Většina nových nákladních vozidel se dnes nakupuje tak, že si zákazník objedná od výrobce podvozek, neboli chassis – čti šasí a nástavbu si nechá vyrobit přesně na míru dle potřeb a požadavků na plánovanou dopravu a manipulaci dle obchodního záměru.
Jak vybrat nástavbáře a kolik má taková nástavba stát?
Zvolit správného nástavbáře je základem pro to, aby celkový pozdější provoz vozidla byl bez problémů… Správně vyrobená nástavba musí vydržet celou jeho životnost – třeba i milion kilometrů a z praxe známe případy, kdy vozidlo dosloužilo, ale nástavbu si majitel nechal “posadit” na nové šásko a spokojeně ji používal i dál.
Na co se zaměřit u nástaveb pro nákladní vozidla?
Čtěte také: Lehký návěs Schmitz
Správný nástavbář má problematiku již vyzkoušenou a léty ověřené technologické postupy. Záleží na způsobu montáže na rám, rozmístění úchytných patek, antikorozní úpravu konstrukce – doporučujeme žárové zinkování + lak, celkové tuhosti rámu nástavby, podlaze, prvcích pro aretaci nákladu, dveří, atd… Zároveň je kladen důraz na minimální hmotnost, maximální vnitřní a nakládací rozměry při dodržení minimálních vnějších rozměrů, použité materiály z hledska pevnosti, odolnosti, atd… jedná se vlastně o celý složitý soubor parametrů které je třeba hlídat a jediná chyba nám může přidělat řadu starostí v provozu, či dokonce vyřadit vozidlo zcela.
Různých druhů a typů nástaveb pro nákladní vozidla je celá škála a i ty mohou mít neomezeně variací, doplňků, funkcí a vychytávek.
Rozlišujeme následující nástavby: valníky, skříně, chladící boxy, velkoobjemové, nápojové, autopřepravníky, odtahové, sklápěče, kontejnery, domíchávače betonu, pumpy, výměnné nástavby, komunální, hygienické, ISM, příslušenství, autojeřáby, hasičské vozy, cisterny, PHM, nástavby pro zemědelství, přívěsy, návěsy, SLT, dílenské nástavby, montážní vysokozdvižné plošiny, nástavby pro lesnictví, pro ozbrojené složky, sklápěcí nástavby a další speciální nástavby….