícími opatřeními byl po závodu na legendární trati v Le_mans, která dlouhý čas byla závěrečným podnikem evropského poháru tahačů, hlavními pořadateli ETRC zrušen i poslední závod v italském Misanu, původně přeložený … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno