Speciální podvozky z dílen holandského výrobce
Přestože se na našich silnicích s produkty tohoto nizozemského výrobce tak často nesetkáváme, není asi moc lidí, kteří by tuto značku neznali. Ginaf má své zastoupení i na soutěži Dakar, ale jeho místo je hlavně na silnicích a v terénu.
Dalo by se říci, že kde končí běžná produkce výrobců užitkových vozidel, tam začíná pole působnosti pro tohoto specialistu z Veenendaalu.
Ve výrobním programu každé automobilky je široká nabídka typů vozidel co do provedení kabin, rozvorů, druhů pohonu, nicméně v sériové výrobě jsou ty nejběžněji používané. Existují však specifické nástavby a zvláštní nasazení nákladních vozidel pro které není v nabídce vhodný podvozek. Na řadu pak přicházejí menší výrobci úzce napojení na tyto výrobní giganty, jež dokáží vyrobit podvozek na míru. Je jím třeba továrna Toni Mauer spolupracující především s nedalekou Mnichovskou automobilkou MAN, či Pasovský výrobce PAUL napojený zase na MERCEDES a řada dalších po celé Evropě. Tito výrobci obdrží standardní podvozek nejbližší zadanému požadavku a pak nastávají úpravy – přidání náprav, většinou produkční, úpravy kabin, rámů….
S konstrukční změnou podvozku ovšem souvisí i následné nutné úkony – atestace, provozní zkoušky, homologace.
Společnost GINAF je jedním z těchto úpravců, která to dotáhla nejdále, neboť dala výsledným produktům své jméno, vlastní označení a zkonstruovala několik unikátních konstrukcí, jež využívají i ostatní výrobci.
Výrobní program – značení
V produkci výrobce GINAF jsou dnes dvě výrobní řady C a X. Nosným programem je především řada X.
V označení vozidla za písmenem označujícím výrobní řadu je čtveřice čísel udávající celkový počet náprav, počet poháněných náprav a poslední dvojčíslí potom určuje maximální celkovou hmotnost v tunách.
Jak to celé začalo….
Počátky historie firmy sahají do roku 1933, kdy Evert Van Ginkel v Ederveenu zahájil prodej vozidel. Po válce se zaměřil na opravu sklápěčů a přestavbu Fordů typu A na zemědělské traktory. V otcových stopách se vydali synové Adrie a Wulfert Zaměřili se na obchod a úpravy vojenských vozidel z amerických armádních skladů. Během 50.let rodina Van Ginkelů prodávala především vozidla REO, u kterých byl nahrazován původní zážehový motor vznětovým motorem Leyland DAF.
V roce 1953 vzrostl zájem o sklápěče. Dále pokračovala výroba z armádních zásob a součástek, jakými byly nápravy, převodovky, systémy řízení, jež byly takřka nezničitelné.
S příchodem třetího bratra – Everta Jana do firmy v roce 1959 se výroba profesionalizovala a začaly se montovat vozidla sestavená z nových komponent, stále s kabinou REO. Výroba nákladních vozů z armádních zásob pokračovala až do roku 1987 Při hledání nového motoru se jako optimální řešením stal motor DAF, ke kterému záhy přibyly další díly tohoto výrobce
V roce 1967 byla firma oficiálně certifikována jako výrobce vozidel a od tohoto momentu byly produkty prodávány pod obchodní značkou GINAF..
GINAF tvořil auta modulovým systémem na základě skupin podvozku, jež odebíral od společnosti DAF a mohl tak nabídnout zákazníkovi velkou škálu variant a získal silnou pozici především v segmentu sklápěčů. Roční produkce stoupla na 150 kusů. V roce 1976 GINAF představil své vlastní čtyřnápravové vozidlo, které bylo v té době teprve druhým na holandském trhu. O dva roky později se výroba nových vozidel přesunula do Veenendaalu, v Ederveenu zůstal sklad náhradních dílů a servis. Podpisem kontraktu 1.února.1982 byl zajištěn společností DAF servis na výrobky GINAF. Společnost je dosud nezávislou rodinnou firmou, jejíž produkty jsou známé po celém světě.
Jak už bylo řečeno, nizozemský výrobce v průběhu vývoje svých konstrukcí přivedl na svět řadu technických konstrukcí, které byly hojně využívány i řadou dalších výrobců nákladních vozidel a některé se dočkaly i patentového ocenění.
Jedním z nich je systém hydropneumatického odpružení náprav (HPSS – Hydropneumatic Suspension System), poprvé představeným v roce 1986, který umožňuje extrémně velké odpružení kol vůči rámu vozidla oproti klasickým způsobům pružení a tím i mnohonásobně větší průchodnost terénem. Zároveň tento systém umožňuje omezit výkyv vozidla do boku, co zase vylepšuje stabilitu při jízdě s nákladem a vysokým těžištěm.
EVS systém řízení zadní nápravyDalší novinkou byl systém řízení zadní nápravy EVS (Elektronic Vehicle Steering System). Existoval ve dvou provedeních a to natáčením celé tuhé nápravy s dvojmontáží kol, či jako samostatně řiditelné dvojmontáže podobně jako u přední nápravy. Toto řešení znamenalo zvýšení přepravní kapacity o 4 tuny.
Zajímavostí je, že oba tyto systémy ve své době používala například firma MAN a to navzájem kombinované (při troše štěstí můžete ještě u nás potkat několik individuálně dovezených pětinápravových sklápěčů MAN 50.403 VFPAK s touto řiditelnou zadní nápravou a hydropneumatickým zařízením).
Dnes už také poměrně často používaným řešením i u dalších výrobců je sdružení zadních náprav do tzv. Tridemu, představenému Ginafem už v roce 1993.
Značka GINAF působí již dlouho na závodech Dakar V galerii a výrobním programu můžeme spatřit nejen Dakarské speciály, ale například i kombinace kolo-pásového pohonu a řadu dalších unikátních podvozků, pro které obří automobilky nemají ve výrobním programu prostor. V tom tkví kouzlo menších specializovaných výrobců jakým je právě GINAF.