BAJA 300 – POWERDAYS
Letošní závod BAJA 300 konaný začátkem května na jižním okraji Lipska se oproti minulým ročníkům trochu rozrostl. Vložený název Power days symbolizoval novou aktivitu, kterou byly vložené závody – dvánactihodinovka čyřkolek a čtyřiadvacetihodinovka motocyklů.
Mimo to mohli návštěvníci sledovat ukázky truck trialu v podání dvou posádek z evropského šampoionátu, či exhibici Armina Schwarze v rallyovém voze, případně skoky freestylových jezdců na motocyklech.
Pořadatelé letos přemístili depo i kemp o několik kilometrů dále oproti předešlým ročníkům.
Získali tak na jednom místě divácké svahy, depo, kemp i zázemí s restauracemi, bary.
To, že má závod větší kredit bylo zřejmé nejen z větší a lépe vybavené plochy, ale i ze zájmu soutěžících, kteří zaplnili startovní listiny záhy po jejich otevření.
Přestože povrchový důl nenabízí scenérie Jižní Ameriky ani není cílem Růžové jezero, láká závod stále více soutěžících.
Dokladem toho je letošní start hvězdy Gerarda de Rooye, který zde se svým Ivecem Torpedo a dakarskou posádkou ukázal, jak jezdí profíci. Mezi kamiony, kterých tu letos startovalo 30 (což mimo Dakar a Silk Way Rally také nemá obdoby) byl očekáván výkon domácího jezdce Tilo Süptitze, který si pořídil jako první soukromník starší tovární KAMAZ.
Nás ale samozřejmě zajímaly výkony našich zástupců v kategorii kamiónů nad 7,5 tuny (bohužel letos zde nebyl žádný jiný Čech – chyběli zástupci mezi motocykly, čtyřkolkami i osobními vozy).
I my jsme měli na startovní čáre zástupce z Dakaru a to Marka Spáčila s navigátorem Viktorem Chytkou a mechanikem Mirkem Zbránkem, tedy zástupci “zelených” Czech dakar Teamu, tentokráte hostující na voze Tatra “Jamal či Satan” týmu Svoboda. Byla tu samozřejmě stálice – Václav Svoboda se svou Tatrou 815 4×4 “Dakar” a také již pomalu tradiční účastníci na Tatrách 4×4 – Petr Jansa a Rudolf Korytář. Bohužel série technických problémů nedovolila našim boj o stupně vítězů a obsadili pouze střed výsledkové tabulky. Václava Svobodu zastavila vypadlá hadice turba, defekt pneumatiky, zapadnutí v těžkém terénu a v jednom případě palivo. Rudolfa Korytáře v pátek potrápil posilovač spojky a v sobotním závodě potom porucha hlavního brzdového válce, která jej zastavila v plné rychlosti. Petr Jansa se potýkal s problémy nekvalitního paliva a došlo i na opravy předního stabilizátoru a zadního tlumiče. Marek Spáčil a Tatra Satan v pátek ukázali jak Satan plyve oheň, když od brzd vzplanulo levé přední kolo.
Hlavní bylo, že závod dokončili na rozdíl od jiných , kterým se to nepoštěstilo, třeba loňskému vítězi a jasnému favoritovi Mathiasi Behringerovi. Jeho MAN z dílen stavitele dakarských speciálů – Toniho Maurera v pátek nedokončil závod pro závadu turbodmychadla a chladiče, v sobotu po nočních opravách a jednom odjetém kole se motor zastavil úplně… Stejně dopadl už v pátek Mercedes 6×6 Neuberta Guida.
Kamióny nad 7,5 tuny
pořadí | start.č. | jezdec | vozidlo | čas | počet CP |
1. | 610 | Gegrad de Rooy | Iveco Powerstar | 7:36:12 | 72 |
2. | 614 | Tilo Süptitz | KAMAZ | 8:47:26 | 72 |
3. | 602 | Robert Striebe | MAN Kat.1 | 9:21:59 | 72 |
4. | 616 | Herald Chemnitz | IFA L60 | 9:29:41 | 72 |
5. | 622 | Maurik van den Heuvel | Ginaf X2223 | 10:55:41 | 70 |
6. | 620 | Petru Cornelius Henricu | DAF 430 | 11:18:48 | 70 |
7. | 613 | Silvio Menz | MAN Kat.1 | 12:07:21 | 71 |
8. | 612 | Václav Svoboda | Tatra 815 4×4 | 12:49:13 | 69 |
9. | 617 | Ton van Genutgen | DAF 430 | 20:01:58 | 61 |
10. | 605 | Gerhard Prell | MAN Kat.1 | 22:05:13 | 60 |
11. | 624 | Petr Jansa | Tatra 815 4×4 | 27:29:45 | 56 |
12. | 629 | Marek Spáčil | Tatra 815 4×4 | 53:08:09 | 29 |
13. | 625 | Rudolf Korytář | Tatra 815 4×4 | 57:22:11 | 23 |
14. | 611 | Mathias Behringer | MAN Maurer SX | 71:28:23 | 3 |
15. | 619 | Guido Neubert | Mercedes SK 2650 6×6 | 74:00:00 | 0 |