Německý odborný časopis Trucker nedávno připravil mezinárodní test vozidel se samočinnými převodovkami. Scania Opticruise se umístila na prvním místě.
Tahač Scania G 420 vybavený převodovkou Opticruise zvítězil, když časopis Trucker nedávno testoval samočinné převodovky.
Scania Opticruise nejlepší v testu
Čtyři odborní novináři z Německa, Itálie a Španělska absolvovali testovací jízdy s pěti užitkovými vozidly vybavenými samočinnými převodovkami na trase dlouhé 120 kilometrů.
Testovací trasa zahrnovala dálniční úseky, vedlejší komunikace s množstvím zatáček, kopcovité úseky, kruhové objezdy a křižovatky – výtečné podmínky pro posouzení samočinné převodovky, když každý úsek vyžadoval skutečně četná řazení. Převodovky se hodnotily podle následujících kriterií: snadnost ovládání, samočinná funkčnost, přídavné funkce a zvláštnost konstrukce.
Opticruise poskytuje (ve shodě s testovacím týmem): velmi dobrý program řazení, optimálně integrované řízení rychlosti v klesání, předpoklady pro aktivní řízení vozidla, programovatelný rozjezdový převod, výborné ovládání spojky.
Pět testovaných vozidel bylo vybráno z produkce pěti značek: DAF, Iveco, Mercedes-Benz, Scania a Volvo. To znamená, že byly posuzovány čtyři systémy: ZF AS Tronic (DAF a Iveco), Powershift (Mercedes-Benz), Opticruise (Scania) a I-Shift (Volvo). S výjimkou Opticruise se jedná o cíleně postavené „automatizované“ systémy.
Následující tabulka obsahuje kladná i záporná hodnocení testovacího týmu vůči všem převodovkám.
Výrobce | Klady | Zápory |
DAF (ZF AS-Tronic) | Celkové nastavení podporuje aktivní řízení vozidla; dobrý program pro zrychlování; řazení dolů pro udržení vhodných otáček motoru pro efektivní brzdicí výkon. | Nevyhovující ovládání spojky při rozjezdu do stoupání a při manévrování; řazení dolů ve stoupání poněkud zpožděné; pozdní řazení nahoru po horizontech; pomalé změny převodového stupně. |
Iveco (ZF AS-Tronic) | Dobrá integrace řízení rychlosti v klesáních; přijatelná rychlost řazení. | Nedokonalá ergonomie a ovládání; předčasné řazení dolů ve stoupáních bez ohledu na výkon motoru; ne vždy dobré manévrování bez ohledu na manévrovací modus. |
Mercedes (Powershift) | Velmi dobrý program řazení (skokové řazení v případě potřeby); zlepšená rychlost řazení; snadné ovládání pedálem. | Občas nepříjemná činnost spojky v zatížení; výkonový modus nepotřebný; mnoho důmyslných přidaných funkcí, které by však bylo lépe integrovat, než ponechat k ovládání; občas zbytečné „bezpečnostní“ řazení ve stoupáních. |
Scania (Opticruise) | Velmi dobrý program řazení; dokonalá integrace řízení rychlostiv klesáních; předpoklady pro aktivní řízení vozidla; programovatelný rozjezdový převod; výborné ovládání spojky. | Výkonový modus nepotřebný; rychlost řazení pouze průměrná. |
Volvo
(I-shift) |
Nejlepší rychlost řazení v testu; výtečné ovládání spojky; snadné řízení pedálem plynu. | Výkonový modus nepotřebný; všechny funkce dostupné pouze ve softwarové verzi „Premium“; omezená možnost pomoci přeřazení ručně; vzhledem k absenci retardéru nikoli dobré ovládání rychlosti v klesáních a integrace. |
Výsledky
Max. bodů |
DAF | Iveco | Mercedes | Scania | Volvo | |
Ovládání | 50 | 39 | 37,5 | 41 | 40,05 | 35,75 |
Samočinné funkce | 70 | 51,33 | 54,17 | 58,42 | 60 | 57,92 |
Přídavné funkce | 70 | 46,25 | 45,5 | 49,91 | 51,08 | 47,41 |
Zvláštní stupně | 80 | 52,50 | 58 | 66,5 | 70 | 65 |
Celkem | 270 | 189 | 195 | 216 | 221 | 206 |
zdroj: SCANIA CR