I v době celosvětové krize, kdy automobilky většinou výrazně omezily rozpočet na vývoj nových konstrukcí, přichází společnost Volvo Trucks s novinkou určenou především pro stavebnictví. Nová řada VOLVO FMX jak z označení vyplývá vychází z modelové řady FM a přídomek X pak naznačuje její nasazení v terénu, tak jsme na to zvyklí u osobních terénních aut a SUV.
Tímto tahem se Volvo chce zařadit do oblasti, kde oproti konkurenci hodně ztrácelo – značka Volvo je v povědomí stále spojována se silničními tahači, především díky faktu, že to byla první zahraniční značka, která ještě za minulého režimu pod ČSAD začala jezdit na našich silnicích po boku tuzemských výrobců.
V čem se FMX liší od řady FM?
Podvozek zůstává stejný – nabízí se v konfiguraci náprav 8×4/4 (první dvě řídící a zadní dvě poháněné), 8×4-4 (řídící první a poslední náprava, prostřední hnané) či 6×2 (tedy přední řídící a zadní dvě nápravy poháněné).
Hnacím agregátem může být buď 11-litrový motor D11C s výkony 330,370,410 a 450 koní splňující normu Euro 5 (EEV bez 450 koní), nebo 13-litrový D13C o výkonu 380, 420,, 460 a 500 koní s euro 5(EEV 420, 460 a 500 koní).
O řazení se může postarat buď manuelní devítí či šestnácti rychlostní převodovka s možností volnoběžky, či plně automatická 6-stupňová převodovka Powertromic či automatizovaná 12-stupňová převodovky I-Shift.
Změny oproti řadě FM doznala především kabina. Má nová zrcátka s lepším výhledem, výraznější znak a označení, nové světlomety s blinkry s LED technologií vsazené do nového ocelového nárazníku s mohutnou spodní ochranou motoru.
Přibyla stupačka a madlo na boku kabiny a bylo výše posazené sání do motoru. Zvětšil se i objem nádrží, které mohou pojmout až 570 litrů pohonných hmot. Na výběr je pak mnoho variant příslušenství a potahů v kabině, stejně jako speciální balíčky výbavy.
Vozidlo bylo představeno na nedávné výstavě IAA Hannover a české odborné veřejnosti minulý měsíc v pískovně Úhy u Prahy a v kamenolomu Hrabůvka na Moravě..