Po roční pauze způsobené světovou pandemií Covid se na scénu vrací další slavná dálková soutěž Silk Way Rally. Stopa letošní „Hedvábné stezky“ povede s ruského Omsku do mongolského Ulanbátoru, při které závodnici musí urazit 5 200 km rozdělených do 10 etap. Startuje se první prázdninový den – 1.7.2021, do cíle by účastníci měli doputovat 11.7.2021. Před časem se tento závod založený především na kategorii aut a nákladních aut otevřel i pro kategorii motocyklů a čtyřkolek. V této kategorii uvidíme stejně jako na Dakaru souboje značek KTM, Yamaha a Husqvarna v podání Sama Sunderlanda, Adriena van Beverena, Luciana Benavides či Matthiase Walknera, kteří proti sobě budou mít dalších 22 závodníků. Vnejpočetnější kategorii osobních aut chybí světová jména z Dakaru, ovšem až na našeho zástupce – Miroslva Zapletala startujícím za tým Offroad Kazachstan spolu s Markem Sýkorou ve voze FORD F150EVO.
Českého zástupce na pozici palubního mechanika – Daniela Kozlovského, máme také v kategorii kamiónů. Daniel nebude opět chybět v posádce Martina van den Brinka ve voze Renault týmu Mammoet Rally Sport z dílen MKR. Spolu s nimi pojede druhý týmový vůz Volvo pilotovaný synem Mitchelem van den Brinkem. V roli rychlé asistence pojede další holandský pilot Pascal de Baar s vozem DAF. Proti sobě budou mít trojici vozů MAZ v kapotovém provedení a sedm vozů KAMAZ a trojici vozů GAZ. Sekundovat bude pak Francouz Jean Fracois Cazeres s vozem MAN.
Je škoda, že o tento atraktivní závod, který je výbornou přípravou pro lednový Dakar neprojevilo zájem více posádek z České republiky a dalšíc evropských zemí, takže je závod prověrkou především domácích posádek. Jedním z důodů je dle vyjádření Maria Kresse z MKR (kde se pro zajímavost vyrábí další dva vozy) především logistiky, kdy čas na transport techniky na místo konání soutěže a zpět spolu se dvěma týdny vlastního závodu, znamená měsíc času, který se může věnovat práci na dílně – tedy vývoji a úpravách vozu. Mimochodem nové vozy se staví i v sedlčanských dílnách…
Dalším důvodem menšího zájem o účast v soutěži je pak malá mediální sledovanost a tím menší zájem sponzorů. Nicméně půjde určitě o zajímavý závod v atraktivním prostředí a po delší odmlce opět dlouhý vytrvalostní závod s řadou zajímavých jmen.