nikey.cz

GINAF

Speciální podvozky z dílen holandského výrobce

Speciální podvozky z dílen GINAFGINAF specialista na speciály

Přestože se na našich silnicích s produkty tohoto nizozemského výrobce tak často nesetkáváme, není asi moc lidí, kteří by tuto značku neznali. Ginaf má své zastoupení i na soutěži Dakar, ale jeho místo je hlavně na silnicích a v terénu.

Dalo by se říci, že kde končí běžná produkce výrobců užitkových vozidel, tam začíná pole působnosti pro tohoto specialistu z Veenendaalu.

Ve výrobním programu každé automobilky je široká nabídka typů vozidel co do provedení kabin, rozvorů, druhů pohonu, nicméně v sériové výrobě jsou ty nejběžněji používané. Existují však specifické nástavby a zvláštní nasazení nákladních vozidel pro které není v nabídce vhodný podvozek. Na řadu pak přicházejí menší výrobci úzce napojení na tyto výrobní giganty, jež dokáží vyrobit podvozek na míru. Je jím třeba továrna Toni Mauer spolupracující především s nedalekou Mnichovskou automobilkou MAN, či Pasovský výrobce PAUL napojený zase na MERCEDES a řada dalších po celé Evropě. Tito výrobci obdrží standardní podvozek nejbližší zadanému požadavku a pak nastávají úpravy – přidání náprav, většinou produkční, úpravy kabin, rámů….

S konstrukční změnou podvozku ovšem souvisí i následné nutné úkony – atestace, provozní zkoušky, homologace.

Společnost GINAF je jedním z těchto úpravců, která to dotáhla nejdále, neboť dala výsledným produktům své jméno, vlastní označení a zkonstruovala několik unikátních konstrukcí, jež využívají i ostatní výrobci.
Výrobní program – značení

V produkci výrobce GINAF jsou dnes dvě výrobní řady C a X. Nosným programem je především řada X.

V označení vozidla za písmenem označujícím výrobní řadu je čtveřice čísel udávající celkový počet náprav, počet poháněných náprav a poslední dvojčíslí potom určuje maximální celkovou hmotnost v tunách.

Jak to celé začalo….

Počátky historie firmy sahají do roku 1933, kdy Evert Van Ginkel v Ederveenu zahájil prodej vozidel. Po válce se zaměřil na opravu sklápěčů a přestavbu Fordů typu A na zemědělské traktory. V otcových stopách se vydali synové Adrie a Wulfert Zaměřili se na obchod a úpravy vojenských vozidel z amerických armádních skladů. Během 50.let rodina Van Ginkelů prodávala především vozidla REO, u kterých byl nahrazován původní zážehový motor vznětovým motorem Leyland DAF.

V roce 1953 vzrostl zájem o sklápěče. Dále pokračovala výroba z armádních zásob a součástek, jakými byly nápravy, převodovky, systémy řízení, jež byly takřka nezničitelné.

S příchodem třetího bratra – Everta Jana do firmy v roce 1959 se výroba profesionalizovala a začaly se montovat vozidla sestavená z nových komponent, stále s kabinou REO. Výroba nákladních vozů z armádních zásob pokračovala až do roku 1987 Při hledání nového motoru se jako optimální řešením stal motor DAF, ke kterému záhy přibyly další díly tohoto výrobce

V roce 1967 byla firma oficiálně certifikována jako výrobce vozidel a od tohoto momentu byly produkty prodávány pod obchodní značkou GINAF..

GINAF tvořil auta modulovým systémem na základě skupin podvozku, jež odebíral od společnosti DAF a mohl tak nabídnout zákazníkovi velkou škálu variant a získal silnou pozici především v segmentu sklápěčů. Roční produkce stoupla na 150 kusů. V roce 1976 GINAF představil své vlastní čtyřnápravové vozidlo, které bylo v té době teprve druhým na holandském trhu. O dva roky později se výroba nových vozidel přesunula do Veenendaalu, v Ederveenu zůstal sklad náhradních dílů a servis. Podpisem kontraktu 1.února.1982 byl zajištěn společností DAF servis na výrobky GINAF. Společnost je dosud nezávislou rodinnou firmou, jejíž produkty jsou známé po celém světě.

Jak už bylo řečeno, nizozemský výrobce v průběhu vývoje svých konstrukcí přivedl na svět řadu technických konstrukcí, které byly hojně využívány i řadou dalších výrobců nákladních vozidel a některé se dočkaly i patentového ocenění.

Ukázka činnosti hydro-pneumatické odpruženíJedním z nich je systém hydropneumatického odpružení náprav (HPSS – Hydropneumatic Suspension System), poprvé představeným v roce 1986, který umožňuje extrémně velké odpružení kol vůči rámu vozidla oproti klasickým způsobům pružení a tím i mnohonásobně větší průchodnost terénem. Zároveň tento systém umožňuje omezit výkyv vozidla do boku, co zase vylepšuje stabilitu při jízdě s nákladem a vysokým těžištěm.

Systém EVS - natáčení zadní nápravy EVS systém řízení zadní nápravyDalší novinkou byl systém řízení zadní nápravy EVS (Elektronic Vehicle Steering System). Existoval ve dvou provedeních a to natáčením celé tuhé nápravy s dvojmontáží kol, či jako samostatně řiditelné dvojmontáže podobně jako u přední nápravy. Toto řešení znamenalo zvýšení přepravní kapacity o 4 tuny.

Zajímavostí je, že oba tyto systémy ve své době používala například firma MAN a to navzájem kombinované (při troše štěstí můžete ještě u nás potkat několik individuálně dovezených pětinápravových sklápěčů MAN 50.403 VFPAK s touto řiditelnou zadní nápravou a hydropneumatickým zařízením).

Dnes už také poměrně často používaným řešením i u dalších výrobců je sdružení zadních náprav do tzv. Tridemu, představenému Ginafem už v roce 1993.

GINAF je známou značku na DakaruZnačka GINAF působí již dlouho na závodech Dakar V galerii a výrobním programu můžeme spatřit nejen Dakarské speciály, ale například i kombinace kolo-pásového pohonu a řadu dalších unikátních podvozků, pro které obří automobilky nemají ve výrobním programu prostor. V tom tkví kouzlo menších specializovaných výrobců jakým je právě GINAF.

 
Dakar, Novinky, Technika, Vývojové trendy , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama

nikey.cz

Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Mercedes-Benz Trucks překonává „zvukovou bariéru“ při elektrickém nabíjení s výkonem 1000kW

Vývojáři Mercedes-Benz Trucks během interního testu ve Wörth am Rhein poprvé nabíjejí elektrická nákladní vozidla výkonem 1000 kilowattů • Nově definovaný nabíjecí standard Megawatt Charging System (MCS) ve fázi technické implementace • Rainer Müller-Finkeldei, vedoucí produktového inženýrství Mercedes-Benz Trucks: „Naši … Číst dále →

číst dále »

Scania rozšiřuje svou nabídku elektrických nákladních vozidel o další řešení

Scania rozšiřuje svou nabídku elektrických vozidel o další modely, s nimiž lze čistě elektrický pohon využít v řadě různých oblastí. A nejde jen o možnost, ale o vhodnost a ideální podmínky k jejich využití. Dvě nová elektrická pohonná ústrojí a … Číst dále →

číst dále »

Tatra získala prestižní ocenění Red Dot za design vozidel nejnovější generace řady Force

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks si před pár dny zapsala další velký úspěch. Poprvé ve své historii totiž získala ocenění Red Dot v kategorii Product Design, a to hned dvakrát. Tímto oceněním, patřícím k mezinárodně nejprestižnějším v oblasti designu, byly dekorovány … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno